Dreamfault Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 Jeg har et problem med min datamaskin som tydeligvis oppstår vilkårlig og er derfor svært vanskelig å reprodusere. Jeg har en mistanke om at det enten er min pc-skjerm, kabel eller skjermkort. Historien er som følger. For ca. 2 år siden bygde jeg en ny kontor-pc bestående av brukte og nye komponenter. De er listet opp under: CPU: AMD A-10 5800K (ny) HK:Gigabyte F2A85X-D3H (ny) Kabinett: Corsair Carbide 300R (brukt) Strømforsyning: Corsair CX500 (ny) DVD: Asus-et eller annet (ny) Skjerm: Samsung S24A300B(brukt) RAM: Crucial ballistix 1866mhz 8 GB (ny). SSD: Samsung 840 (ny) HDD: Seagate Barracuda 2x2TB (ny) Dette fungerte ganske fint, men kort tid etter dette satte jeg inn et brukt HIS Radeon HD7950 fordi jeg ville drive med F@H. Jeg tror det var da problemene begynte. Før det mener jeg at det var problemfritt uten at jeg skal være 100 % sikker. Fra tid til annen virker det som at skjermen mister kontakten med skjermkortet. Skjermen er sort og satt i hvilemodus, mens status-lyset blinker på skjermen. Når jeg da trykker på mus eller tastatur kommer ikke skjermen til live igjen. Jeg må fysisk restarte maskinen, og da kommer skjermen i gang uten problemer. Dette skjer fra tid til annen fra opptil en måned til kun timer eller dager i mellom hver gang. Tilsynelatende har det ingen betydning om det er full last eller ingen last når dette skjer. Det skjer ikke når pc'en er i bruk, dvs. at det er aktivitet. (Pcen brukes ca. 1 time hver dag så det kan hende det bare er tilfeldig.) Vifter og alt går fortsatt rundt i kabinettet. Skjermkortet og skjermen er koblet til via en DVI-kontakt. Kort tid etter å ha satt inn skjermkortet byttet en forumbruker og jeg strømforsyning i tilfelle det var problemet. Jeg byttet til en Corsair CX600M uten at det ble bedre. Nå har jeg fått meg en ny datamaskin som jeg kjøpte brukt. Dette er da følgende maskinvare: CPU: Intel I5 4690K HK: MSI z87-G45 Kabinett: Fractal Define R4 Strømforsyning: Corsair CX600M DVD: Samme Skjerm: Samme Ram: Samme SSD: Samme HDD: Samme Jeg har stresstestet CPU, HDD, til dels SSD og kjørt memtest86+ i flere omganger på 3-12 timer uten feil. Jeg har også kjørt ukesvis med F@H uten nevneverdige problemer, men plutselig blir skjermen sort uavhengig av last. Nå lurer jeg på hvordan jeg kan teste de siste delene som jeg har en mistanke om at feiler. Om det er skjermen eller grafikkortet. Noen forslag? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 (endret) Du har windows 8.1? Selv har jeg lignene problem med windows 8.1 om maskinen går i dvale så må jeg resette maskinen med AMD hovedkort (AM3+) og R9 280x. Tror problemer ligger i i windows et sted eller skjermkortdriverene. Men det går som regel ca 1 time eller slik før det skjer. Så må passe på å bevege musen 1 gang i timen for å ungå problemet. Endret 29. juni 2015 av LMH1 Lenke til kommentar
Dreamfault Skrevet 29. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2015 Du har windows 8.1? Selv har jeg lignene problem med windows 8.1 om maskinen går i dvale så må jeg resette maskinen med AMD hovedkort (AM3+) og R9 280x. Tror problemer ligger i i windows et sted eller skjermkortdriverene. Men det går som regel ca 1 time eller slik før det skjer. Så må passe på å bevege musen 1 gang i timen for å ungå problemet. Jeg har Win 8.1 ja, og det hørtes veldig likt ut. Håper dette bedrer seg med Win 10 om kort tid. Da skal jeg ikke hive ut grafikkortet helt enda. Kjekt å høre at det er andre med lignende problem. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 Bare slå av dvalemodus og hvilemodus så sjekker du. Windows har hatt store problemer med dvale- og hvilemodus i lang tid. Strømsparings greiene er heller ikke helt stabilt i noen tilfeller. Fjern alternativet om å slå av harddisker etter en gitt tid også. Det har i visse tilfeller noe å si på maskinvaren, dvs noe maskinvare er ikke like hardt rammet av problemet. I min tid som "ekspert" har jeg sett 2-3 PC'er som har taklet dvalemodus. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå