ProphetSe7en Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 Hva er anbefalt måte å slette filer på disk før salg? Antar at å formatere disken ikke er nok, så lurer da på om der er noen gode programmer til dette. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 Formatering er sikkert nok. Forutsatt at du har Windows Vista eller nyere, og velger vekk 'Hurtigformatering'. Full formatering overskriver alle sektorene i partisjonen. Umulig å gjenopprette noe som helst. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 (endret) Det er feil Hårek, det går fint å få ut info selv om man tar vekk hurtigformatering. Man må jo ha dyre programmer, eventuellt maskinvare og VELDIG god lyst for å gjøre det mot en vanlig mann i gata TS kan finne litt info her http://www.techrepublic.com/blog/five-apps/five-hard-disk-cleaning-and-erasing-tools/ Hvis du ikke selger disker med ekstremt sensitiv info eller er spion så gjør bare som Hårek skriver, hvis du var spion så hadde du nok ikke solgt diskene til å begynne med Endret 29. juni 2015 av Dante's Inferno Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 Slegge og spett funker også bra, men da er det kanskje ikke så lett å få solgt disken etterpå. Kanskje som moderne kunstverk, da... Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 https://www.piriform.com/recuva Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 Husker et program som heter killdisk som skriver over disk helt tilfeldig med nullere og enere. Fikk plass på en diskett! Men dersom du fyller disk med et eller annet gås, så blir vell 99,9 % overskrevet? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 Ikke selg HDD/SSD. Destruer dem. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 (endret) @Dante: Du får spørre IBAS om de kan gjenopprette overskrevne sektorer. Så vidt jeg har sett så kan de ikke det. En overskrivning er nok Disse programmene som overskriver disker ble utviklet for lang tid siden, da disker var konstruert slik at det var nødvendig. Men dagens disker klarer seg med en enkel overskriving. Endret 29. juni 2015 av Hårek Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 @Dante: Du får spørre IBAS om de kan gjenopprette overskrevne sektorer. Så vidt jeg har sett så kan de ikke det. En overskrivning er nok Disse programmene som overskriver disker ble utviklet for lang tid siden, da disker var konstruert slik at det var nødvendig. Men dagens disker klarer seg med en enkel overskriving. Gammel info og myter er vanskelige å avlive Hårek.Nyere hdds data tetthet og nøyaktige finmekanikk har også gjort det umulig slik som tidlig i harddiskers barndom å avlese magnetiske leftovers i ytterkantene. Dette er sikker også noe som "henger igjen" , samt at det har vært misforstått hvor lite data man faktisk har kunnet plukke opp av overskrevne tracks. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 Jeg bruker DBAN når jeg selger mine gamle maskiner. Lenke til kommentar
Glowman Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 (endret) Såfremt du ikke forventer politiet på døra så er holder det med å pirke ut styringselektronikken til lagringsenheten. Data destruction secured! Forresten, hvem selger sine gamle hdd`er? Endret 29. juni 2015 av Glowman Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 Ccleaner har en funksjon for overskriving. Samme firma leverer også recuva som finner det meste på formatterte harddisker. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 (endret) Jeg selger eller gir bort mine gamle datamaskiner, inkludert harddisker. Jeg kaster ikke brukbare deler, men gir dem i noen tilfeller bort mot at mottakker betaler porto. Noen av mine gamle disker fikk nytt liv i Playstation. Endret 29. juni 2015 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 29. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2015 (endret) Forresten, hvem selger sine gamle hdd`er? Jeg gjør. Når jeg har 10 disker liggende på 1.5TB som ikke er i bruk så ser jeg ingen grunn til å la de ligge å samle støv. Da er det bedre å selge de billig så jeg får litt igjen for de og noen andre kan ta nytte av de Ut i fra svarene her blir det nok å formatere de vanlig. Trodde det måtte overskrives data flere ganger for at det skulle være trygt å selge de uten at noen andre kunne hente tilbake data, men godt å bli informert om at det ikke er tilfelle:) Endret 29. juni 2015 av kreps79 1 Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 30. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2015 (endret) Fant ut av det Endret 30. juni 2015 av kreps79 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå