Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med zonealarm og lokalt nettverk

Anbefalte innlegg

Jeg bruker altså zonealarm pro på hovedmaskina mi. Den får internett fra en maskin som står som DHCP, Denne bruker kun den innebygde win brannmuren.

Problemet er at jeg ikke kan finne servern på nettverket når jeg bruker zonealarm (på hoved pcen) - Hvis jeg ikke setter det i trusted mode da. Men da blokker det vel ikke for innkommende? Er det en måte å komme forbi dette, eller er jeg doomed til å bruke den innebygde win muren? Hvordan er denne sikkerhetsmessig?

Tips og råd er velkommen :grine:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

hvis jeg husker riktig kan du "truste" enkelte ip adresser i Zone alarm ... som for eksempel serveren.

Siden den serveren er satt opp som DHCP server bruker du vel NAT?

Men kan du gi meg litt mere info rundt denne serveren du har? Fungerer den som router mot internet? Dvs. på hvilken måte er den tikoblet internet? Direkte til modem? Med en router i mellom?

Lenke til kommentar

Den er koblet direkte til adsl modemet, og router ut ip'er til nettverket mitt.

Fikk den først opp i dag, og har alle slags problemer. Når jeg feks bruker direct connect, får jeg meldingen: Invalid IP in ConnectToMe, this might be because of in passive mode. Kan dette være fordi ip'en ut mot nettet kun fører fram til servern, og ikke fram til hoved pcen? Isåfall, hvordan kan man få ipen ut mot nettet til å "peke" fram til den andre pcen?

Har også problemer med å laste ned fra ftp, jeg mister forbindelsen etter hver fil jeg laster ned.

NAT? jeg er helt grønn på dette, hva er dette? :!:

Lenke til kommentar

NAT = Network Address Translation. Dette er nødvendig hvis du bruker "private" ip-adresser til å kommunisere ut mot internet.

Din server deler ut IP-adresser, i hvilken range / subnet? Hvis du bruker private adresser må serveren som åpenbar er satt opp som gateway (ledd mellom dine pc'er og internet) styre trafikken, det går da bare via NAT.

Jeg tror du ville gjøre deg en meget stor tjeneste hvis du kjøpte deg en bredbåndsrouter. Da slipper du disse problemene.

Lenke til kommentar

Du kan adde ip-range til trusted zone i zone-alarm.

Selv har jeg 192.168.0.0/255.255.255.0 som internet-zone, og 192.168.0.2 - 192.168.0.255 på trusted zone, og skrudd av brannmuren for trusted zone.

Jeg bruker en d-link 604 router, og denne fungerer utmerket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...