Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mitsubishi Carisma 2000 - Batteriproblemer


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et lite problem med bilbatteriet mitt, men er desverre veldig lite bilkyndig.

 

Batterilampen i dashbordet begynte å lyse her om dagen, tok likevel sjansen på å kjøre idag. Det gikk fint en stund, men så ladet det seg vel ut mens jeg kjørte, for dashbordet slo seg av og radion sluttet å funke. Jeg fikk kjørt helt frem til parkeringen, men da jeg slo av bilen var det ikke sjangs å få startet den igjen. Kom så vidt en liten lyd da jeg vred om nøkkelen, men å få startet var bare å glemme.

 

Jeg lot bilen stå en stund, og da jeg kom tilbake en stund senere for å sjekke på bilen startet den på første forsøk som om ingenting hadde skjedd. Men samme skjedde igjen. Jeg skrudde av radio, vifte, lys alt jeg kunne komme på som kan slås av. Bilen stoppet aldri, men lyset i dashbordet ble svarere og fart- og turtallviserene slet med å holde seg oppe.

 

Dette er kanskje et long shot, men ut ifra denne beskrivelsen, er det noen som har en anelse om hva som kan være problemet?

 

At batterilampen lyser er jo et tegn på at det ikke lader, men det virker som det lader noe likevel når bilen får stå. Kan det være at det er batteriet som er ødelagt, eller må jeg bytte dynamo her?

 

Det hadde vært veldig greit å få vite om dette er noe jeg kan fikse selv, før jeg bruker masse penger på å få tauet bilen til verksted.

 

På forhånd, takk! :)

Endret av malin_helene
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

om du har ett multimeter/voltmeter så kan du måle batteriet når bilen er stoppet og du bør da ha rundt 12V på batteriet.

Når bilen er i gang og ladder så bør det ligge på 13V+ ladde spenning .

dersom du ligger på samme resultatet som spenningen når bilen står i ro så kan det være noe med laddingen og dersom laddingen er på 13V+ og du har lite spenning på batteriet så kan det være batteriet.

 

Dersom du har ett vedlikeholdsfritt batteri så er det mulig at det er ett lite rundt "Glass vindu" som du kan se status på batteriet og er på toppen av batteriet

 

Er vel dette som er de første stegene for å se om hva som kan være feil.

Endret av Lugmeister
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dynamoen din har takket for seg ;)

Om det er laderegulator, børster e.l, er ikke godt å si, men av erfaring så er laderegulator det jeg ville satsa på her..

 

Edit: Får du målt over batteriet så skal den vel ideelt lade 14,4-14,7 :)

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar

Hvis det lyser i ladelampen, så er det tegn på at dynamoen ikke lader. Hvorvidt det har påvirket batteriet ditt er usikkert.

 

Som sagt tidligere i tråden, så må du måle batteriet når bilen står og går. Da bør du ha over 14 volt på voltmeteret. Hvis du har ned mot 13 volt eller mindre, så lader ikke dynamoen.

Lenke til kommentar

Støtte på et problem på en Golf mk4 som utartet seg på samme måte som hos deg. Der var feilen en underdimensjonert sikringsboks. Sikringen til blandt annet dynamoen smeltet deler av sikringsboksen.

Omtrent slik så det ut inni sikringsboksen

post-187645-0-53789400-1435736441_thumb.jpg

 

Problemet ble løst ved at sikringsboksen ble byttet ut og sikringen til dynamoen ble tatt ut av sikringsboksen og ble heller koblet til en stor ekstern automatsikring

post-187645-0-66712100-1435736498_thumb.jpg

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...