abc41168972 Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 Hei!Har en seagate ekstern harddisk jeg kobla til en Macbook Pro for å bruke den til recovery. Harddisken måtte da formateres for å brukes på mac med timemachine, innpå den harddisken lå det 3-4 bildemapper som var lagt inn fra en windows-pc. Klarte da i den anledning å formatere harddisken uten å tenke meg om så de bildemappene forsvant! Det verste av alt er at det er ikke min harddisk og mine bilder! Trenger sårt hjelp til å få hentet frem igjen disse bildene. Har forstått det slik at dette skal være mulig, med bruk av getmydata, datarescue o.l. programmer. Men burde jeg koble denne eksterne harddisken til windows eller mac for så og prøve å hente dem ut igjen med f.eks. datarescue? Er det noen plass disse filene kan ha lagt seg så jeg kan hente dem frem igjen uten å bruke et slikt program? Prøvde å laste ned datarescue på Mac'n men hadde ikke nyeste OS, har 10.6.8. Kan jeg isåfall oppdatere til nyeste OS og likevel få hentet ut igjen filene?Skriver fort og gærnt i en desperat situasjon, har minimalt med peiling på det her. Håper på svar! På forhond takk! 1 Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 Går utifra siden du allerede har formatert disken til exfat så burde du holde deg der. Prøv dette og se om du får tilbake bildene. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 (endret) Og folk sier at det aldri skjer noe galt med Apple produkter Så lenge du ikke har overskrevet området på disken der bildene ligger så er de ikke slettet, no problemo med rett software. Edit; Jeg får hjelpe til litt også kanskje Jeg har brukt PhotoRec som er et bra program, det finner ALT! Ikke for folk som ikke liker tekstbaserte programmer. Sjekk denne listen; http://pcsupport.about.com/od/filerecovery/tp/free-file-recovery-programs.htm Test Recuva først, les litt her http://pcsupport.about.com/od/filerecovery/gr/recuva-review.htm Last ned her http://filehippo.com/download_recuva/download/7cc8274715c64bd6f350bedd59be03b2/ Dette er til Windows, orker ikke lese meg opp på software til Apple maskiner Endret 29. juni 2015 av Dante's Inferno Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 Jeg håper du brukte kun hurtig formatering. Gjorde du dette så skulle ikke formateringen ta mer enn la oss si 10-20 sekunder. Tok formateringen imidelrtid så lang tid som la oss si 20 min til 1 time så er det veldig mye verre. Fungerer det noenlunde som på Windows så er det kun skrevet noe filsystemdata helt først på disken og alle egentlige data ligger uforandret lenger inne på disken dersom du kun brukte hurtig formatering. Jeg tror ikke du skal bruke noe recovery som er spesielt beregnet på noe Mac filsystem. Denne HDD-en hadde et Windows filsystem, f.eks NTFS. Recoveryprogrammet du bruker skal lete etter data/filer fra dette filsystemet og ikke fra noe Mac filsystem. Koble disken til en Windows pc og installer gratis recovery program for Windows. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 Jeg håper du brukte kun hurtig formatering. Gjorde du dette så skulle ikke formateringen ta mer enn la oss si 10-20 sekunder. Tok formateringen imidelrtid så lang tid som la oss si 20 min til 1 time så er det veldig mye verre. Fungerer det noenlunde som på Windows så er det kun skrevet noe filsystemdata helt først på disken og alle egentlige data ligger uforandret lenger inne på disken dersom du kun brukte hurtig formatering. Jeg tror ikke du skal bruke noe recovery som er spesielt beregnet på noe Mac filsystem. Denne HDD-en hadde et Windows filsystem, f.eks NTFS. Recoveryprogrammet du bruker skal lete etter data/filer fra dette filsystemet og ikke fra noe Mac filsystem. Koble disken til en Windows pc og installer gratis recovery program for Windows. Når disken allerede er formatert til exfat vil man ikke finne noen disk i windows. Etter min mening vil han gjøre det best å holde seg på mac plattformen, eventuelt linux som hadde vært det beste alternativet. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 (endret) Du skal finne den i disk management uansett. Når jeg brukte PhotoRec så fant den alle disker med en gang, den som hadde krasja og ikke kom opp i "min datamaskin" også. Det skjer ingenting galt hvis han prøver et program i Windows, i verste fall så finner ikke programmet disken, i beste fall så funker alt bra. PhotoRec bryr seg ikke om hva slags filsystem det er på disken, det leser bare alle sektorer etc og tar ut info derfra. Husk at med PhotoRec så er det ekstremt mange filtyper merket som default så hvis du ikke går inn å forandrer det så vil scanningen ta veldig lang tid og du må bla deg gjennom/ søke etter filene/ filtypene du trenger etterpå. Jeg glemte dette og scanningen var estimert til å ta over et døgn Avbrøt selvsagt og fikset det. Endret 30. juni 2015 av Dante's Inferno Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 Jeg håper du brukte kun hurtig formatering. Gjorde du dette så skulle ikke formateringen ta mer enn la oss si 10-20 sekunder. Tok formateringen imidelrtid så lang tid som la oss si 20 min til 1 time så er det veldig mye verre. Fungerer det noenlunde som på Windows så er det kun skrevet noe filsystemdata helt først på disken og alle egentlige data ligger uforandret lenger inne på disken dersom du kun brukte hurtig formatering. Jeg tror ikke du skal bruke noe recovery som er spesielt beregnet på noe Mac filsystem. Denne HDD-en hadde et Windows filsystem, f.eks NTFS. Recoveryprogrammet du bruker skal lete etter data/filer fra dette filsystemet og ikke fra noe Mac filsystem. Koble disken til en Windows pc og installer gratis recovery program for Windows. Når disken allerede er formatert til exfat vil man ikke finne noen disk i windows. Etter min mening vil han gjøre det best å holde seg på mac plattformen, eventuelt linux som hadde vært det beste alternativet. Hvorfor vil man ikke finne disken i Windows? Lenke til kommentar
kal.50 Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 Fordi den ikke er formatert i et filsystem som Windows "klarer å lese". Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 Fordi den ikke er formatert i et filsystem som Windows "klarer å lese". Windows støtter da vitterlig exFAT. Lenke til kommentar
kal.50 Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 Da vil vel Windows "finne den" ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 Da vil vel Windows "finne den" ? Ikke i følge xClaymanx, derav spørsmålet mitt til han. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 Klarer ikke folk å google når de ikke er enige eller vil ha mer info? Wikipedia En forumtråd som har samme spørsmål angående exFAT Man ser en exFAT disk klart og tydelig i disk management i Windows. Selv om man ikke kan se en HDD eller SSD når man åpner my computer/ min datamaskin så vil ikke det automatisk si at Windows ikke finner den. En ny HDD som ikke er partisjonert vil heller ikke vises i my computer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 Kan ikke folk la være å poste usannheter? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 Kan ikke folk la være å poste usannheter? Det jeg mente om du hadde klart å lese mer enn første del av setningen min er at om TS skulle være så uheldig om så putte denne disken tilbake til en PC for så å klare å formatere den enn gang til så er muligens løpet kjørt. Det at exFAT vises i disk management og i explorer er to vidt forskjellige ting, og kommer først og fremst an på hvem som skal utføre jobben. Siden TS spør dette spørsmålet vil jeg si at dette ville ført til ytterligere spørsmål i stedet for å få løst problemet på raskest mulig måte. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 om TS skulle være så uheldig om så putte denne disken tilbake til en PC for så å klare å formatere den enn gang til Hvis TS klarer det så får jeg meg en veldig god latter PS; En Macbook er en PC det også... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 Kan ikke folk la være å poste usannheter? Det jeg mente om du hadde klart å lese mer enn første del av setningen min er at om TS skulle være så uheldig om så putte denne disken tilbake til en PC for så å klare å formatere den enn gang til så er muligens løpet kjørt. Det at exFAT vises i disk management og i explorer er to vidt forskjellige ting, og kommer først og fremst an på hvem som skal utføre jobben. Siden TS spør dette spørsmålet vil jeg si at dette ville ført til ytterligere spørsmål i stedet for å få løst problemet på raskest mulig måte. Det går helt fint an å formatere en disk til exfat fil-format i Mac, og så putte den i en vanlig Windows pc. ja det går også fint å formatere den i en Linux maskin til exfat og så bruke den i en PC. Det er ingenting i veien med fil-formatet som støttes av flere platformer. Hvis det er slikt at disken ikke fikk tilordnet en stasjonsbokstav i Windows, så er ikke det beste rådet å bruke Mac eller Linux, men rett og slett og tilordne den en stasjonsbokstav. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 PS; En Macbook er en PC det også... Er vel mange MAC fanatikere som vil argumentere imot den påstanden der Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå