Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Takst

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpte et veldig gammelt hus som må pusses opp veldig mye. Tak, bad osv. Og det var ingen teknisk tilstand taksering, men var en takstmann der som bare så på hvordan huset var og skrev feilene han så på huset uten og flytte på noe som helst. I kjelleren skriver han at det er fuktutslag med saltutslag. Det er jo greit, men nå gikk jeg opp og ned trappen noen ganger i kjelleren å ser hele taket er brent men det er malt over pluss man ser godt det har vært en brann der nede på vaskerom døra. Jeg har revet ned endel inne på vaskerommet i kjelleren og ser det ikke har vært noe små brann her.. Sikkert lenge siden denne brannen oppsto, men burde ikke en takstmann se slike ting ? Det er ikke sikkert jeg hadde kjøpt dette om jeg viste det hadde vært en brann her også tillegg til all denne oppussingen. Hmm.

Anonymous poster hash: c51ea...6cb

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil være avhengig av omstendigheitene og kva takstmannen hadde fått i oppgåve å sjekke. Skulle han komme med ein verditakst, eller var det snakk om ein tilstandsrapport?

Dersom skadene har vært skjult under maling så har eg vanskelig for å sjå at dette er noke som takstmannen måtte ha oppdaga under ei overflatisk vurdering som ein verditakst. Men dersom taksmannen hadde i oppgåve å utarbeide ein tilstandsrapport så tenker eg at dette er noke som taksmannen burde ha sett og vurdert. Men igjen, skjulte skader er det vanskelig å oppdage.

Dersom dette er noke som du meiner hadde betydning for ditt valg om å kjøpe huset så bør du gå på selgaren som ikkje har opplyst om at huset er brannskada. At huset har vært utsatt for brann der soten berre er dekt over av maling er heilt klart ei opplysning som kjøparen skulle blitt informert om.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det står:

Verditaksten er utført iht. NTFs regler, NS 3940:2012 og takstbransjens retningslinjer for arealmåling. Det bemerkes at rommenes bruk kan være i strid med byggeforskriftene selv om de er måleverdige etter NS3940.. Se forøvrig under arealer i rapporten. Taksten er kun basert på en enkel visuell befaring uteninngrep i byggeverket. Det er ikke foretatt stikktakinger eller annen form for enkle målinger. Det er ikke flyttet på møbler, tepper, badekar/dusjkabinett, hvitevarer eller andre gjenstander. Rapporten er ren verditakst og må ikke forveksles med en tilstandsrapport, som beskriver byggverkets tekniske tilstand. Dette kan medføre at det kan være skader/mangler ved eiendommen som ikke fremkommer i taksten. Takstmannen er ikke ansvarlig for manglende opplysninger om feil/mangler som ikke kunne oppdages etter å ha undersøkt takstobjektet som beskrevet overfor. Takstkonklusjonen baserer seg på objektets tilstand, slik det fremsto befaringsdagen. Kunden/rekvirenten skal lese gjennom dokumentet før bruk og gi tilbakemelding til takstmannen hvis det finnes feil/mangler som bør rettes opp. Hvir rapporten er eldre enn 6månder, bør taskstmannen kontaktes for ny befaring og oppdatering.

Dette er det som står.

Burde takstmannen informert om dette, eller sett litt nøyere på dørene/tak i kjelleren?

Anonymous poster hash: c51ea...6cb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...