Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Oppvaskmaskin passer ikke inn

Anbefalte innlegg

Vi har kjøpt ny integrert oppvaskmaskin og har gått på en smell. Oppvaskmaskinen går ikke helt inn og mest sannsynlig skyldes det at den kolliderer med stikkontakten som er på veggen bak. Noen som har tips for hva man kan gjøre for å løse dette? Hvis vi hever maskinen er jeg redd skapdøra som skal monteres på vil kollidere med maskinen på undersiden...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjorde samme tabben selv, enten flytter du stikket ellers blir den stående litt frem for alltid.

Det er snakk om 2 skruer, skal i teorien ikke behøve å røre noe strømførende heller og sikringen til kursen slår man bare av først.

Lenke til kommentar

Det er enkelt å gjere det sjølv. Men vær oppmerksom på at du eigentleg må ha elektrikkar for å gjere jobben lovleg.

Eg vil derfor anbefale at du bruker elektrikar til å få flytta stikkontakta til ein meir passande plass.

Kanskje du kan få elektrikaren til å montere litt ekstra stikkontakter på kjøkkenet når han/ho fyrst er i gong. Det er alltid behov for rikelig med stikkontakter over benkeplata på eit moderne kjøkken.

Lenke til kommentar

Hvis vi hever maskinen er jeg redd skapdøra som skal monteres på vil kollidere med maskinen på undersiden...

Men oppvaskmaskiner skal heves så de står helt oppunder benken. Ellers vil den tippe når man drar ut kurvene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis vi hever maskinen er jeg redd skapdøra som skal monteres på vil kollidere med maskinen på undersiden...

Men oppvaskmaskiner skal heves så de står helt oppunder benken. Ellers vil den tippe når man drar ut kurvene.

De skal også festes til benken med en skrue på hver side for å hindre at de vipper.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Gjorde samme tabben selv, enten flytter du stikket ellers blir den stående litt frem for alltid.

Det er snakk om 2 skruer, skal i teorien ikke behøve å røre noe strømførende heller og sikringen til kursen slår man bare av først.

Ja, det var det jeg tenkte.. Men bør man ikke skri på et "lokk" eller noe slik at strømmen ikke er eksponert rett ut? Tilfelle det kommer vann eller noe bak der er det greit tenkte jeg... Men er som dere kanskje skjønner helt grønn på sånne praktiske greier og synes det er sure penger å bruke elektriker på..

Lenke til kommentar

Det er enkelt å gjere det sjølv. Men vær oppmerksom på at du eigentleg må ha elektrikkar for å gjere jobben lovleg.

Eg vil derfor anbefale at du bruker elektrikar til å få flytta stikkontakta til ein meir passande plass.

Kanskje du kan få elektrikaren til å montere litt ekstra stikkontakter på kjøkkenet når han/ho fyrst er i gong. Det er alltid behov for rikelig med stikkontakter over benkeplata på eit moderne kjøkken.

Ja, det var jo det jeg kanskje tenkte... Aner du hva det kan koste?

Lenke til kommentar

Nei desverre. Slike småjobbar trenger ikkje å bli så dyrt dersom du ringer rundt og innhenter anbud.

Dersom du finn ein elektrikar som kan stikke innom mellom dei andre litt større oppdraga så burde det ikkje bli så dyrt, må du ha elektrikar som kjøyrer ens ærend kun til deg så blir det noke dyrare.

Lenke til kommentar

Ja, det var det jeg tenkte.. Men bør man ikke skri på et "lokk" eller noe slik at strømmen ikke er eksponert rett ut?

Hvis det er skjult anlegg, altså stikkontakten montert over en boks inne i veggen, så må det monteres en ny påvegg-kontakt, en kort stubb kabel av rett type (slik hvit flat stiv kabel som brukes i åpent anlegg), og et dekklokk over boksen. Dette er jobb for elektriker. (det er forsåvidt  flytting av stikk med åpent anlegg også...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...