etan-2-ol Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 Hei! Lurte egentlig bare på deres innblikk og kommentarer angående jus start vår. Etter å ha blitt ferdig med VGS, så ender jeg opp med 50,6 konkurransepoeng. Det vil si at jeg har 0.3 poeng høyere enn poenggrensa ifjor. Åssen tror dere jeg ligger an? Jeg synes selv at 0.3 er greit, men jeg er redd for at det skal øke MER enn 0.3 liksom. Samtidig så er det jo flere søkere i år enn i fjor, men det trenger ikke å noe spesielt, for poenggrensa kan synke eller bli der selv om det er antall flere søkere. Er egentlig bare j@vlig nervøs og gruer meg, hehe! Hva tror dere? Lenke til kommentar
Visum Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 Jeg vil tro poenggrensen vil øke, pga. det store søkertallet. Dessuten har flere søkere i år fått bedre karakter antar jeg, Lenke til kommentar
Vardark Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 Søketallstatistikken viser en økning på hele 13,68 % i antallet søkere med jus vår som førstevalg (det er 78 flere søkere enn i fjor). Det er altså en viss grunn til bekymring, selv om disse tallene ikke er endelige. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 Søketallstatistikken viser en økning på hele 13,68 % i antallet søkere med jus vår som førstevalg (det er 78 flere søkere enn i fjor). Det er altså en viss grunn til bekymring, selv om disse tallene ikke er endelige. Dersom det er flere søker så betyr det ikke at poenggrensen øker. Lenke til kommentar
Vardark Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 Søketallstatistikken viser en økning på hele 13,68 % i antallet søkere med jus vår som førstevalg (det er 78 flere søkere enn i fjor). Det er altså en viss grunn til bekymring, selv om disse tallene ikke er endelige. Dersom det er flere søker så betyr det ikke at poenggrensen øker. Selvfølgelig ikke, og det har jeg heller ikke sagt. Det er likevel den klareste pekepinnen man får på det endelige resultatet. Lenke til kommentar
etan-2-ol Skrevet 30. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2015 Jeg vil tro poenggrensen vil øke, pga. det store søkertallet. Dessuten har flere søkere i år fått bedre karakter antar jeg, Hvordan vet du at flere søkere i år har fått bedre karakterer? Har du en kilde, eller er dette noe du tror? Lenke til kommentar
Visum Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 Jeg vil tro poenggrensen vil øke, pga. det store søkertallet. Dessuten har flere søkere i år fått bedre karakter antar jeg, Hvordan vet du at flere søkere i år har fått bedre karakterer? Har du en kilde, eller er dette noe du tror? Les innlegget mitt en gang til. Det står tydelig og klart der. Lenke til kommentar
etan-2-ol Skrevet 30. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2015 Jeg vil tro poenggrensen vil øke, pga. det store søkertallet. Dessuten har flere søkere i år fått bedre karakter antar jeg, Hvordan vet du at flere søkere i år har fått bedre karakterer? Har du en kilde, eller er dette noe du tror? Les innlegget mitt en gang til. Det står tydelig og klart der. Jeg skjønte innlegget ditt, men kanskje jeg formulerte meg dårlig: Hva får deg til å tro at flere søkere i år vil ha bedre karakterer? Lenke til kommentar
Visum Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 Jeg vil tro poenggrensen vil øke, pga. det store søkertallet. Dessuten har flere søkere i år fått bedre karakter antar jeg, Hvordan vet du at flere søkere i år har fått bedre karakterer? Har du en kilde, eller er dette noe du tror? Les innlegget mitt en gang til. Det står tydelig og klart der. Jeg skjønte innlegget ditt, men kanskje jeg formulerte meg dårlig: Hva får deg til å tro at flere søkere i år vil ha bedre karakterer? Etter å ha sett karakteroversikten over sensuren på VGS. Lenke til kommentar
etan-2-ol Skrevet 30. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2015 (endret) Søketallstatistikken viser en økning på hele 13,68 % i antallet søkere med jus vår som førstevalg (det er 78 flere søkere enn i fjor). Det er altså en viss grunn til bekymring, selv om disse tallene ikke er endelige. Dersom det er flere søker så betyr det ikke at poenggrensen øker. Selvfølgelig ikke, og det har jeg heller ikke sagt. Det er likevel den klareste pekepinnen man får på det endelige resultatet. Et eksempel som passer er ifjor. Det var 4500ish søkere i 2013, mens i 2014, så var det 4300ish søkere. Og man skulle tro at poenggrensa ville gå ned. Men den økte med 0.3 poeng. Mens ser vi på antall søkere førstevalg, så ser vi at det var 71 færre personer som hadde det som første valg i 2014, enn i 2013. Endret 30. juni 2015 av etan-2-ol Lenke til kommentar
etan-2-ol Skrevet 30. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2015 (endret) Jeg vil tro poenggrensen vil øke, pga. det store søkertallet. Dessuten har flere søkere i år fått bedre karakter antar jeg, Hvordan vet du at flere søkere i år har fått bedre karakterer? Har du en kilde, eller er dette noe du tror? Les innlegget mitt en gang til. Det står tydelig og klart der. Jeg skjønte innlegget ditt, men kanskje jeg formulerte meg dårlig: Hva får deg til å tro at flere søkere i år vil ha bedre karakterer? Etter å ha sett karakteroversikten over sensuren på VGS. Link, please? EDIT: Glemt det, fant det ut Jeg har sammenlignet sensuren fra ifjor og iår, og det jeg har kommet fram til er at det variasjoner utifra karakter og hvilke fag det er snakk om. Altså kort fortalt så ser det ut som at det er flere som har fått bedre karakterer i realfagene i år enn i fjor. Mens ser vi for eksempel på rettslære, så var gjennomsnittlige bedre karakterer ifjor enn i år. Selv hadde jeg realfag, og jeg har aldri hatt rettslære. Jeg kjenner ca. 95% av VG3-elevene som gikk på skolen min, og ut ifra det, samt ut ifra sensuren som de fikk, så er det veldig mange som har strøket eller fått dårlige karakterer i enkelte fag. Samtidig så har jeg også lyst til å legge inn at de elevene som har gode karakterer på skolen min, har gått realfag. Og det veldig, veldig få som har gode karakterer/høyt nok snitt som for eksempel går økonomi/samfunnsfaglig retning. Men dette er bare det jeg har fått inntrykk av på skolen jeg gikk på. Dette er bare en liten brøkdel av landets videregående skoler Jeg har også fått inntrykk av at det blir stadig mer populært å søke realfagsretninger når det gjelder høyere utdanning. Endret 30. juni 2015 av etan-2-ol Lenke til kommentar
etan-2-ol Skrevet 30. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2015 En annen ting: Det jeg lurer mest på er om dere tror 0.3 poeng kan holde? Eller om det kanskje er for lavt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå