code Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 (endret) Hei, trenger folket til å samle sine MD. House ferdigheter og hjelpe meg litt her. For å gjøre en kort historie lang: Fra tidlig alder har jeg alltid hatt problemer med å stå oppreist over lengre tid på hardt gulv, verst med betonggulv. Startet i veldig tidlig alder, men pga. det var ganske så sjeldent jeg faktisk måtte stå i lengre perioder var det aldri noe som ble sjekket særlig opp. Nå i senere tid har jeg hatt sommerjobber i butikker og rullebånd produksjon hvor problemet har vist seg å være særlig problematisk. Smertene kan beskrives til den grad at den får meg til å felle tårer, smerten er spesielt vondt i hælen og blir gradvis mindre vond ut mot tottene. Smertene blir i føttene etter jobben og ut kvelden. Gjør vondt å kjøre bilen hjem fra jobb, og fjerner alle muligheter for å gjøre noe annet enn å slappe av på en stol etter jobb. Så langt har Crox klart vært til best for å minske smertene, men hvis smerten er opprinnelig 10/10 så hjelper ikke Crox mere enn at det går til en 8/10. Nike Shox har vært i midten på en 9/10. Har prøvd diverse såler som skulle være bra, men vil ikke si det gjør det 10% bedre engang. Legen har sakt jeg er tverrplattfot, uten å nevnt at dette skal være en hovedgrunn til smertene. Har også vært hos fotlege samt fastlege i senere tid(3-4 år siden), uten at de har kommet med noen smarte forslag eller løsninger. Så hvorfor spør jeg om eventuelle tips nå? Da det som regel er en minimum 10 måneder mellom hver sommerjobb glemmer jeg hvorfor jeg hater disse type jobber, og det har seg sånn at jeg nå har takket ja til en sommerjobb i juli som ikke bare er noe tråkig da det er jobb 6 dager i uken, men også pga. dette er en stopper for å få noe ut av sommeren selv etter arbeidsdagen er over. Takk for alle svar, tar imot all type tips hva det eventuelt måtte være. Endret 29. juni 2015 av Ares NOR Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 Det mest åpenbare spørsmålet er hvor mye du veier. Jo tyngre man er, jo mer belastning blir det på føttene naturlig nok. Hvordan er fotstillingen din? Når du står rett opp og ned uten å tenke over noen ting, peker føttene dine utover (andeføtter), peker de rett frem eller peker de innover? Jeg er for øvrig ingen fysioterapeut eller har noen som helst form for utdannelse innen fysiologi, bare så det er sagt. Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 Jeg er selv plattfot, ikke tverrplattfot (Kalvbeint?), men veit godt hgva du mener ifht smerter! Jeg får ofte smerter under rista når jeg bruker antipromenerende såler (Ref bilde), og det er mulig du får de samme smertene til daglig, fordi dine føtter promenerer naturlig den veien, mens mine promenerer den veien pga såler. Crocs er såpass flate og myke at det kan være bedre, fordi innsiden av føttene blir presset nedover av kroppsvekten. Høres dette kjent ut? Lenke til kommentar
code Skrevet 29. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2015 (endret) Jeg er selv plattfot, ikke tverrplattfot (Kalvbeint?), men veit godt hgva du mener ifht smerter! Jeg får ofte smerter under rista når jeg bruker antipromenerende såler (Ref bilde), og det er mulig du får de samme smertene til daglig, fordi dine føtter promenerer naturlig den veien, mens mine promenerer den veien pga såler. Crocs er såpass flate og myke at det kan være bedre, fordi innsiden av føttene blir presset nedover av kroppsvekten. Høres dette kjent ut? Tverrplattfot er vel det motsatte av plattfot, hvor veldig lite av mine føtter er i kontakt med bakken, motsetning til plattfot som har bortimot hele foten i kontakt med bakken. Usikker på om jeg forstår helt, men har de problemene du nevner når jeg står på snowboard. Hvor harde støt fra hopp er problematiske da standard såler har for lite heving på innersiden av midterste delen av foten. Derimot så er Crox flate, og det er hælen som er mest problematisk, og vil tro at hælen på en evt. såle er relativt lik. Men har prøvd såler som først formes etter beinet. Har dessverre vært til liten nytte. Bilde: Smerte:rød 10, gul 6, grønn 4. Kan også nevnes at det ikke kun oppstår ved å stå stille, men sliter med samme problemer når jeg spiller golf, da 9 hul kan ta 2 timer stopper jeg som regel der pga. smerte i beina. Det mest åpenbare spørsmålet er hvor mye du veier. Jo tyngre man er, jo mer belastning blir det på føttene naturlig nok. Hvordan er fotstillingen din? Når du står rett opp og ned uten å tenke over noen ting, peker føttene dine utover (andeføtter), peker de rett frem eller peker de innover? Jeg er for øvrig ingen fysioterapeut eller har noen som helst form for utdannelse innen fysiologi, bare så det er sagt. Har noen ekstra på kroppen, veier i underkant av 100kg og har en idealvekt på rundt 78kg. Men kan nevnes at selv i militæret når jeg veide 73-80kg, og i mine bedre trent dager så var smerten helt lik. Så SLO var ikke akkurat min favoritt aktivitet. Står ganske rett med beina, men en liten grad til siden på høyre beinet, ikke noe jeg tror er unormalt. Endret 29. juni 2015 av Ares NOR Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 Ok, da har jeg ikke stort å bidra med, dessverre. Av tegningen du viste ser det jo ut til at de stedene du opplever smerter er de stedene som skal være i kontakt med bakken så det ser ikke ut til å være snakk om noen feilfordeling av kontakt under fotbladet heller. Har du vært hos legen og hørt om han kan henvise deg til enten fysioterapeut eller ortoped? Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 Det er ikke sikkert problemet er i føttene i det hele tatt. Godt mulig det er problemer med nervesystemet. Jeg ville bestilt time hos en seriøs kiropraktor som tar røntgen som en del av undersøkelsen. Uansett er det greit å få det sjekket og ikke bare angripe det som trolig er symptomer. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 Jeg er vanlig plattfot og sliter med det samme. Det som hjelper meg, er å legge en gradvis forhøyning i hælen. På det tykkeste, altså bakerst på hælen, er forhøyningen ca 1-1,5 cm. Men, siden du er tverrplattfot, så er det ikke sikkert det hjelper for deg. Men kanskje verdt et forsøk? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 (endret) Kanskje et merkelig forslag, men hvis du tar en avstøpning av undersiden av føttene dine, lager en form, fyller opp med silikon så du får en "spesiallaget såle" og tester det. Tar ikke mer enn et par timer + et døgn eller noe før silikonen tørker, kommer an på hvor tykt lag du tar. Prøv å få laget slik at det er kontakt med alle deler av foten (selvfølgelig) så du bruker hele foten til å bære vekten din, du tilpasse litt med en silikonklatt her og der. Hvis det fungerer godt så vet du jo hva du trenger så kan du gå til legen med DIY sålene dine, le litt og få en henvisning til noen som kan få fikset en profesjonell såle Endret 29. juni 2015 av Dante's Inferno Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 Ortopeder kan lage spesialtilpassede såler. Få evt. fastlegen til å bestille time hos en, også får du sålene i posten etter en stund, med postoppkrav. Prisen er ca 900,-. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 @Ratleto; Jepp, det er det beste å gjøre med en gang, men legen har jo ikke hjulpet TS før ble det skrevet. Hvis legen vil ha "bevis" for at noe slik funker så han får fingern ut av *** så kan man starte et lite prosjekt og i tillegg ha en god historie til senere Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 Du hadde vel ikke hofte dysplasi som baby ? Ortoped og nevrolog er det jeg kan tenke på i farten. Men kanskje ortoped du mente da du sa fotlege ? Sko som skifter belastningspunkt høres ut som noe som muligens kan hjelpe, ekstravekten hjelper nok heller ikke. Hvordan er ellers din tøyelighet ? Rygg ? hofter ? Ingen problemer med knær ? Anonymous poster hash: 72073...05f Lenke til kommentar
code Skrevet 29. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2015 (endret) Takk for alle svar. Har hatt flere såler som er helt formet til føttene, slik at hele foten er i kontakt med sålen, uten at dette hjelper når det er snakk om de smertene som kommer etter noen timer på beina. Derimot er det slike såler jeg bruker når jeg står på snowboard som jeg må bruke uten å brekke sammen for å ta imot støtet av en landing. Når jeg sa fotlege mente jeg ortoped. Hadde også med røntgen til ortopeden som jeg hadde tatt på sykehuset, alt satt opp av fastlege. Fikk beskjed at jeg først skulle prøve sålene man fikk kjøpt rundt om kring, da disse var tilnærmet like gode, og hvis dette hjalp så kunne jeg kommer tilbake å få produsert såler. Derimot fikk jeg en mye høyere pris på evt. såler enn 900kr. Da det alltid var 100 år venteliste for en slik time, og problemet kun var et stort problem i en begrenset periode på 1-2 måneder ble det til at jeg ikke bestilte noen ny time. Pluss at butikk jobben har vært 6 dager i uken hvor jeg tidligst sluttet halv 5, så ikke hatt tid til noe lege besøk. Sitter nå med vondt i beina og vet jeg har jobb imorgen. Vet ikke om jeg skal ta sjansen på å prøve snowboard sålene eller "safe" meg med 8/10 Crox. Og nei, har ikke hatt hofte dysplasi. Kroppen min funker generelt fint bortsett fra noen ekstra kilo pluss dårlig samarbeidsvillige føtter. Takk for alle svar. Endret 29. juni 2015 av Ares NOR Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 Jeg har plantar fascitt som utarter seg veldig som du beskriver. Spesielt for plantar fascitt er at man er veldig vond når man står opp om morgenen, så går det seg til litt før smertene kommer tilbake utover dagen etter hvert som man belaster føttene. Jeg sliter med det fremdeles. Fotsenger etter fotavstøpning fra ortoped hjelper bittelitt, men jeg har faktisk fått bedre resultat med intersport sine såler som betjeningen former etter føttene dine. Ellers sier min kiropraktor han har pasienter som har blitt hjulpet av strassburg sokker, og/eller spesial såler for bare hælen som heter Heel that pain. Jeg har funnet dem på ebay bl.a. men ikke fått testet dem selv enda. Lenke til kommentar
Illuminatum Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 Kanskje et merkelig forslag, men hvis du tar en avstøpning av undersiden av føttene dine, lager en form, fyller opp med silikon så du får en "spesiallaget såle" og tester det. Tar ikke mer enn et par timer + et døgn eller noe før silikonen tørker, kommer an på hvor tykt lag du tar. Prøv å få laget slik at det er kontakt med alle deler av foten (selvfølgelig) så du bruker hele foten til å bære vekten din, du tilpasse litt med en silikonklatt her og der. Hvis det fungerer godt så vet du jo hva du trenger så kan du gå til legen med DIY sålene dine, le litt og få en henvisning til noen som kan få fikset en profesjonell såle Eller så kan vedkommende kjøpe en såle på sportsforretninger, varme de opp og legge i skoen. Jeg ville valgt å gå til en som kan føtter http://www.aktivfot.no/ . Jeg var der selv og fikk god hjelp. Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 @Ares NOR Jeg er også tverrplattfot. Da jeg var i puberteten ga dette utslag ved at jeg hadde konstante smerter i knerne. Etter x måneders ventetid fikk jeg time hos ortoped, som fikk laget spesialsåler til akkurat føttene mine. Med offentlig støtte så skal du bare betale en egenandel på ca. 900 eller noe sånt. Knesmertene gikk med dette bort, men jeg merker fremdeles i dag at jeg blir veldig sliten i føttene av å stå stille lenge. Takler f.eks. museumsbesøk dårlig. Min løsning har alltid vært å prøve å unngå situasjoner hvor jeg er nødt til å stå oppreist over lengre tid. Mulig at jeg også ville fått liknende problemer som deg om jeg sto oppreist hele dagen. (militæret var grusomt). Lenke til kommentar
code Skrevet 30. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2015 Jeg har plantar fascitt som utarter seg veldig som du beskriver. Spesielt for plantar fascitt er at man er veldig vond når man står opp om morgenen, så går det seg til litt før smertene kommer tilbake utover dagen etter hvert som man belaster føttene. Jeg sliter med det fremdeles. Fotsenger etter fotavstøpning fra ortoped hjelper bittelitt, men jeg har faktisk fått bedre resultat med intersport sine såler som betjeningen former etter føttene dine. Ellers sier min kiropraktor han har pasienter som har blitt hjulpet av strassburg sokker, og/eller spesial såler for bare hælen som heter Heel that pain. Jeg har funnet dem på ebay bl.a. men ikke fått testet dem selv enda. Hei, har ingen smerter når jeg står opp. Når jeg googler virker dette meget vanlig med PF, så muligens ikke det er problemet mitt? Snowboard sålene nevnt tidligere i tråden er kjøpt fra Intersport, tenkte jeg skulle prøve noen nike sko med god demping samt disse imorgen på jobb. Tok Crox idag, og hjalp ikke særlig, men noe. Skal se hva disse sokkene er fornoe, men etter å lest litt rundt på nettet så er det veldig mixed om Heel that pain funker, spesielt da flere som har smerter nærmere midtsiden av foten på hælen melder om økt smerte med de sålene. Kanskje et merkelig forslag, men hvis du tar en avstøpning av undersiden av føttene dine, lager en form, fyller opp med silikon så du får en "spesiallaget såle" og tester det. Tar ikke mer enn et par timer + et døgn eller noe før silikonen tørker, kommer an på hvor tykt lag du tar. Prøv å få laget slik at det er kontakt med alle deler av foten (selvfølgelig) så du bruker hele foten til å bære vekten din, du tilpasse litt med en silikonklatt her og der. Hvis det fungerer godt så vet du jo hva du trenger så kan du gå til legen med DIY sålene dine, le litt og få en henvisning til noen som kan få fikset en profesjonell såle Eller så kan vedkommende kjøpe en såle på sportsforretninger, varme de opp og legge i skoen. Jeg ville valgt å gå til en som kan føtter http://www.aktivfot.no/ . Jeg var der selv og fikk god hjelp. Been there, done that, does not work. Aktivfot har jeg ikke lest noe om, eller tenkt noe på enda. Tingen er bare at etter 1mnd så kommer jeg aldri til å oppsøke en situasjon som får meg til å føle denne smerten igjen, så ønsker en rask løsning som gjør at jeg kan leve etter jobb. @Ares NOR Jeg er også tverrplattfot. Da jeg var i puberteten ga dette utslag ved at jeg hadde konstante smerter i knerne. Etter x måneders ventetid fikk jeg time hos ortoped, som fikk laget spesialsåler til akkurat føttene mine. Med offentlig støtte så skal du bare betale en egenandel på ca. 900 eller noe sånt. Knesmertene gikk med dette bort, men jeg merker fremdeles i dag at jeg blir veldig sliten i føttene av å stå stille lenge. Takler f.eks. museumsbesøk dårlig. Min løsning har alltid vært å prøve å unngå situasjoner hvor jeg er nødt til å stå oppreist over lengre tid. Mulig at jeg også ville fått liknende problemer som deg om jeg sto oppreist hele dagen. (militæret var grusomt). Ja tror det er beste jeg kan ta ut av erfaringene mine, at jeg må passe på at jeg ikke utsetter meg for situasjoner hvor det er mulighet for smerten. Har selv ikke hatt kneskader, og det er nødvendigvis ikke det å stå stille som er utløseren til smerten, men generelt det å stå mye oppreist. Som tidligere nevnt har jeg også problemer med å spille golf, å gå rundt på golfbanen i 2-3 timer. Da har man noen kilo på ryggen da men. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå