Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan fortelle dama at jeg er psykisk syk?

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier, hvordan kan jeg gå frem å fortelle dama at jeg er psykisk syk?

Det er slik at vi har vært sammen i snart 3 år, vi krangler mye om økonomi da min ikke er så særlig bra å jeg ikke har jobb. Jeg har stått fast i NAV i lang tid nå for det går aldri bra der jeg prøver å jobbe så de bestemte at jeg skulle til psykolog. Har gått til utredning der å fått diagnosen OCD, alvorlig personlighetsforstyrrelse og bipolar.

Nav sier nå at jeg ikke kan få noe normal jobb så de må finne på noe annet men jeg trolig får AAP, ung ufør.

Jeg og kjæresten har vært inne på tanken om at det kunne være noe psykisk å nå som jeg har det på papir er det en lettelse for min del men jeg føler jeg kommer til å skuffe dama da hun får høre jeg ikke kan få noen normal jobb, hva gjør jeg?

Anonymous poster hash: 9375d...b98
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om det nå er på papir, så endrer det jo ikke hvem du er. Hun kjenner deg og er sannsynligvis klar over det fra før av, uten at du har sagt at det nå er stadfestet, og vil hun neppe slutte å elske deg av den grunn. 

Det er jo ikke din (eller noen sin) feil at du ikke kan få en normal jobb, og NAV kommer til å hjelpe deg hele veien. Husk at du ikke er alene om det. Om noe, så er dette faktisk veldig bra at det nå er på papir. Da vet dere begge to hva utfordringene skyldes, og da er det ikke bare lettere å forstå det og akseptere det, men også få hjelp til å jobbe med det. 

Hadde det vært min kjæreste, så hadde jeg satt enormt stor pris på å få høre slike ting så tidlig som mulig, slik at vi kan samarbeide om det. Et kjærestepar er ikke bare et kjærestepar - det er et team, og det er viktig at dere jobber som et team. 

Jeg er sikker på at dette går helt fint. 

Bare sett deg ned med henne og fortell at du har vært på utredning og hva som ble resultatene. Fortell henne at det føles godt for deg å endelig vite med sikkerhet hva det er. Forklar at dette medfører at du ikke kan ha en normal jobb, og understrek at dere får endene til å møtes for det. Spør hva hun tenker om det, svar så godt du kan på spørsmålene hun kommer med, og få henne til å snakke om det.

Chin up, dette ordner seg! :)

Lykke til! 

Endret av Turtledove
Lenke til kommentar

På lang sikt tror jeg nok du kan få en normal jobb, for ting kan jo endre seg etter hvert. Men likte ikke at nav sa til deg at du ikke kan ha en normal jobb og at det i tillegg skal stå i papiret.

Det å bli trygda er ikke noe jeg vil anbefale, for du kan bli mer isolert, få mer angst generelt. Men håper du har en dyktig lege/psykolog. Men du velger jo selv om du vil si det til dama eller ikke.

Anonymous poster hash: 744cb...adf
Lenke til kommentar

Jeg tenker at NAV ikke er kan si noe om du kan få en normal jobb eller ikke. Det er noe du og psykologen kan finne ut av sammen, ikke NAV.

En kan jo alltid bevare håpet, men det virker som han har prøvd seg i en del jobber og ikke lyktes med noen av dem. Psykologer driver ikke direkte med utplassering i jobb.

Det er absolutt mulig å få en diagnose, bli trygdet og senere komme ut i jobb. Men en kan ikke regne med at dette skjer med alle.

Det kan føre til depresjon å være arbeidsledig/trygdet, men han har ikke jobb likevel og det å bli trygdet kan iallfall løse noen av hans stadige økonomiske problemer.

Lenke til kommentar

Jeg tenker at NAV ikke er kan si noe om du kan få en normal jobb eller ikke. Det er noe du og psykologen kan finne ut av sammen, ikke NAV.

En kan jo alltid bevare håpet, men det virker som han har prøvd seg i en del jobber og ikke lyktes med noen av dem. Psykologer driver ikke direkte med utplassering i jobb.

Det er absolutt mulig å få en diagnose, bli trygdet og senere komme ut i jobb. Men en kan ikke regne med at dette skjer med alle.

Det kan føre til depresjon å være arbeidsledig/trygdet, men han har ikke jobb likevel og det å bli trygdet kan iallfall løse noen av hans stadige økonomiske problemer.

Er helt enig i det du skriver.

Anonymous poster hash: 744cb...adf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...