Gå til innhold

[Løst] Skuffende liten forskjell på skrivehastighet på minnekort

Anbefalte innlegg

Jeg gikk fra 30 MB/s til 95 MB/s men synes det var svært liten forskjell i hastigheten mtp hvor fort all data ble skrevet til minnekortene. Jeg gjennomførte derfor en litt uformell test av skrivehastigheten på disse for å se hvor stor/liten forskjellen var. selv om skrivehastigheten var over tre ganger så stor (iallefall i teorien) var det ikke mer enn få sekunder som skilte de i skriving til minnekortet. er det noe man kan gjøre for å endre dette? 

Jeg vet ikke hvor vitenskapelig denne testen er men testen er gjennomført ved å holde utløserknappen inne og la kamera ta 10 bilder på rappen. Her er rammene for testen:

• Kameraet er stilt inn på Drive Mode -> Continous Shooting.
  • Det er maksimal oppløsning på bildekvaliteten.
  • Jeg har brukt TAv med de samme innstillingene på ISO, lukketid og blenderåpning.
  • Minnekortene formateres i kamerahuset det brukes i før testen begynner.
  • I det jeg slipper knappen starter jeg klokken og ser hvor lang tid det tar før kameraet har skrevet ferdig til minnekortet.
  • Testen gjennomføres med siste firmware som er tilgjengelig for kamerahuset som testes. 
  • På grunn av måten minnekortene er konstruert på* er jeg usikker på om det vil være noen praktisk forskjell på lese/skrivehastighet på forskjellige størrelser men alle kortene som er testet her er 16 GB. Forskjellen på kortene skal være forskjellig lese/skrivehastighet. (* -> konstruksjonen tilhører "SSD-familien").
Jeg regner med at hastighet på kortleseren og størrelsen på buffer er viktige faktorer å regne med i denne testen men ved å teste flere minnekort på samme kamerahus får man et visst sammenligningsgrunnlag.

Kamerahus: Pentax K-20
Firmware: Versjon 1.03
Filstørrelse: JPG: cirka 8,3 MB. PEF/RAW: cirka 12,3 MB
Minnekort: SanDisk Extreme III 16 GB 30 mb/s
Sekunder på bilder tatt i serie:  12,1 sekunder og 12,4  sekunder

Kamerahus: Pentax K-20
Firmware: Versjon 1.03
Filstørrelse: JPG: cirka 8,3 MB. PEF/RAW: cirka 12,3 MB
Minnekort: SanDisk Extreme pro III 16 GB 95 mb/s
Sekunder på bilder tatt i serie: 12,2 sekunder og  12,1 sekunder

Kamerahus: Pentax K-5 II
Firmware: Versjon 1.07
Filstørrelse: JPG: cirka 9,7 MB. PEF/RAW: cirka 21 MB
Minnekort: SanDisk Extreme III 16 GB 30 mb/s
Sekunder på bilder tatt i serie: 33,9 sekunder og 31,1 sekunder

Kamerahus: Pentax K-5 II
Firmware: Versjon 1.07
Filstørrelse: JPG: cirka 9,7 MB. PEF/RAW: cirka 21 MB
Minnekort: SanDisk Extreme pro III 16 GB 95 mb/s
Sekunder på bilder tatt i serie: 35,9 sekunder og 32,8 sekunder

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tok testen på to kamerahus for å luke ut feil på en av de. Det er jo like liten avstand i tid mellom kortene på begge husene. Det synes jeg er ganske snodig.

For alt jeg vet kan det være en eller annen innstilling som gjør skrivingen raskere.

Lenke til kommentar

Tok en kjapp titt innom Dpreview

Pentax K-20 :
Storage • Secure Digital (SD) / Secure Digital HC (SDHC)

Fra Wikipedia :

SDHC :

The Secure Digital High Capacity (SDHC) format, announced in January 2006 and defined in version 2.0 of the SD specification, supports cards with capacities up to 32 GB.%5B2%5D The SDHC trademark is licensed to ensure compatibility.%5B6%5D
SDHC cards are physically and electrically identical to standard-capacity SD cards (SDSC). The major compatibility issues between SDHC and SDSC cards are the redefinition of the Card-Specific Data (CSD) register in version 2.0 (see below), and the fact that SDHC cards are shipped preformatted with the FAT32 file system.
Version 2.0 also introduces a High-speed bus mode for both SDSC and SDHC cards, which doubles the original Standard Speed clock to produce 25 MB/s.

Siden kameraet kun tillater max SDHC , kan ikke hastigheten overskride 25 MB/s

Hadde kameraet vært SDXC kompatibelt :

The Secure Digital eXtended Capacity (SDXC) format, announced in January 2009 and defined in version 3.01 of the SD specification, supports cards up to 2 TB (2048 GB), compared to a limit of 32 GB for SDHC cards in the SD 2.0 specification. SDXC adopts Microsoft's exFAT file system as a mandatory feature.
Version 3.0 also introduced the Ultra High Speed (UHS) bus for both SDHC and SDXC cards, with interface speeds from 50 MByte/s to 104 MByte/s for four-bit UHS-I bus.
Version 4.0, introduced in June 2011, allows speeds of 156 MByte/s to 312 MByte/s over the four-lane UHS-II bus, which requires an additional row of physical pins.

Pentax K-20 kom i 2008 , altså er den ikke SDXC kompatibel.

Slik jeg har forstått det ....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...