malin_helene Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 (endret) Hei, Jeg har et lite problem med bilbatteriet mitt, men er desverre veldig lite bilkyndig. Batterilampen i dashbordet begynte å lyse her om dagen, tok likevel sjansen på å kjøre idag. Det gikk fint en stund, men så ladet det seg vel ut mens jeg kjørte, for dashbordet slo seg av og radion sluttet å funke. Jeg fikk kjørt helt frem til parkeringen, men da jeg slo av bilen var det ikke sjangs å få startet den igjen. Kom så vidt en liten lyd da jeg vred om nøkkelen, men å få startet var bare å glemme. Jeg lot bilen stå en stund, og da jeg kom tilbake en stund senere for å sjekke på bilen startet den på første forsøk som om ingenting hadde skjedd. Men samme skjedde igjen. Jeg skrudde av radio, vifte, lys alt jeg kunne komme på som kan slås av. Bilen stoppet aldri, men lyset i dashbordet ble svarere og fart- og turtallviserene slet med å holde seg oppe. Dette er kanskje et long shot, men ut ifra denne beskrivelsen, er det noen som har en anelse om hva som kan være problemet? At batterilampen lyser er jo et tegn på at det ikke lader, men det virker som det lader noe likevel når bilen får stå. Kan det være at det er batteriet som er ødelagt, eller må jeg bytte dynamo her? Det hadde vært veldig greit å få vite om dette er noe jeg kan fikse selv, før jeg bruker masse penger på å få tauet bilen til verksted. På forhånd, takk! Endret 30. juni 2015 av malin_helene Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 (endret) om du har ett multimeter/voltmeter så kan du måle batteriet når bilen er stoppet og du bør da ha rundt 12V på batteriet. Når bilen er i gang og ladder så bør det ligge på 13V+ ladde spenning . dersom du ligger på samme resultatet som spenningen når bilen står i ro så kan det være noe med laddingen og dersom laddingen er på 13V+ og du har lite spenning på batteriet så kan det være batteriet. Dersom du har ett vedlikeholdsfritt batteri så er det mulig at det er ett lite rundt "Glass vindu" som du kan se status på batteriet og er på toppen av batteriet Er vel dette som er de første stegene for å se om hva som kan være feil. Endret 30. juni 2015 av Lugmeister 1 Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 (endret) Dynamoen din har takket for seg Om det er laderegulator, børster e.l, er ikke godt å si, men av erfaring så er laderegulator det jeg ville satsa på her.. Edit: Får du målt over batteriet så skal den vel ideelt lade 14,4-14,7 Endret 30. juni 2015 av Pluggen Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 kommer litt an på forskjellige ting slik som alder på bil så derfor jeg skrev 13V+ har hatt ett par gamle biler med bare 13,7V ladding Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 Det er ikke tilfeldighvis en Golf Mk4 du har? Lenke til kommentar
malin_helene Skrevet 30. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2015 Det er en Mitsubishi Carisma fra 2000. Tusen takk for svar! Skal måle batteriet for sikkerhets skyld, men da regner jeg vel med at jeg må få den på verksted Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 Hvis det lyser i ladelampen, så er det tegn på at dynamoen ikke lader. Hvorvidt det har påvirket batteriet ditt er usikkert. Som sagt tidligere i tråden, så må du måle batteriet når bilen står og går. Da bør du ha over 14 volt på voltmeteret. Hvis du har ned mot 13 volt eller mindre, så lader ikke dynamoen. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 (endret) Støtte på et problem på en Golf mk4 som utartet seg på samme måte som hos deg. Der var feilen en underdimensjonert sikringsboks. Sikringen til blandt annet dynamoen smeltet deler av sikringsboksen. Omtrent slik så det ut inni sikringsboksen Problemet ble løst ved at sikringsboksen ble byttet ut og sikringen til dynamoen ble tatt ut av sikringsboksen og ble heller koblet til en stor ekstern automatsikring Endret 1. juli 2015 av Mr. A Lenke til kommentar
Indian Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Kjøp deg en ny børsteholder fra Mekonomen for 300 kroner og montere den. Lett å bytte ved å løsne to skruer på dynamoen. Diodebrua på dynamoen din er helt frisk så må det være børstene og eller regulatoren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå