Gå til innhold

Kredittkort?

ltdata

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri hatt kredittkort. Hva er egentlig fordelen med kredittkort vs vanlig bankkort?

Jeg har forstått det slik at et kredittkort gir noen fordeler så lenge man betaler ned på beløpene man bruker før enn gitt tidsfrist. Etter den tid vil det komme skyhøye renter.

Så kan man si at kredittkort bare gir fordeler for den som alltid betaler innenfor tidsfristen?

Jeg vurderer et slik kort fra banknorwegian da de gir cash points og noe rabatt på flyreiser samt gratis uttakk fra minibank i utlandet. Men jeg er ikke sikker på om fordelen er verdt bryet.

Hvordan fungerer det egentlig. Får man en faktura fra kredittkortselskapet 1 gang per måned i posten som man skal betale? Dette er den summen man har brukt med kredittkortet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du låner penger med andre ord.. Du har eksempelvis ett kreditkort på 50K kroner.. Som regel er det gebyrfritt og rentefritt så lenge du betaler tilbake beløpet innen en viss tid... Om ikke så løper det renter på gjerne tosifret beløp..

Ellers har du vesentlig gode rettigheter ved bruk av kredikort ved kjøp av varer og tjenester.. Har du mangel eller ikke får det du har betalt for er kreditkortselskapet pliktig til å refunderer deg for det beløpet du betalte.. Så du har alltids en ekstra garanti for kjøp av produkter gjennom kreditkort..

Edit:

Ellers vil du trolig få faktura fra kreditkortselskapet.. Men som regel bare med ett minstebeløp du skal betale så de kan tjene penger på at du ikke betaler ned hele beløpet du har brukt..  Du har som regel en kontroll på kreditkortet på samme måte som du har med banken, via en nettbank tjeneste..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Du låner penger med andre ord.. Du har eksempelvis ett kreditkort på 50K kroner.. Som regel er det gebyrfritt og rentefritt så lenge du betaler tilbake beløpet innen en viss tid... Om ikke så løper det renter på gjerne tosifret beløp..

Ellers har du vesentlig gode rettigheter ved bruk av kredikort ved kjøp av varer og tjenester.. Har du mangel eller ikke får det du har betalt for er kreditkortselskapet pliktig til å refunderer deg for det beløpet du betalte.. Så du har alltids en ekstra garanti for kjøp av produkter gjennom kreditkort..

Edit:

Ellers vil du trolig få faktura fra kreditkortselskapet.. Men som regel bare med ett minstebeløp du skal betale så de kan tjene penger på at du ikke betaler ned hele beløpet du har brukt..  Du har som regel en kontroll på kreditkortet på samme måte som du har med banken, via en nettbank tjeneste..

Ok takk. Det er vel mest vanlig å bruke et kredittkort til større kjøp somf.eks flyreiser enn å bruke det når man går i butikken? (da det ikke er noen fordel å bruke kortet til dagligvarekjøp)

Lenke til kommentar

Edit:

Ok takk. Det er vel mest vanlig å bruke et kredittkort til større kjøp somf.eks flyreiser enn å bruke det når man går i butikken? (da det ikke er noen fordel å bruke kortet til dagligvarekjøp)

Ja, som feriereiser og andre større kjøp er det en god garanti å bruke Kreditkort.. :)

Lenke til kommentar

Mange kredittkort gir også reiseforsikring hvis du kjøper så så mye av reisen (som regel 50%+) med kredittkortet. Kan være veldig kjekt å ha, det.

...men man bør sjekke vilkårene. Noen av dem har helt ræva betingelser. 

Jeg bruker nå et kredittkort som gir meg: 

* Bonuspoeng hos SAS

* En bonusreise hvor som helst i verden for halv pris hver gang det er brukt 100.000 på kortet

* 120 dager forsikring på alt jeg kjøper med kortet (tap, tyveri, skade)

* Prisgaranti - om prisen på det jeg kjøper går ned ila 30 dager refunderes forskjellen

* Lounge-tilgang

* Concierge som fikser det jeg ber om (billetter, restauranter etc.)

* Skikkelig reiseforsikring med ubegrenset behandling/hjemreise

* 150.000 i kreditt (minst, skal man bruke mer må man ringe først)

* ...og masse annet, som fanatisk beskyttelse mot svindel

Det koster litt pr. år, men er verdt det. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har aldri hatt kredittkort. Hva er egentlig fordelen med kredittkort vs vanlig bankkort?

Jeg har forstått det slik at et kredittkort gir noen fordeler så lenge man betaler ned på beløpene man bruker før enn gitt tidsfrist. Etter den tid vil det komme skyhøye renter.

Så kan man si at kredittkort bare gir fordeler for den som alltid betaler innenfor tidsfristen?

Jeg vurderer et slik kort fra banknorwegian da de gir cash points og noe rabatt på flyreiser samt gratis uttakk fra minibank i utlandet. Men jeg er ikke sikker på om fordelen er verdt bryet.

Hvordan fungerer det egentlig. Får man en faktura fra kredittkortselskapet 1 gang per måned i posten som man skal betale? Dette er den summen man har brukt med kredittkortet?

Ja man må passe på å betale forløpende.. ellers blir det fort dyrt med renter. Bank Norwegian kna jeg virkelig anbefale.. har nettopp vært på en reise med familien som jeg dekte kun med cashpoints, ganske genialt! Men da må man bruke kortet til alt for å samle opp nok poeng, tar jo litt tid med tanke på at man samler opp 1% av det man bruker i bonuspoeng. Ellers ser jeg at slikt som Norwegian har reiseforsikring etc, det er lurt å ha. Ser de vinner testen her også: https://dinero.no/kredittkort/.

Du får faktura en gang i mnd. Vanligvis pr post, men dette pleier å koste penger, så pass på å få signet opp for e-faktura.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...