RamGuy Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 Hva er det du syntes er så forferdelig med iTunes? Nå har jeg aldri vært en aktiv bruker av iTunes i utgangspunktet, men har tatt det i bruk nå på grunn av Apple Music og programvaren fremstår jo både rask og effektiv, samt den er ganske så visuell og oversiktlig? Kan ikke si jeg savner Spotify sin desktopprogramvare i det hele tatt, spesielt mini-avspilleren til iTunes (Apple Music) syntes jeg er langt bedre å bruke på desktop enn hva Spotify noengang var. På mobil så har jeg ikke store erfaringen enda da jeg nettopp fikk meg Apple Music med iOS 9 BETA3. Eneste jeg merker at irriterer meg så langt er at du må velge mellom å søke lokalt eller via Apple Music, dette burde vært bedre samkjørt og det virker som søkeresultatene generelt er dårlig til å gjette på hva du er ute etter om du skulle skrive feil. 1 Lenke til kommentar
blured Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 Personlig så liker jeg veldig godt at Apple har laget dette skillet mellom ditt bibliotek (“My Library”) og Apple sitt bibliotek (“Apple Music”). Det fører til at jeg i større grad husker hva jeg har hørt på, og dermed knyttes tettere til musikken. Det blir litt som forskjellen mellom å høre på en CD mens man står i musikkbutikken, for så å sette den tilbake (Spotify). Og det å faktisk ha den stående hjemme i hylla di (Apple Music).Men jeg er enig i at det er irriterende når en søker. Det burde i hvert fall vært mulig å bruke en hotkey (tab eller piltaster) for å raskt bytte mellom de to søkene.Andre (større og mindre) irritasjonsmomenter:* At tjenesten bruker noen sekunder på å laste hvert eneste søk … (Sitter på en en 10/10 linje, med helt ny MBPr). Slik det er nå går det faktisk raskere å søke og legge til musikk fra mobilen enn i iTunes…* På mobilen så befinner "My Library" seg på høyre side og "Apple Music" på venstre. I iTunes så er det motsatt... * Når en søker på en artist eller en låt, så er det ikke mulig å derfra legge den direkte til en spilleliste. En må trykke seg inn på EPen/CDen til selve låta, før en får opp valget “Add to”. Regner riktignok med at dette er noe de kommer til å fikse forholdsvis fort, da dette er mulig på mobilen. 2 Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 Ikke brukt Apple Music den siste uken, og har sørget for å skru av automatisk fornying. Forblir Spotify-kunde fremover, Apple Music har overhodet ikke overbevist meg om at det er bedre. Lenke til kommentar
blured Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 Annet irritasjonsmoment: Ved "familiedeling" så går alt av regninger fra kjøp til han som er satt som "overhode/organisator". Det hadde fungert greit om det kun var snakk om kjøp av musikk... (da ingen jeg kjenner kjøper dette via iTunes). Men ettersom alt av appkjøp en gjør på iOS skjer gjennom iTunes Store, så er det ganske styrete for en person å ta på seg denne risikoen (med mindre en faktisk er i familie). Dette fører også til at når en bryter opp "familien" så er det overhode som eier alt av apper i ettertid, hvilket gjør det vanskelig å gjøre opp underveis også. 1 Lenke til kommentar
Mala Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 Posten din over her påpeker mye jeg er enig i blured. Men nå ser det ut til at ting går litt kjappere for seg via iTunes en sist jeg prøvde altså. Sikkert naturlig det ettersom det var dagen etter lansering mener jeg. Lenke til kommentar
Mala Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 (endret) Liker hvordan Apple Music aktivt prøver å skremme meg bort fra tjenesten. Nå er liksom det jeg hadde av lister og slikt borte vekk både fra iTunes og iPhone. Helt topp. Er det kommet en eller ann oversikt/søkemotor hvor man kan sammenligne de store tjenestene og finner ut hilke artister som er hvor? Jeg er nemlig litt lei av denne sjongleringen nå og ønske å sette meg ned med ett endelig alternativ. Endret 28. juli 2015 av Mala Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 Litt usikkert om det stemmer helt, men det er uansett en imponerende start...: http://hitsdailydouble.com/news&id=296978 Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 Ikke imponerende i det hele tatt når alle med iOS 8.4 eller nyere kan få 3 mnd gratis med ett klikk. 1 Lenke til kommentar
Mala Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 Det er i hvertfall ikke veiledende, for og si det mildt. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 (endret) Vel...jeg lar meg hvert fall imponerende litt av et selskap som kan få flere millioner kunder på noen få uker med ett klikk. Da har de i det minste gjort NOE riktig...:-) Endret 28. juli 2015 av rogkas Lenke til kommentar
blured Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 iTunes har 800m registrerte brukere (med bankkort/kredittkort). At 10-15% av disse velger å teste ut et tre måneders gratis tjeneste er da ikke såå imponerende. Spesielt mtp at tilbakemeldingene har vært forholdsvis blandede (hvilket vil føre til at langt ifra 10 millioner kommer til å fortsette etter at gratisperioden er over). Spotify et slik jeg ser det en bedre tjeneste, og den eneste fordelen Apple Music har for meg er at den er bedre å kombinere med lokalt lagret musikk. 1 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 iTunes har 800m registrerte brukere (med bankkort/kredittkort). At 10-15% av disse velger å teste ut et tre måneders gratis tjeneste er da ikke såå imponerende. Spesielt mtp at tilbakemeldingene har vært forholdsvis blandede (hvilket vil føre til at langt ifra 10 millioner kommer til å fortsette etter at gratisperioden er over). Spotify et slik jeg ser det en bedre tjeneste, og den eneste fordelen Apple Music har for meg er at den er bedre å kombinere med lokalt lagret musikk. Det er vel uansett alt for tidlig å konkludere med noe som helst etter bare noen få uker. Får vel hvert fall la det gå noen få år, så får vi se da. Jeg bruker kun Apple Music jeg nå, hvert fall i de tre månedene jeg kan teste det skikkelig. På tross av noe småtteri er jeg faktisk mer fornøyd med dette enn jeg var med Spotify, så det er nok en stor sjanse for at jeg sier opp Spotify og flyttet inn til AM. Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 Jeg har gitt opp Apple Music for lengst. Så vanvittig knotete og lite brukervennlig. 1 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 Jeg har gitt opp Apple Music for lengst. Så vanvittig knotete og lite brukervennlig. Javel. Da har vi bare litt forskjellig inntrykk. Det spiller ingen rolle for min del...:-))) Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 6. august 2015 Del Skrevet 6. august 2015 Noen som har flyttet spillelister fra Spotify over til AM? Prøver nå ved hjelp av appen Applefy, men får bare 5sek lange filer i iTunes. Prøvd å oppdatere iCloud musikkbibliotek, men det funker ikke? Jeg kan høyreklikke og finne sangen i iTunes store, så det er ikke filnavnet det står på. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 24. august 2015 Del Skrevet 24. august 2015 Da har jeg gått til skrittet å skrinlagt Apple Music inntil videre... Kansellerte Spotify Premium for å benytte Apple Music i den tre måneder lange prøveperioden og selv om det er gratis så føler jeg ikke for å benytte den ut perioden, og det sier jo sitt.. Tjenesten har stort potensiale, men akk så halvferdig hele tjenesten og ikke minst programvaren føles per dags dato. Utrolig skuffende å se et selskap av Apple sitt kaliber og størrelse, et selskap som er kjent for meget gjennomførte løsninger og programvare, som har tradisjon for å ta seg litt ekstra tid for å sørge for at ting blir utført riktig og fremstår gjennomført. Apple Music er den tjenesten og løsningen som har minnet minst om Apple og de kjerneverdiene de normalt har stått for på veldig, veldig lenge. Må vel tilbake til Apple Maps for å finne noe lignende, men der manglet jo Apple endel erfaring og infrastruktur for å få til noe som var knallbra, det virket mer som en hasteløsning de måtte lappe sammen da de ikke valgte å videreføre avtalen med Google og derfor ikke kunne inkludere Google Maps med iOS lenger. Med Apple Music derimot så har jo ikke Apple hatt det samme presset eller behovet for å rushe ut en halvferdig løsning, og de har tross alt det største og mest brukte musikkbiblioteket og tjenesten i verden iform av iTunes som de kunne dra erfaringer ifra og de har fått inn en hel masse kunnskap og ekspertise via oppkjøpet av Beats som tross alt har tilbudt en fulgt fungerende streamingtjeneste iform av Beats Music i en periode allerede. Likevel så ender vi opp med en tjeneste og en programvare som burde ha et eneste stort "ALPHA" stempel over hele seg. At Apple ikke har tatt seg tid til å kjøre ut Apple Music til BETA-testere og utviklere i noen måneder i forveien er rett og slett for dårlig. De ville jo fått umiddelbare tilbakemeldinger på alle feil og mangler så disse kunne ha blitt rettet til den offisielle lanseringen. Men dengang ei.. Ved lansering så slet serverne noe voldsomt så synkronisering av spillelister osv var helt på styr. Jeg måtte synkronisere i bunker på maks 20 sanger for at det skulle fungere. Forsøkte jeg å synkronisere flere så ble mange sanger sporløst forsvunnet og det var ikke måte på. Serverne har heldigvis stabilisert seg over tid. Programvaren har flere fundamentale overseelser, som at du blant annet ikke kan hoppe frem og tilbake mellom sanger ved å swipe til venstre og høyre over albumbilder. Apple har jo vært en pioner når det kommer til å sørge for at slike berøringsgesturer er integrert i hele iOS og i 90% av alle iOS-apper. Men å sørge for at det er inkludert i deres egen Apple Music har de tydeligvis oversett fullstendig? Apple dikterte spillelister osv er latterlig små/korte, og mange av de inneholder sanger som ikke kan spilles av i Norge.. Trolig på grunn av forskjellige innholdsavtaler i forskjellige regioner osv.. Men da må de jo tilby forskjellige spillelister til de forskjellig regionene, er jo helt idiotisk når flere av Apple sine egne anbefalte og promoterte spillelister som i utgangspunktet bare inneholder 8-16 sanger (hvorfor så små??) ofte ender opp med å ha 3-4 sanger som jeg ikke engang kan spille av.. Det samme skjer når du setter i gang radiostasjon funksjonen basert på sjanger eller basert på en ønsket sang. Da dukker det plutselig opp sanger som den hopper rett over fordi de ikke kan spilles av i mitt området. Hvorfor legge de til i det hele tatt? Og hvorfor kan man ikke hoppe tilbake når man benytter radiofunksjonen? At man ikke kan det på live-radio som Beats1 osv er forståelig, men på radiofunksjonen for sjanger og sangtitler som bare følger en algoritme som gir deg sanger Apple tror du vil like basert på sjangeren eller sanger du velger burde jo kunne inneholde muligheten for å gå tilbake til forrige sang, samme funksjon i Spotify og Wimp/Tidal støtter jo dette.. Akk hvor mange ganger jeg har endt med å hoppe over en sang jeg ville høre på, hvorpå jeg ikke kan hoppe tilbake.. Tjenesten har også lokalisering som er helt absurd. Når samboer skal søke opp Disneysanger så kommer de KUN på norsk, det virker komplett umulig å søke de frem med originaltale/engelsk noe som er helt borti natta. Når jeg søker opp albumer til Hans Zimmer som Angels and Demons soundtracket så kan jeg kun spille av EN av sangene til albumet. Videre så sluker Apple Music noe vanvittig med strøm, og ofte når jeg søker så kommer det ikke frem resultater i det hele tatt så jeg må lukke og åpne appen på nytt for at søkingen skal fungere igjen. Søkefunksjonen er også utrolig prippen, skriver du noe feil så vil det stort sett ikke dukke opp i det hele tatt. Og hele det "sosiale" aspektet ser ut til å være ikke-eksisterende. Ser ut til å være svær vanskelig å klønete å abonnere og finne frem til andre brukere sine spillelister, noe som er utrolig trist og synd. På desktop så har de jo valgt å kjøre inn Apple Music som endel av iTunes, noe veldig mange misliker. Selv så har jeg ikke noe stort problem med det da jeg syntes iTunes som avspiller fungerer bra og det visuelle med Apple Music syntes jeg er veldig appellerende. Problemet er at for å kunne benytte Apple Music på desktop så må du knytte den aktuelle iTunes installasjonen opp mot din Apple ID. Og vi har fremdeles samme restriksjonen på maks fem iTunes installasjonen som kan være koblet mot en Apple ID av gangen, så om du ønsker å dra til en venn og spille av litt via Apple Music så må du knytte hans iTunes installasjon opp imot din bruker og denne vil telle som en av fem mulige aktiveringer. Dette er jo helt på jordet og er vanvittig begrensende. Hva som verre er er at du ikke kan håndtere aktiveringene via en nettportal, skal du avregistrere en iTunes installasjon så må det gjøres i selve iTunes på den aktuelle maskinen. Har du slettet iTunes sier du? Eller kanskje re-installert maskinen hvor du hadde aktivert en iTunes installasjon mot din bruker? Well, though luck... Eneste måten å få disse avregistrert er via iTunes Store hvor du har en funksjon for å deaktivere ALLE registrerte iTunes installasjoner som er gjort mot din konto, men denne funksjonen kan du kun benytte en enkelt gang i løpet av 12 mnd.. Så har du først måtte benytte deg av denne, vel da må du vente hele 12 mnd før du kan benytte den igjen... Alt dette er jo utrolig synd, for Apple Music er en tjeneste med stort potensiale og lydkvaliteten er veldig bra og det visuelle liker jeg kjempegodt og jeg syntes muligheten for å kunne mikse mitt lokale bibliotek og streamingbibliotek som jeg kan med Apple Music og iTunes er veldig attraktivt. Men gud bedre så mange irritasjonsmomenter og "hull" tjenesten og programvaren har per dags dato. Er rett og slett pinlig at Apple faktisk kan stå innefor å lansere en tjeneste som ikke er bedre gjennomført og mer gjennomtenkt enn det Apple Music er for øyeblikket... Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 24. august 2015 Del Skrevet 24. august 2015 Da har jeg gått til skrittet å skrinlagt Apple Music inntil videre... Kansellerte Spotify Premium for å benytte Apple Music i den tre måneder lange prøveperioden og selv om det er gratis så føler jeg ikke for å benytte den ut perioden, og det sier jo sitt.. ...og jeg har gjort det motsatte, slettet Spotify og bruker nå bare Apple Music. Til mitt bruk fungerer AM helt strålende og bedre enn min opplevelse med Spotify var. Det fine er jo at det nå er noen alternative musikkforretninger å velge mellom. Da kan vi alle lande i den butikken vi selv syns fungerer best. Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 24. august 2015 Del Skrevet 24. august 2015 Apple Music ble skrinlagt for lenge siden her. Og jeg kommer neppe til å røre det makkverket der igjen. Lenke til kommentar
atwater Skrevet 24. august 2015 Forfatter Del Skrevet 24. august 2015 (endret) Har ikke helt klart å skrinlegge Apple Music helt enda. Jeg ser fortsatt at det er potensiale i programmet, men er fortsatt noen barnesykdommer som må fikses før det er helt 100%. Enig med RamGuy at de heller burde teste Apple Music på de som er på iOS 9 Beta, og heller vente med offisiell lansering når iOS 9 kommer til alle. Da ville de fått unna mange feil/mangler før det ble tilgjengelig for alle. Videre så sluker Apple Music noe vanvittig med strøm Jeg har det helt motsatt, Apple Music bruker langt mindre strøm enn det Spotify gjorde. Et typisk eksempel, jeg har ca 1 time reisevei til jobb, med Spotify var jeg kanskje nede på 92% når jeg var fremme på jobb, mens med Apple Music er jeg fortsatt på 100% når jeg kommer frem. Endret 24. august 2015 av -lemoncake Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 24. august 2015 Del Skrevet 24. august 2015 Høres meg spesielt ut, la ut på en 50 min joggetur og gikk fra 20% til 3% på min iPhone 6 Plus. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå