Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Enkleste løsning for å hindre lys fra vindu?

Anbefalte innlegg

Hva er enkleste løsning for å dekke til et vindu slik at en kan unngå at det kommer lys inn i rommet?

Jeg har prøvd mørke gardiner, men da ble problemet at når jeg slo på lyset i rommet, ble det ikke særlig lyst. Jeg tror de mørke gardinene svelget en del av lyset. I tillegg fungerer de nok som en varmeovn når sola lyser rett på gardinet. 

Nå bruker jeg hvite gardiner, men da sitter jeg altså her og har problemer med å lese skjermen og se hva jeg skriver. 

Jeg tenkte på å kombinere hvite gardiner med rullegardin eller noe lignende som trenger lite montering. Ser på jysk på nettet at det er noe som heter plissegardin, men vet ikke helt hva det er. 

Drømmen hadde vært å finne noe som en ikke trenger å skru fast. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi bruker lystett rullegardin i tillegg til lystette gardiner. Lyset slipper kun gjennom der hvor det er gliper mellom gardin og vindu. Det kan du fikse med å tilpasse rullegardinen slik at den har veldig små gliper i forhold til vinduet og at gardinene går et stykke utenfor over, nede og på sidene i forhold til vinduet.

De hvite gardinene er ikke lystette og de sorte absorberte for mye av det kunstige lyset? Du kan jo få lystette gardiner i hvilken som helst farge.
Ellers kan du slå opp en plate foran vinduet. 12mm kryssfiner er passe lystett.

Hvis du skal ha noe som ikke skal skrus fast må det enten holdes på plass med stang med fjær, lim eller gulvstativ, alle vil jeg påstå er upraktisk i forhold til hull i veggen.

Endret av Flying
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med å ha de hvite gardinene på innsiden av de svarte? Altså, inn mot rommet ditt. Da slipper du at de sorte "spiser" lyset ditt. Eventuelt ha hvite på andre siden og, da blir det ikke like varmeovn. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hva med å ha de hvite gardinene på innsiden av de svarte? Altså, inn mot rommet ditt. Da slipper du at de sorte "spiser" lyset ditt. Eventuelt ha hvite på andre siden og, da blir det ikke like varmeovn. 

Jeg har vurdert dette. Men som du selv antyder, må en da leve med ett av problemene: varmeovn eller lystap. 

Tror jeg må gjøre noe av det Flying foreslår. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...