Gå til innhold

Hva synes dere om det nye Dream Theater albumet?

DesertGlow

Anbefalte innlegg

Har selv vært en DT-fan i lang tid, og må si at jeg synes DT med dette siste albumet har gått i en felle som de burde ha holdt seg unna. Alle sammen er de så utrolig dyktige musikere og så vanvittig samspilte, og ikke minst trolig verdens mest teknisk dyktige band. Det er nettopp dette som gjør at det siste albumet er en liten skuffelse. Det er rett og slett for mye teknikk og instrumentalorgier uten noe særlig dypereliggende melodi.

Ikke missforstå, albumet er tøft (og uten tvil det mest heavy-pregede), men jeg savner litt av den generelle stemningen som var på "Images & Words"...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hørte singelen As I Am på metalexpress.no idag.

Ble ikke overvettes imponert, da jeg synes James har mistet mye av vokalspekteret sitt de siste årene. Sammenlign "Scenes from new york" med den fantastiske vokalprestasjonen på Live at Marquee 1994. Spesiellt Another Hand-Killing Hand (helt vanvittig bra sunget).

Også satt jeg med sluttinntrykket: Denne sangen høres ut som noe Metallica BURDE gitt ut istedet. Spesiellt i slutten der James lager typiske Hetfield "growl"-lyder.

Synes også denne sangen var litt for rett-frem heavy metal. Men det er jo helt feil å vurdere et album ut fra den første sangen, og spesiellt når det gjelder Dream Theater, så jeg lurer på hva dere som har kjøpt plata synes om helheten? Er den like godt sammensatt som f.eks. Scenes from a Memory? (Som fortsatt står som den ultimate hos meg). Images&Words har gode sanger, men de er ikke satt sammen til et konsept, og dermed stikker bare enkeltsanger seg ut syns jeg, mens Scenes er en helhetsnytelse, med temaer som går igjen i flere sanger.

Kommer til å kjøpe den, laster ikke ned denne, bandet fortjener alt de kan få.

(Har billett til oslo spektrum 21. januar *grin*

På hjemmesida står det at konserten er satt opp som "a night with dream theater", derfor ingen support-band. Dvs. en 3 timer konsert!)

Jordan Rudess har status som sub-gud i mine øyne, da jeg også spiller synth.

Si fra hvis flere av dere dukker opp der.

Man kan ikke sammenligne soundtrack-musikk og vanlig musikk, gå og hør på Enya og la oss diskutere den siste plata til yndlingsbandet vårt ifred :p:

Lenke til kommentar

Jeg selv usikker på hvilke av "Scenes from a Memory" og "Images and words" som er best. SFAM er definitivt en av de mest geniale albumene som er laget noen gang, og instrumentalprestasjonen i "Dance of eternity" er noe av det mest geniale jeg har hørt instrumentalt (selv om Liquid Tension Experiment også har en del perler). Images and Words inneholder en del bedre enkeltståeden geniale sanger som SFAM mangler riktignok....

Når det gjelder ToT så kan det ikke sammenlignes med noen av de andre albumene. Det er 7 sanger, hvor 6 av dem er utrolig heavy, og én ganske rolig. Som jeg skrev i mitt første innlegg så synes jeg at variasjonen på albumet er ganske dårlig, og som en skrev på hjemmesidene til DT: Det føles nesten som om det er én lang sang. Blir litt som å høre på A change of Seasons, bare at variasjonen er mindre...

Både SFAM og I&W er bedre plater uten tvil. Synes forøvrig at CD2 på 6 degrees-plata også var svært genial. Kanskje ikke så typisk DT, men likevel svært bra. Har en del likhetstrekk med SFAM egentlig.

Jeg synes ikke ToT er en dårlig plate, men den er rett og slett for lite variert.

Gleder meg uansett sinnsykt til konserten i januar. DT skuffer aldri live!

Ps: As I Am ligger som gratis nedlasting på hjemmesidene til Dream Theater: http://media.dreamtheater.net/audio/Dream_...ter-As_I_Am.mp3 (96 kbps MP3, lyden på plata er selvsagt noe bedre....)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke hørt alt for mye av DT, men hos meg er "Scenes of a memory" en klar favoritt. (Har Image & Words også). SFAM er det mest komplette og best sammensatte albumet jeg har hørt siden Pink Floyd gav ut "The Wall". Jeg syns det minner litt om "The Wall" også...

Lenke til kommentar
Også satt jeg med sluttinntrykket: Denne sangen høres ut som noe Metallica BURDE gitt ut istedet.

Ta å hør litt på Devil's Dance på S&M. Metallica har gitt det ut allerede :)

Ellers må jeg nok stort sett se meg enig i det som tidligere er sagt. For lite melodi, og for heavy. Men jeg merker at det "gror på meg" for å oversette direkte fra engelsk. Likte heller ikke six degrees så godt i starten.

Lenke til kommentar

Er enig i at As I Am blei for masse metallica (Er mistenkelig likt Hetfield der han synger "As I a-aam"), men ellers synest eg det var et ganske sterkt album. Ingenting slår Images and Words though. ;)

Btw: Noken som veit kor eg kan få tak i singlane DT har gitt ut? "Einaste" som skal til for å gjere samlinga komplett.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Synes den nye skiva virka litt tam ved første gjennomspilling, men den kommer seg vel etterhvert (som alt annet de har laget). Men jeg må si jeg savner lyden fra Awake, som , etter min mening, er den beste skiva de har laget. Hakket bedre enn Scenes From A Memory, som har veldig gode låter/tekster.

mvh

Pantera

Lenke til kommentar
imho, så synes jeg ikke at musikken til DT blir så episk og vakker som f.eks Matrix og Ringenes Herre. blir bare "show off" -_-

WTF? Ringenes Herre og Matrix er filmer, ikke grupper.... "Jeg synes ikke Metallica er like bra som Forrest Gump...."

sammenligner jo ikke med de to filmene, men den komponerte musikken bak filmene..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...