Gå til innhold

Spørsmål om kabel-TV uten dekoder og kanalpakker

Anbefalte innlegg

Jeg er flyttet inn på en hybel hvor det er uttak til kabel-TV i veggen (Canal Digital). Husvertene har en stor pakke med en drøss med kanaler, men alt jeg får her er 11 kanaler av ymse kvalitet. Dette er visstnok fordi jeg ikke har dekoder eller kortleser til TV'n, og kan derfor ikke ta inn de digitale kanalene. 

Så til spørsmålene; 

- Bildekvaliteten på de 11 kanalene jeg finner er dårlig (altså ikke HD-signaler). Er dette meningen eller er det noe galt ett eller annet sted?

- Kan jeg bare kjøpe en kortleser til TV'n (den har "CI-inngang") og skaffe et kort uten noen ekstra utgifter annet enn kortleseren, eller vil jeg/husverten måtte tegne et abonnement?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Låner tråden din litt, jeg har også flyttet inn i ny leilighet, og er i samme situasjon som deg med analoge tv-kanaler. Utleier mener at jeg må ha eget abonnement for å få en boks. Er det slik at jeg kan få en boks via en kamerat sitt abonnement? I mitt tilfelle gjelder det GET via coax, så skal vel være samme teknologien som i ditt tilfelle. Har testet med å koble til en boks fra et annet abonnement, og jeg får tv-signaler uten problemer, spørsmålet er om GET har mulighet til å finne ut at en boks registrert på adresse X blir benyttet på adresse Y?

Svar til trådstarter; den riktige måten å gjøre dette på er nok at du tegner eget abonnement hos CD. Det andre alternativet er at utleier kjøper et ekstra kort og cam, som er billigere enn nytegning. Det tredje alternativet er om utleier ikke ønsker å kjøpe ekstra kort til deg, er om en kamerat kan kjøpe ekstra kort på sitt abonement og gi det til deg. Det er tredje alternativ jeg over lurer på om vil fungere i praksis.

Endret av stresslessen
Lenke til kommentar

Hos min gamle utleier fikk jeg han til å leie boks fra GET med sitt abbonnement. Denne kostet en 70-80kr per mnd, og jeg betalte da det ekstra i leie. Da fikk jeg også tilgang til alle kanalpakkene han hadde.

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar

Dette er jo såklart den greieste løsning. Men i min situasjon mener utleier at signalet er spillet opp ved inntakt i huset og at jeg derfor må ha et eget abonnement hos GET. Dette stemmer nok noe, med tanke på vilkårene til GET som vil definere en sokkelleie som en eget husstand og dermed må ha eget abonnement. Utleieren min mener derfor at jeg bør tegne eget abonnement, jeg er dog mer lysten på å få en ekstraboks fra et eksisterende abonnement da dette kun koster 50,- istede for 399,-. Det jeg lurer på, helt enkelt, er om GET har mulighet til å se at den boksen jeg skaffer via en kompis sitt abonnement ikke blir brukt på hans adresse, men på min?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...