Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Naturlig prevensjon - Natural Cycles, bare tull eller?

Anbefalte innlegg

http://carolinebergeriksen.no/2015/06/28/naturlig-prevensjon-natural-cycles/

Hei!

Hvis dere ser i linken over, er det en annonse (gjennom en blogg) for et såkalt naturlig prevensjonsmiddel. Hvis jeg har fortsått det riktig, er det rimelig enkelt, og består av et termometer og en app som brukes til å holde kontroll over mensturasjonssyklusen, og når man kan bli gravid eller ikke.

Min samboer så denne posten og ble veldig interessert i å prøve, etter å ha opplevd litt bivirkninger med P-sprøyte. I hovedsak har hun hatt mangel på sexlyst mens hun går på P-sprøyten. Med andre ord, det er i begges interresse å finne et annet prevensjonsmiddel. Når det er sagt, er jeg veldig skeptisk til alt som påstås å være naturlig, og derfor bedre for kroppen.

Jeg har forståelse for at å kalle dette prevensjon er feil i seg selv. Det er jo ingen prevensjon, men heller et hjelpemiddel for å holde kontroll over mesturasjonssyklusen, slik at man vet når man kan bli gravid, og når man ikke kan det. Mitt spørsmål er derfor om denne prosessen med kun temperaturmåling kan være nøyaktig nok til å stole på. I tillegg lurer jeg på hvordan man uansett skulle fått en "oppløsning" på én dag med denne metoden. Slik jeg har forstått det, kan sæd overleve i skjeden/livmoren i opptil 3-4 dager. Hvis vi da har sex på en "grønn" dag, og to dager senere ser at vi har en rød dag, har vi likevel en viss risiko for graviditet.

Videre opplyses det om at produktet er laget av to personer med doktorgrad i fysikk. Noe så generelt som en doktorgrad i fysikk trenger overhodet ikke å ha noen sammenheng med innsikt og kunnskap om avansert biovitenskap og andre medisinske felter.

De påstår også å være 99,9% sikker, uten å vise til noen som helst vitenskapelige undersøkelser eller lignende.

Anonymous poster hash: 78871...bc5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

at man kan etablere gode rutiner som minimerer risiko for graviditet DRASTISK er ikke noe nytt, men man kan aldri være helt sikker uten bruk av prevensjon som f.eks kondom. Den gangen dere er fulle og kåte og ja... du vet.... den gangen hun har eggløsning og er kåt som en madderfakker og du skal bare "hoppe av i svingen"... du vet..... 

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

"hoppe av i svingen" uansett hvilken periode i menstruasjonen er ingen sikker prevensjon! Så det må man ikke stole på om man ikke ønsker å bli gravid! Sæd kan overleve i livmor 5-9 dager om jeg ikke tar helt feil, så ergo det er ingen sikker måte!

Lenke til kommentar

at man kan etablere gode rutiner som minimerer risiko for graviditet DRASTISK er ikke noe nytt, men man kan aldri være helt sikker uten bruk av prevensjon som f.eks kondom. Den gangen dere er fulle og kåte og ja... du vet.... den gangen hun har eggløsning og er kåt som en madderfakker og du skal bare "hoppe av i svingen"... du vet..... 

Helt sikker er du bare i sølibat..

post-82388-0-61335100-1435724298_thumb.png

Lenke til kommentar

attachicon.gifsikk.png

Sant forsåvidt... men hvis kondomen sprekker så vet man det i det minste så man kan gjøre videre tiltak... var bare det jeg tenkte. Men selvfølgelig. No sex er vel det eneste som er heeelt safe ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

"hoppe av i svingen" uansett hvilken periode i menstruasjonen er ingen sikker prevensjon! Så det må man ikke stole på om man ikke ønsker å bli gravid! Sæd kan overleve i livmor 5-9 dager om jeg ikke tar helt feil, så ergo det er ingen sikker måte!

Dette bekymrer meg veldig. Har du kilde på dette med 5-9 dager? Hadde denne uken sex med damen helt ubeskyttet da hun hadde mensen, hun mente det var trygt. Jeg stoler på henne fordi hun er sykepleier og virker å ha greie på slikt. 

attachicon.gifsikk.png

Damn, kalendermetoden er bare 91% sikker.. 

Anonymous poster hash: 52586...496

Lenke til kommentar

Aldri ha ubeskyttet sex om man ikke ønsker å bli foreldre mener nå jeg! ;)

Så fort sædceller har kommet seg inn til livmor så er de mer beskyttet og kan overleve ganske lenge. Derimot i selve skjeden så har kvinnen endel "funksjoner" som skal hjelpe henne til å holde seg frisk, så der er levetiden kortere. De "lærde" strides, men de aller fleste sier 5-6 dager i livmor, men det er "bevist" at de kan leve lengre der ved at kvinner har timet eggløsninger etc.

Men rask google søk gir deg masse svar, så les litt her! 

https://www.google.no/search?client=opera&q=hvor+lenge+lever+sædceller+i+livmoren&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Lenke til kommentar

attachicon.gifsikk.png

Jeg lurer så på hver gang jeg ser denne statistikken(den dukker ofte opp) hvordan kondomer kan ha en feilrate på 3% ved korrekt bruk, 12% feilrate når man tar med feil bruk ser jeg at kan skje. Men korrekt bruk tar i mine øyne å reduserer alle tenkelige problemer så vi snakket om noen få promille og ikke noen prosent feilrate.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...