Gå til innhold

Reklamasjonsfrist - hvor absolutt? Unntak? Hensyn?


Anbefalte innlegg

For det første undrer jeg hvor absolutt den to måneder lange reklamasjonsfristen er, og herunder i hvilke tilfeller den kan fravikes. Jeg undrer også hva som er hensynet bak fristen.

Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg for en god stund siden fikk en feil med en laptop kjøpt på nett hos Multicom. Når jeg omsider gav beskjed om at jeg ønsket å reklamere på den fikk jeg til svar at jeg hadde oversittet reklamasjonsfristen. Dette var jo for all del sant, men jeg for min del mener at det ikke var naturlig at jeg skulle brakt opp mitt krav om reklamasjon før denne tid. Jeg trodde at varen enda var innenfor garantiperioden, og først nå når selgeren avkreftet dette tok jeg opp reklamasjon. For øvrig hadde jeg latt selger få kunnskap om feilen bare dager etter den oppsto, men ordet "reklamasjon" ble ikke ikke tatt opp før lenge etter. Jeg mener at det hele tiden var klart at jeg ønsket retting av varen, og av den grunn at dette bare blir en formalitet. Selgeren mener naturligvis nok på sin side at jeg har oversittet fristen, og derav har mistet min rett til å reklamere på denne feilen. Under har jeg prøvd å oppsummere hendelsesforløpet så kort som mulig.

Hendelsesforløp:
- Feil oppstod i okt. 2013
- Jeg kontaktet selger, og så utvekslet vi noen mailer om feilen/varen
- En måned etter at jeg først kontaktet selger får jeg beskjed om at PC'en må sendes inn for undersøkelse
- Jeg uttrykte skepsis mot å benytte posten, og luftet tanken for å vente til til jul - fordi da kom jeg sørover og kunne derfor levere varen i person. Svaret jeg fikk da var "Jeg ser din skepsis. Posten er ikke helt til å stole på der. Pakk den supergodt inn så kanskje den klarer seg". 

- Når jula kom hadde jeg ikke mulighet til å komme meg til verkstedet deres, så det første jeg gjorde når jeg kom hjem til Nord-Norge var å forhøre meg hvordan jeg sendte den inn.
- Fra jeg fikk svar på dette til jeg faktisk sendte den inn tok det faktisk et helt år. Dette skyldtes flere faktorer: Hovedsaklig var det fordi jeg hele tiden var avhengig av PCen i skolesammenheng da vi på studiet har hatt kontinuerlige innleveringer som har vært arbeidskrav. Vedrørende dette henvendte jeg til Multicom i håp om å få en utlåns-PC som jeg anser som vanlig ved reperasjonssaker. Til dette fikk jeg følgende svar:
"Utlåns-PC er i utgangspunktet forbeholdt inn- og utleveringer over disk, da den ekstra kostnad og risiko som utlån via
sendinger med Posten utgjør, samlet sett gjør at selgers ulemper overstiger det som er rimelig."
Jeg prøvde så å finne et eller annet jeg kunne låne privat uten noe hell.

- En annen betydelig grunn til at denne prosessen har gått mye senere enn hva den burde er rett og slett fordi jeg ikke har prioritert den nok. Dette da hovedsakelig fordi mens alt dette pågikk lå min mor for døden, og jeg klarte ikke helt og ta fatt i dette før rett etter hun gikk vekk. Dessuten fikk jeg da hennes gamle Mac, så dette ga meg også rom til å sende inn PCen umiddelbart. Jeg vet at det bare er jeg som kan klandres for akkurat dette,

men jeg nevner det bare siden det forklarer hvorfor jeg var så treig.

- Når jeg omsider fikk sendt inn pc'en fikk jeg svar 1-1.5 mnd senere at garantien var gått ut (omtrent 15 dager før jeg sendte inn varen) og at jeg kunne velge mellom å betale for reperasjon, motta varen som den var (mot en undersøkelsesavgift) eller skroting av varen. Jeg prøvde kort å forklare at grunnen til at jeg ikke hadde sendt den inn før var i mangel på PC, og henviste bla. til at de hadde nektet meg utlåns-PC. Jeg prøvde også å forklare at feilen i alle fall ikke hadde blitt forverret av min bruk og at jeg klaget lenge før garantien gikk ut, så i realiteten ble dette bare en formalitet.

- Til dette fikk jeg svar at "Garantien er nå utgått, dersom du da ønsket å få dette reparert innen garantien måtte den sendes inn før 04.04.15."
- Til dette svarte jeg: "Hei igjen. Jeg ønsker å reklamere på overnevnte Kunshan P150E."
- Og til slutt fikk jeg dette svaret "En reklamasjon må opplyses om senest 2 måneder etter at feilen oppsto.

Det er jo da heller ikke mulig å reklamere på dette da."

 

TLDR; i hovedsak ønsker jeg svar på det som står øverst i fet skrift, men om du tar deg tid til å svare om den konkrete saken blir jeg også kjempeglad. Poenget er bare at jeg særlig ønsker svar på hvor absolutt fristen er, når den kan fravikes og hensynet bak fristen. 

Takk på forhånd for alle svar! :) 

Endret av trckdck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her var det mye rot å ta tak i. Spørsmålet er egentlig om du ved å unnlate å gjøre noe som helst har frasagt deg de rettigheter din opprinnelige reklamasjon ga deg. Det er ingen tvil om at å opplyse om en feil med påfølgende beskjed om at varen må sendes inn er en reklamasjon i lovens forstand, men når du så venter over ett år med å sende inn varen (til tross for at du har godtatt selgers anbefaling om hvordan dette skal gjøres) så spørs det ikke om dine mangelsbeføyelser er gått tapt som følge av passivitet.

 

Slik jeg ser det har du "trukket tilbake" din reklamasjon ved å unnlate å følge den opp. Av de tingene du lister opp er det kun én som muligens kan være unnskyldende, og det er at de nekter låne-PC. Hvis denne nektingen var ulovlig (hvis de hadde plikt til å gi deg låne-PC) så er det mulig at de bærer risikoen for at du ikke får sendt den inn før senere, her er jeg ikke sikker.

 

Spørsmålet om hvilke plikter forbrukeren har til å følge opp en reklamasjon er ikke behandlet noe sted jeg har sett, så dette må bygges på alminnelig avtalerett. Hensynet bak reklamasjonsfristen er da også at mangelen skal kunne analyseres og vurderes av selger innen rimelig tid, fordi det er vanskeligere jo lengre tid det går fra feilen oppstår til den blir undersøkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så med andre ord: Da mangelen oppstod ba du innen kort tid om å få rettet mangelen?

Ikke utrykkelig, men jeg hadde jo påpekt mangelen med den hensikt å få den rettet. Problemet var jo at jeg ikke var klar over nøyaktig hva som var feil inni PCen, bare at det var en feil. Hadde for eksempel skaden vært ekstern - la oss si knust skjerm - så hadde jeg jo i det tilfellet skrevet i første mail "skjermen er knust, jeg vil ha den reparert" (dog er dette et dårlig eksempel, men du skjønner sikkert hva jeg vil frem til).

 

 

Her var det mye rot å ta tak i.

Beklager. Forfattet dette innlegget meget fort. Trodde egentlig ikke jeg kom til å motta noe særlig hjelp siden dette på mange måter er en håpløs sak (i hvert fall slik jeg ser det).

 

For øvrig belyser du veldig godt det jeg allerede tenkte - at jeg har dritt meg loddrett ut i denne saken. Jeg er jo i hovedsak enig med både Multicom og deg; jeg har oversittet fristen. Jeg leter egentlig bare etter et "smutthull" eller noen argumenter som kan hjelpe saken min. Hadde egentlig tenkt til å sende inn en klage til Forbrukerrådet (eller liknende organ), men nå ser denne saken så håpløs ut at jeg ikke tror det er noen hjelp å hente der.

 

Har du noe forslag til hva jeg kan svare Multicom i håp om at de kanskje velger å rette den til tross for at jeg ikke har det beste juridiske grunnlaget bak min sak? 

 

Hadde det ikke vært for at jeg hadde vært helt pengelens hadde jeg rett og slett bitt i det sure eplet og betalt for reperasjonen, men nå er situasjonen så mørk at de 600kr det kostet bare for undersøkelsen kommer til å brenne et stort hull i studentbuksene mine.  :glare:

 

Edit: Forresten - er det når PCen min begynte å overopphete seg (mangelen) eller når jeg fikk svar hva som konkret var feil med PCen fra Multicom som er tidspunktet for når jeg "oppdaget mangelen"? Jeg ville tolket det slik at det var førstnevnte, men jeg bare skyter i blinde her...

Endret av diskudck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...