Gå til innhold

Macro: Tokina 100mm eller Sigma 105mm?

Anbefalte innlegg

Hei.

Har tenkt meg å kjøpe meg en mer dedikert macrolinse da jeg kun har brukt Tamron 70-300 de siste årene.

Disse to ser ganske like ut i pris og brennvidde. Noen som har noen argumenter for hvilken jeg bør velge? 

- Tokina AT-X PRO D 100mm

- Sigma 105mm 2.8 OS DG HSM

Kamera jeg har et et Nikon D80, men kommer antageligvis til å oppgradere til D7100 eller D7200 senere i år om økonomien tillater.

Jeg har også kikket på Sigma sin 150mm, men den er muligens litt for dyr for øyeblikket.

Noen som har erfaringer med de to nevnte linsene?

Endret av Parashurama
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ingen erfaring med nevnte objektiver, men kan si generelt at omtrent alle makroobjektiver fungerer utmerket til spesifikke formål som de er designet til og ok til fotografering ellers.

Av de to du har nevnt ville jeg nok valgt Sigma sin siden den har stabilisering og det er veldig kjekt å ha på 100mm.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Da har jeg gått til innkjøp av Sigma 105mm linsen :) Og er veldig fornøyd så langt, selv om jeg bare har hatt den et par dager.

OS'en bråker en del, men slik jeg har skjønt det så er det normalt.

En ting jeg syns er litt rart er at den er oppgitt som F2.8, men den er ikke fast da jeg ikke kommer under F5.6 når jeg fokuserer ned mot nærgrensen, ca 30cm. Vet ikke hvorfor dette er tilfelle...

Her er et par bilder med den nye linsen.

post-167725-0-28981300-1436019158_thumb.jpg

post-167725-0-70414100-1436019167_thumb.jpg

Så nå blir det nok mye macro fotografering fremover :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mange makrolinse blir mye lenger mot nærgrensen. Siden blender er definert som brennvidde/diameter for blender synker reell blender når linse/brennvidden blir lenger, så det kan være en forklaring. Synes to hele blendere var mye, og trodde ikke at enringen ble vist i Exif/søker, så mulig det er noe annet som gir denne effekten.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke det tekniske bak, men alle mine makro-objektiver oppfører seg slik. Jeg har 3, et Sigma 150mm, et Tamron 90 mm VC og et Sigma 105mm, allle med største blender 2,8. Sigma 150mm og Tamron har intern fokusering, de blir altså ikke fysisk lengre ved fokusering til nærgrensen, mens Sigma 105 mm blir lengre. Sigma 150 mm og Tamron har største blender 5,6 ved nærgrensen, mens Sigma 105 har 5,3. Brukt på Nikon, som viser virkelig blender, er det slik. Brukt på Canon kan det visstnok virke som det ikke er slik, (kjenner ikke Canon, har bare lest at det er slik), for de viser innstilt blender, ikke virkelig blender. Du må nok bare godta at slik er det.

Lenke til kommentar

Ja. Det er nok bare slik det er. Denne har også kun intern fokusering så den blir ikke lengre ved nær fokus. Ved makro er det så pass liten dof uansett så det er uansett ønskelig å skyte med litt høyere f-stop. 

Det var bare en ting jeg ikke var klar over før jeg kjøpte linsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...