Gå til innhold

Bra laptop med Win XP til 16-bit spill?

Anbefalte innlegg

Jeg leter etter ny brukt laptop som egner seg til Windows XP og gamle 16-bit spill.

Det er lett å finne gamle laptoper med XP på Finn, men jeg trenger litt hjelp til å finne ut hvilke maskiner som er best egnet.

Må jeg ha CPU med én kjerne for gamle spill? Eller kan jeg ha dual core eller quad core?

F.eks GTA San Andreas fungerer bare med 1 kjerne, men det går fint hvis man deaktiverer alle unntatt 1 kjerne. Om en del eldre spill krever en sann 1-kjerne CPU vet jeg ikke.

Jeg har funnet ut at HP EliteBook, f.eks EliteBook 8770w har drivere for Windows XP. I alle fall dukker XP opp i valgmenyen for drivere.

8770w er en forholdsvis ny maskin, men jeg antar at det er pga bedriftsmarkedet at det finnes drivere til XP.

En fin ting med EliteBook er at man får 17,3" skjerm. Jeg må ha over 15".

Kan noen anbefale andre laptoper?

Her er en EliteBook 8740w pris kr 6000,-. Desverre er det med Nvidia Quadro som er svindyrt.

Endret av Helm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med vmware player\ virtual box er at skjermkortdrivere ikke støttes i spill.

De fleste maskinvare som har drivere til XP funger, men det finnes untak.

Beste er å velge noe for XP\Vista da er det store sansynligheter for det virker.

Man har jo dosbox og andre programmer hvis det var beregnet for dos, men noe fikling blir det med så gamle spill.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Man har jo dosbox og andre programmer hvis det var beregnet for dos, men noe fikling blir det med så gamle spill.

Ikke alle 16bits spill fungerer ordentlig i Windows XP heller. Til det formålet har jeg faktisk en maskin med Windows 98 SE installert. Den har riktignok ikke vært brukt på en stund.

Endret av stigfjel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke kjøpe en docking-stasjon? På den kan du koble til skjermer av hvilken størrelse du vil. Bedriftslaptoper støtter bruk av docking-stasjoner.

Hva skal jeg med en dockingstasjon? Jeg trenger en bærbar PC som kan kjøre gamle spill fra 90-årene og utover. Noen kan være DOS-spill (f.eks Dark Forces), andre ikke.

Hvorfor ikke bare installere XP via Hyper-V eller VMware?

Jeg antar du snakker om ulike former for emulering av XP. Det er neppe sikkert at emulering alltid kan lure gamle programmer til å fungere. Det virker enklere å ha en gammel PC dedikert til gamle programmer. Det eneste som er vanskelig er å finne ut hvilken gammel PC som er best egnet til formålet.

Ikke alle 16bits spill fungerer ordentlig i Windows XP heller. Til det formålet har jeg faktisk en maskin med Windows 98 SE installert. Den har riktignok ikke vært brukt på en stund.

Du har et poeng, jeg husker nå at Dark Forces ikke fungerte på XP. Jeg fikk ikke lyd.

Så det er vel bedre med en laptop som kjører Windows 98 SE. Men en laptop som kan kjøre W98 har vel nødvendigvis rævva ytelse? Det må være en bærbar PC og den må ha ytelse nok til gamle spill. Den bør helst ha 128MB grafikkort.

Noen bedre forslag enn HP EliteBook?

Lenke til kommentar

GTA IV fungerer bare med 1 kjerne, men det går fint hvis man deaktiverer alle unntatt 1 kjerne.

Minimum CPU: Intel Core 2 Duo 1.8GHz, AMD Athlon X2 64 2.4GHz

KREVER altså 2+ kjerner.

http://www.systemrequirementslab.com/CYRI/Requirements/grand-theft-auto-iv/10802?p=r

Unnskyld, jeg mente GTA San Andreas.

Med GTA SA fungerer det når man slår av de kjernene spillet ikke vil ha, men jeg vet ikke om det alltid fungerer sånn. Kanskje noen spill bare fungerer på en sann 1-kjerne?

Endret av Helm
Lenke til kommentar
Hva skal jeg med en dockingstasjon? Jeg trenger en bærbar PC som kan kjøre gamle spill fra 90-årene og utover. Noen kan være DOS-spill (f.eks Dark Forces), andre ikke.

Hva du skal med en docking-stasjon? Jo, det skal jeg fortelle. Da trenger du nemlig ikke å tenke på hvor stor skjermen på selve laptopen er. Du har da mye større utvalg av laptoper å velge mellom. Dessuten, skal du ta laptopen med deg slipper du å nappe ut kabler og andre ting som er koblet til. Jeg bruker selv docking-stasjon både hjemme og på jobb. På jobben har jeg 2 stk. 24" skjermer med 1920x1200 oppløsning, koblet til med DVI eller DisplayPort. Kan koble til 2 stk. 4K skjermer hvis jeg vil. Og laptopen er en business ultrabook med støtte for en ordentlig docking-stasjon, ikke noe USB-tull.

Du har et poeng, jeg husker nå at Dark Forces ikke fungerte på XP. Jeg fikk ikke lyd.

Så det er vel bedre med en laptop som kjører Windows 98 SE. Men en laptop som kan kjøre W98 har vel nødvendigvis rævva ytelse? Det må være en bærbar PC og den må ha ytelse nok til gamle spill. Den bør helst ha 128MB grafikkort.

Noen bedre forslag enn HP EliteBook?

Nei, eldgamle 16bits spill kan få problemer med å kjøre på OS som Windows XP, da sistnevnte har ren 32bits kjerne. XP er tross alt basert på Windows NT. 16bits generasjonen stoppet med Windows ME.

Det største problemet med å installere Windows 98 SE på en nyere laptop er at du kan få problemer med drivere. Windows 98 SE nådde End of Life for mange år siden, så det er bare å glemme drivere på nye laptoper. Min maskin som har Windows 98 SE installert har en Pentium 2 Overdrive 333 MHz (har lagt ut specs på den på min profil). Den har mer enn nok guffe for å kjøre gamle 16bits spill uten problemer. Dessuten har den "riktige" komponenter som veldig mange slike spill støtter. Så det er ikke veldig mye jern som skal til.

Jeg har aldri likt HP EliteBook noe særlig, hadde en slik på gamlejobben. Selv har jeg brukt Dell Latitude i over 10 år. Først en D600, første generasjon Intel Centrino, så en D630 som jeg hadde i 6.5 år. Nå bruker jeg en Dell Latitude E7440 privat. Har vært veldig fornøyd med det. På jobben har jeg brukt en Latitude E6420, og nå får jeg snart en E7250.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for grundig innspill. :)

OK, men før jeg skaffer dockingstasjon må jeg ha en laptop. Jeg har sett noen dockingstasjoner på Finn, men først må jeg vite hvilken laptop jeg ender opp med. Videre må jeg skaffe skjerm, det har jeg ikke.

Dersom jeg kunne hatt en EliteBook ville jeg uansett ikke behøvd dockingstasjon og ekstern skjerm, for de finnes med stor 17,3" skjerm.

Dell Latitude virker som gode maskiner, men de fleste har små skjermer. Noen kom visst med 15,4(!) tommer, det er såvidt stort nok.

Men det kan hende at både Latitude og EliteBook er for nye. De fleste gamle spillene fungerer på XP, men Dark Forces vil ha 98 SE. Noen skal ha fått Dark Forces til å virke på XP, men det var ved hjelp av en DOS emulator tror jeg.

Hvor spreke laptoper kom med Win 98? Kanskje de duger til gamle spill, men spill var generelt forbeholdt desktoper på den tiden.

EDIT

Mindre skjerm, f.eks 14" går bra på lave oppløsninger, t.o.m 1024x768. Det er for høyere oppløsninger enn dette at jeg må ha over 15". Men for riktig gamle laptoper er neppe høy oppløsning og tunglest tekst et problem...

Endret av Helm
Lenke til kommentar

Takk for grundig innspill. :)

OK, men før jeg skaffer dockingstasjon må jeg ha en laptop. Jeg har sett noen dockingstasjoner på Finn, men først må jeg vite hvilken laptop jeg ender opp med. Videre må jeg skaffe skjerm, det har jeg ikke.

Selvfølgelig, det sier seg selv. Først må du finne ut hvilken laptop du skal ha, før du begynner å tenke på docking.

Men det kan hende at både Latitude og EliteBook er for nye. De fleste gamle spillene fungerer på XP, men Dark Forces vil ha 98 SE. Noen skal ha fått Dark Forces til å virke på XP, men det var ved hjelp av en DOS emulator tror jeg.

Hvor spreke laptoper kom med Win 98? Kanskje de duger til gamle spill, men spill var generelt forbeholdt desktoper på den tiden.

Du må ganske langt tilbake. Latitude-serien har eksistert i mange år, EliteBook er forholdsvis nytt. Synes å huske at EliteBook er arvtakeren til HP Compaq, som var merkenavnet for business-bærbare fra HP før de introduserte merkenavnet EliteBook. Igjen, ta en titt på profilen min, så ser du hvilke spesifikasjoner en 100% kompatibel Windows 98 SE maskin det er snakk om. Du kan gjerne plusse på et par generasjoner, men ikke noe mer enn det. Vi snakker tross alt om maskinvare som er minst 10 år, eller enda eldre. Maskinen min har deler helt tilbake til 1996...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dell Latitude historikk:

https://engineering.purdue.edu/ECN/Support/KB/Docs/DellModelYears

https://en.wikipedia.org/wiki/Dell_Latitude#History

Jeg har undersøkt og D800 (eldste Latitude med 15", kom i 2003) har ikke drivere til Win98.

Men Latitude C640 (kom 2002) HAR drivere til Win98.

Her er en test av C640, jeg har ikke lest alt men dette er konfigurasjonen som er testet:

2GHz Intel Pentium 4-M

256MB DDR SDRAM 266MHz

14,1" 1024x768 skjerm (alternativt 14,1" 1400x1050)

ATI Mobility Radeon 7500 32MB

Toshiba MK4019GAX 40GB 5,400rpm

-Dette kan kjøre Dark Forces så det hviner. :) Dersom det kjører spillet i det hele tatt...

Men hvordan får man tak i Windows 98 SE på en noenlunde renslig måte? Om jeg får fatt i en slik gammel PC så vedder jeg på at den har 2000 eller XP.

Jeg noterer meg Latitude C640 som en kandidat. Det finnes sikkert andre kandidater også.

Endret av Helm
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har aldri likt HP EliteBook noe særlig, hadde en slik på gamlejobben. Selv har jeg brukt Dell Latitude i over 10 år. Først en D600, første generasjon Intel Centrino, så en D630 som jeg hadde i 6.5 år. Nå bruker jeg en Dell Latitude E7440 privat. Har vært veldig fornøyd med det. På jobben har jeg brukt en Latitude E6420, og nå får jeg snart en E7250.

Du som har erfaring med begge, kan du si hvorfor du likte Elitebook så mye dårligere enn Latitude?

Lenke til kommentar

Du som har erfaring med begge, kan du si hvorfor du likte Elitebook så mye dårligere enn Latitude?

Jeg opplevde HP-maskinen som ikke stabil nok. Den eldre Dell Latitude D630, min forrige laptop var mer pålitelig enn EliteBook'en. Nå har jeg fått den nye E7250, og ser ut til å takle CentOS ganske bra. Og E7440 som jeg har hjemme fungerer også fint. Samt at D630 overlevde 6.5 års relativt hard bruk med bare bytte av tastatur og batteri (mamma har den nå). Hadde jeg brukt docking tidligere hadde tastaturet vart lenger.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Jeg opplevde HP-maskinen som ikke stabil nok. Den eldre Dell Latitude D630, min forrige laptop var mer pålitelig enn EliteBook'en. Nå har jeg fått den nye E7250, og ser ut til å takle CentOS ganske bra. Og E7440 som jeg har hjemme fungerer også fint. Samt at D630 overlevde 6.5 års relativt hard bruk med bare bytte av tastatur og batteri (mamma har den nå). Hadde jeg brukt docking tidligere hadde tastaturet vart lenger.

Stabilitet har vel vanligvis med programvare å gjøre? Dersom maskinen ikke blir for varm er det vel sjelden hardware-relatert?

Wikipedia har kilder for at EliteBook ble positivt mottatt.

Lenke til kommentar

Den jeg hadde, hadde også dårlig batterikapasitet. Selv med relativt nytt batteri var det dårlig levetid på batteriet. Da jeg byttet jobb fikk jeg den laptopen med meg. Hadde tenkt å bruke den som server, men den var ikke stabil nok, så jeg ga den heller vekk. Den hadde på slutten også et varmeproblem. Jeg hadde en HP EliteBook 8530p. Synes også den var alt for stor og klumpete.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En 15,4" 8530p er stor og klumpete? :p Jeg vil helst ha 17,3".

Dersom 8530p hadde dårlig batterikapasitet må det ha vært store forskjeller. 6930p (samme generasjon EliteBook, hakket mindre) skulle ifølge HP være den første notebook som klarte 24 timer (jeg antar med dobbelt batteri).

Lenke til kommentar

En 15,4" 8530p er stor og klumpete? :p Jeg vil helst ha 17,3".

Dersom 8530p hadde dårlig batterikapasitet må det ha vært store forskjeller. 6930p (samme generasjon EliteBook, hakket mindre) skulle ifølge HP være den første notebook som klarte 24 timer (jeg antar med dobbelt batteri).

Ja, 15.4" vil jeg absolutt kalle stor og klumpete. 14" er mer enn nok. Da bør det i så fall være en ultrabook formfaktor, som Dell Latitude E7440, som jeg har hjemme. 17.3"? Man kan til nød kalle det "flyttbar", ikke bærbar. Hva skal man egentlig med en sånn diger "laptop"? Hvis det er skjermstørrelse det er snakk om, er det noe som heter docking-stasjon, noe både EliteBook og Latitude laptoper støtter. På jobben sitter jeg med 2 stk. 24", 1920x1200 skjermer. Laptopen jeg bruker er en Dell Latitude E7250, den veier ca 1.3 kg. Den har en 12" skjerm, 1080p oppløsning, Intel Core i7 5600U 2.6 GHz, 16 GB RAM, 256 GB SSD. Med andre ord, selv om den er en ultraportabel/ultrabook er den kraftigere enn mange kolosser av den størrelsen du sikter til. Og med docking-stasjon eliminerer man behovet for en veldig stor intern skjerm.

Kan så være. Batterilevetiden var i hvert fall ikke god på 8530p.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...