Gå til innhold

Avspilling av film tatt med bilkamera med GPS-data

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har nettopp kjøpt meg et bilkamera (NextBase iN-CAR CAM) med innebygget GPS. Når film spilles av i medfølgende software, vises filmen i avspilleren og bilens posisjon i eget vindu i Google Map.

GPS-koordinatene ligger, slik jeg har forstått det, på selve filmen.

Hvis jeg spiller av filmen i en annen avspiller, vises ikke kartet.

Når jeg skal redigere en film, ønsker jeg å få frem kartet på filmen. Men til dette trenger jeg koordinatene, slik at koordinatene kan legges inn i et kartredigeringsverktøy (eks. animaps). Er det noen som vet hvordan jeg kan skille ut dette fra en filmfil?

Mvh Odd Fredriksen

## topic endret av ilpostino ##

post-383344-0-09394200-1435679533_thumb.png

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På SDkortet (eller kameraets intern minne), så blir det opprettet 2 filer. en fil for selve filmklippet, og en for GPS kordinatene. Godt mulig siste nevnt er skjult, men normalt sett skal begge være synlig.

Der vil du kunne lese kordinatene.. men står kanskje litt kryptisk da det er hovedsaklig programvaren som skal lese den fila.

Det letteste er bare å bruke et program som tar opptak av selve kartet mens det spilles av, så legge dette på filmen i etterkant.

Lenke til kommentar

På SDkortet (eller kameraets intern minne), så blir det opprettet 2 filer. en fil for selve filmklippet, og en for GPS kordinatene. Godt mulig siste nevnt er skjult, men normalt sett skal begge være synlig.

Der vil du kunne lese kordinatene.. men står kanskje litt kryptisk da det er hovedsaklig programvaren som skal lese den fila.

Det letteste er bare å bruke et program som tar opptak av selve kartet mens det spilles av, så legge dette på filmen i etterkant.

Hvor kan jeg finne dette programmet som gjør opptak av selve kartet?

Lenke til kommentar

Er flere programmer, men de fleste koster penger desverre.

Et program som er gratis er:

https://obsproject.com/

Det er hovedsaklig ment for Streaming ol, men du kan ta opptak lokalt til PCen din, så importere dette filmklippet inn i videoredigerings-programmet.

Om det er vanskelig og sette seg inn i kan du søke på navnet på youtube, så er det flere som går igjennom programmet steg for steg. stikker på ferie nå så får ikke svart noe mer før evt i kveld\morgen.

Lenke til kommentar

Er flere programmer, men de fleste koster penger desverre.

Et program som er gratis er:

https://obsproject.com/

Det er hovedsaklig ment for Streaming ol, men du kan ta opptak lokalt til PCen din, så importere dette filmklippet inn i videoredigerings-programmet.

Om det er vanskelig og sette seg inn i kan du søke på navnet på youtube, så er det flere som går igjennom programmet steg for steg. stikker på ferie nå så får ikke svart noe mer før evt i kveld\morgen.

Hei

Takk for svar. Jeg har funnet et program som jeg virker bra: Movavi. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...