Gå til innhold

Automatiker som trenger råd om viderutdanning

saltar

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg var ferdig med læretiden i mars og har jobbet som fast ansatt siden da. Nå har fått tilbud om å begynne på Bergen Tekniske Fagskole på automatisering, nettstudie, som går over 3 år.

http://www.tekniken.no/default.aspx?pageId=15

http://www.tekniken.no/default.aspx?pageId=49

Men jeg er veldig i tvil om hva jeg burde gjøre. I mine øyne er det to måter for videre utdannelse som er aktuelt for meg.

Teknisk fagskole

Når jeg er ferdig om 3 år er jeg 24 år, jeg har 5 års arbeidserfaring og 5 års ansiennitet i bedriften.

I tillegg vil jeg under utdannelsen få så og si full lønn. Noe som gjør at jeg kan kjøpe meg leilighet og ha det veldig ålreit.

Men finner jeg ut at jeg vil ha en bachelor, vil jeg måtte ta R1, R2 og FY1 opp på et år og være 27 (dersom det under stemmer) når en bachelor er ferdig.

Jeg har hørt at dersom man går 2 årig kan man søke til hib, slik at man får fritak fra fag og tar en bachelor i automasjon på 2 år. Er det noen som kan bekrefte dette? Og er det noen som vet om dette gjelder 3 årig også?

Men jeg har også hørt at man dersom man gjør det på den måten, vil man ikke få godkjent bacheloren for å søke til master ved enkelte universiteter og høgskoler, uio for eksempel. Vet noen om det er sånn andre steder?

Bachelor

Her ville jeg tatt opp fag på akademiet (noe som vil koste ca. 70k totalt) og søke meg rett inn på en bachelor. Her vil jeg og klare å jobbe meg opp penger til å kjøpe en leilighet og gå avdragsfritt under studietid.

Det vil jo mest sannsynlig gå 2 år før jeg er ferdig med det, men da vil jeg ha 4 års arbeidserfaring, 4 års ansiennitet. Men bacheloren vil jeg ikke være ferdig med før jeg er 26.

Men en annen ting med denne måten er at da har jeg muligheten til å gå sivilingeniør hvis jeg vil det da, eventuelt en helt annen retning hvis jeg finner ut av det. Jeg låser meg liksom ikke ned så mye på denne måten som med teknisk.

Noen andre spørsmål jeg har tenkt litt på:

- Hvordan er det å ta opp fag på kveld? Er det mulig å gjøre det bra og få 5ere eller er det helt jævlig?

- Hva meneder dere egentlig smartest? Å ta en bachelor eller teknisk fagskole med litt mer jobberfaring? Med tanke på at jeg vil helst jobbe som ingeniør, men gjerne en stilling hvor jeg også skrur.

Endret av saltar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan det er å ta fag ved siden av jobb er veldig individuelt. Noen klarer seg veldig fint, mens andre sliter. Hvis du har selvdisiplin og evne til å lære på egenhånd så burde det ikke være et problem. R1/R2 og F1 er ikke det enkleste en gjør på egenhånd, men det er likevel fullt mulig å oppnå toppkarakterer ved kveldslesning om du er analytisk og strukturert. 

Ettersom du har fagbrev er du i en god situasjon. Du har nok praktisk erfaring til at du har gode muligheter for å jobbe "hands on" uansett om du velger fagskole eller høyskole. Som du sier så mister du muligheten til å ta master med fagskole, i tillegg til at du må ha to ekstra år for å ta bachelor, men det er noe du må avgjøre selv om du egentlig ønsker. Jeg kjenner folk som ikke har høyere utdanning enn fagbrev og som jobber med engineering, så mulighetene er der nok uansett hva du velger.

Siden økonomi ganske opplagt er viktig for deg, så er det jo verdt å vurdere Y-veien dersom du ønsker bachelorgrad. Da slipper du utlegg til å ta opp fag før ingeniørutdanning, men det tilbys dessverre ikke ved HiB.  Angående 2-årig høyskole etter fagskole så er jeg ganske sikker på at det stemmer. Det er iallefall riktig for elkraft på HiB når man har fagskole i elektro.

Lenke til kommentar

Jeg har hørt at dersom man går 2 årig kan man søke til hib, slik at man får fritak fra fag og tar en bachelor i automasjon på 2 år. Er det noen som kan bekrefte dette? Og er det noen som vet om dette gjelder 3 årig også?

Men jeg har også hørt at man dersom man gjør det på den måten, vil man ikke få godkjent bacheloren for å søke til master ved enkelte universiteter og høgskoler, uio for eksempel. Vet noen om det er sånn andre steder?

Dette stemmer bare halvveis. Du vil få fritak på enkelte fag (2 fag på 4 semester og 2 fag på femte semester). Så ja du kan med det kanskje klare å ta bachelor på 2 år. Men det vil ikke skje automatisk fra skolen sin side. Ettersom du må selv søke om fritak, og med det planlegge ditt studieløp (de vil hjelpe deg med det). Men en i klassen min hadde fagskole. Han slapp de 4 fagene. Men han tok bachelor sammen med resten av klassen.

Regner med at det vil være mulig hvis du går 3årig også. Ettersom du vil ha de samme fagene etter du har gått 3 som de som har gått 2 år. 

Mens på elkraft på HiB har de et eget opplegg hvis du har fagskole med elkraft/elektro (muligens også automasjon fagskole). 

Er vel opp til hvert enkelt universitet/høgskole. Men jeg vet at UiS ikke bryr seg om noe sånt, tror det også er greit for NTNU. Om UiO er super strenge på dette, vet jeg ingenting om. Er vel bare å ringe til opptakskontoret til det universitetet du tenker å søke til og spørre. 

- Hvordan er det å ta opp fag på kveld? Er det mulig å gjøre det bra og få 5ere eller er det helt jævlig?

Kommer helt an på hvor flink du er. Jeg kjenner ei som var heltids student på en privatskole. Og hun slet en god del med å klare å få 5ere og 6ere i alle fagene. Men hun hadde standpunkt og ikke privatisteksamen. Men kan se for meg at det vil bli tungt. Siste du vil når du kommer hjem etter jobb er vel å sette deg ned med skole.

- Hva meneder dere egentlig smartest? Å ta en bachelor eller teknisk fagskole med litt mer jobberfaring? Med tanke på at jeg vil helst jobbe som ingeniør, men gjerne en stilling hvor jeg også skrur.

Fagskole: Føler du kanskje ikke får så mye ut av det. Du vil selvfølgelig ha mulighet til å søke på ingeniør jobber. Men det kan du gjøre med fagbrev også. 

Bachelor: Du stiller en god del sterker, spesielt med tanke på at du har erfaring og fagbrev.Du vil også ha muligheten til å søke master hvis du ønsker det (husk at enkelte master krever at du tar ekstra matte som valgfag på høgskolen, hvis du skal gå på HiB så heter den matten pr dags dato MAT152)

Jeg ville ha valgt bachelor hvis jeg var deg. Du stiller sterkere med en bachelor enn med fagskole + du har muligheten til å søke master senere. Er uansett ikke snakk om veldig mange år forskjell.

Lenke til kommentar

Hvor vanskelig ting er kommer jo helt Ann på deg som person og hva du legger inn i det. Jeg tok matematikk til forkurset nå i år mens jeg jobbet fulltid og fikk en B. Men jeg liker matematikk godt og brukte tid på pensum.

Selv starter jeg på Y-veien nå til høsten(elektro med fordypning i industriell automasjon) mens jeg jobber fulltid som ingeniør. Håper det skal gå greit men det vill tiden vise.

Om det er ingeniør du vill bli(drive med engineering) ville jeg gått rett på bachelor, og dropp tanken med å ta realfag å betale dyre dommer for det. Ta forkurs, koster 1500 ca... Evt Y-veien.

Vill du derimot jobbe som felt ingeniør/service er det nesten like greit å ta teknikken da det går fortere. I tillegg kan du nok få deg en slik stilling mens du tar utdanningen og skaffe deg mer erfaring.

Selv startet jeg som service ingeniør en måned etter avlagt fagbrev med ett halvt forkurs i ryggen(fullførte ikke matematikk før i år, tok forkurs i 08/09)

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Ta forkurs, koster 1500 ca... Evt Y-veien.

Verdt å nevne at forkurs tar et helt år med fulltidsstudie, med mindre du tenker på realfagskurs med kun matte og fysikk? Fordelen med å ta et fullt forkurs (matte, fysikk, norsk, engelsk og samfunnsfag) er forkurskvoten ved opptak, samt at en ikke trenger å tenke på karakterer fra VGS da opptaket baseres kun på karakterer fra forkurset. Ulempen er at det er et fulltidsstudie, så det kan være vanskelig å jobbe 100% ved siden av - i motsetning til dersom en tar fag som privatist i eget tempo.

Endret av ZerothLaw
Lenke til kommentar

Ta forkurs, koster 1500 ca... Evt Y-veien.

Verdt å nevne at forkurs tar et helt år med fulltidsstudie, med mindre du tenker på realfagskurs med kun matte og fysikk? Fordelen med å ta et fullt forkurs (matte, fysikk, norsk, engelsk og samfunnsfag) er forkurskvoten ved opptak, samt at en ikke trenger å tenke på karakterer fra VGS da opptaket baseres kun på karakterer fra forkurset. Ulempen er at det er et fulltidsstudie, så det kan være vanskelig å jobbe 100% ved siden av - i motsetning til dersom en tar fag som privatist i eget tempo.

Nå vet jeg ikke hva TS har av utdanning men det er da langt mer Å ta om en skal ta alle fag en trenger som privatist. Det er også mulig å ta forkurs over flere år, bare til å stryke på eksamen det:)

Den store fordelen med forkurs er at alle forelesninger lastes opp på nett slik at en kan studere når en ønsker. Selv har jeg sett forelesning fra Korea, USA og div andre plasser i Europa mens jeg tok matematikk kombinert med jobb i fjor! Største utfordringen er å finne en god og stabil nett linje :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...