Yommt Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 (endret) Det er ingen som har klart å fortelle med hvilke hobbyer disse håndholdte laserne brukes.. Og hvorfor det er så viktig å ha en laserpeker på mer enn 1 mW.. Og til de som ikke skjønner poenget med forbud og påbud, det har med samfunnsøkonomi å gjøre.. Det er veldig samfunnsøkonomisk å påby bilbelte, redningsvest osv osv.. Og det er veldig samfunnsøkonomisk å forby laserpekere, hvis det sparer oss for en flystyrt så er det verdt det ! Ja hvis det sparer et eneste menneske for skader på øyet så er det flott og har spart oss for masse penger.. Hva har samfunnet å tape på det egentlig ?? Det var det samme med raketter.. fulle folk og idioter klarte ikke å håndtere de og det førte til massive skader på folk.. så da ble det forbudt ! Enkelt og greit !! Jeg forklarer dette her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1672585&p=22609495 Bare fordi du ikke forstår det betyr ikke at gleden lasere skaper ikke er reell. Dette er frihetsberøvelse og eneste grunnen til at du støtter det er at det ikke rammer deg personlig. Jeg blir faktisk voldsomt provosert av slike holdninger som du har, der du sitter å snakker ned til laserentusiaster som om du har moralsk overlegenhet, selv om du ikke vet en dritt om det. Jeg stillte spørsmål, hvordan mener du at jeg kan vise en dårlig holdning til hobbyen din samtidig som jeg ikke vet noe om den ?? du motsier deg selv.. jeg snakket ikke ned noen og viste ikke noen moralsk overlegenhet om din "hobby".. hvis du er såpass ustabil og klikker i vinkel over et spørsmål så må jeg stille meg spørsmålet om jeg syns du er stabil nok til å håndtere et slikt våpen.. svaret er nei.. samme mener jeg om at du kan la deg fasinere gang på gang av en fargestrek i lufta.. det viser at du trenger hjelp.. er du autistisk eller noe ?? Nå derimot viste jeg dårlig holdning ovenfor hobbyen din, snakket ned laserentusiaster og viste moralsk overlegenhet !! Hadde du vært seriøs med denne hobbyen din ville du kjøpt en komersiell laser for bruk på diskoteker o.l. Den er ikke håndholdt og kan gi deg mye mer glede enn en liten håndholdt en.. så du kan fortsatt sitte å stirre på en strek og klappe le sikle og kose deg i timesvis.. Og til de som ikke skjønner poenget med forbud og påbud, det har med samfunnsøkonomi å gjøre.. Det er veldig samfunnsøkonomisk å påby bilbelte, redningsvest osv osv.. Det hadde vært meget, jeg understreker MEGET samfunnsøkonomisk (i tillegg til mange andre aspekter) å totalfrby alkohol og tobakk, religion, lov å bygge bolighus i treverk ad nauseum. I tillegg til ekstremsport, motorsykkel-og bilkjøring hvis kollektivtransport er tilgjengelig, diverse forbud mot motoreffekt (f.eks. kunne alle biler begrenses med 50HK), fartssperre på absolutt alle kjøretøy etc. Å ha tilgang til og bruke alle disse tingene har ingen ren praktisk fordel, men masse ulemper som faktisk enten dreper eller skader mange mennesker hvert år, faktisk så dør mesteparten av disse grunnene. Hovedproblemet og temaet her er laserpekre, eller rettere sagt bruken av disse. De har masse bruksområder, og akkurat som alt annes skal brukes aktsomt. Å innføre noe forbud, og å tenke at en klistremerke og en annerledes bryter skal erstatte ordentlig oppdragelse av diverse unger som foreldrene gir blanke f'en i, eller stoppe visse mennesker fra å utsette andre for fare for deres egen fornøyelse blir ikke endret med denne loven. Ja du har rett i at mye burde vært forbudt som alkohol og tobakk.. men mennesket har en lang historie med mye tradisjon.. relgion er hva det er pga uvitenhet og undring i mange år.. Ja også må demokratiet ta mye av skylda.. Ja til teknokrati ! Og fartsperrer finnes faktisk på kjøretøy som kan oppnå 250 km/t.. 50HK på alle kjøretøy er ikke samfunnsøkonomisk.. og biler må man ha, selv om det går buss det er ikke alle som kan ta buss.. en elektriker på jobb feks.. så alle eksemplene dine ang. motorkjøretøy har de en meget praktisk fordel.. det er derfor de finnes.. Noen kun for motorsport under lisenser osv.. men de er likevel underlagt et lovverk.. Det er mange regler for kjøretøy, blandt annet at det ikke skal være skarpe kanter som kan skade fotgjengere unødig mye feks.. Syns du at påbudet om frontlys og bremselys er tullete også da ?? det får liksom være opp til hver enkelt om de føler seg ansvarlige nok ?? Biler dreper ikke, det er det førerne som gjør.. og bilene er konstruert for å skade minst mulig.. og ved riktig bruk går det bra.. slik burde også en laserpenn være.. Hva er galt med trehus ?? at de kan brenne ned eller ?? Da kan jeg fortelle deg at det er kjempebra ! Folk kommer seg som regel ut av et brennende hus.. det er derfor det er lovpålagt å ha røykvaslere og brannslukkere og rømningstiger.. Det er bra for økonomien.. det får folk til å kjøpe forsikringer og det hjelper pengene til å sirkulere.. en samfunnsøkonom vil fortelle deg at kriminalitet er bra for samfunnet fordi det skaper arbeidsplasser og hjelper pengene til å sirkulere.. En boligblokk derimot bygges ikke i tre.. der er det betong, brannisolert stål og gips som gjelder.. fordi det kan gå skikkelig galt om det tar fyr.. det finnes så mye forskrifter som passer på sånne ting.. og det er på bakgrunn av blandt annet en kost-nytte analyse.. hvor mye koster det oss ?? vs. hvor mye nytter det oss ?? Og i en slik analyse kommer håndholdte laserpenner over 1mW veldig dårlig ut.. Endret 29. juni 2015 av Yommt Lenke til kommentar
GrixM Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 (endret) Det er ingen som har klart å fortelle med hvilke hobbyer disse håndholdte laserne brukes.. Og hvorfor det er så viktig å ha en laserpeker på mer enn 1 mW.. Og til de som ikke skjønner poenget med forbud og påbud, det har med samfunnsøkonomi å gjøre.. Det er veldig samfunnsøkonomisk å påby bilbelte, redningsvest osv osv.. Og det er veldig samfunnsøkonomisk å forby laserpekere, hvis det sparer oss for en flystyrt så er det verdt det ! Ja hvis det sparer et eneste menneske for skader på øyet så er det flott og har spart oss for masse penger.. Hva har samfunnet å tape på det egentlig ?? Det var det samme med raketter.. fulle folk og idioter klarte ikke å håndtere de og det førte til massive skader på folk.. så da ble det forbudt ! Enkelt og greit !! Jeg forklarer dette her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1672585&p=22609495 Bare fordi du ikke forstår det betyr ikke at gleden lasere skaper ikke er reell. Dette er frihetsberøvelse og eneste grunnen til at du støtter det er at det ikke rammer deg personlig. Jeg blir faktisk voldsomt provosert av slike holdninger som du har, der du sitter å snakker ned til laserentusiaster som om du har moralsk overlegenhet, selv om du ikke vet en dritt om det. Jeg stillte spørsmål, hvordan mener du at jeg kan vise en dårlig holdning til hobbyen din samtidig som jeg ikke vet noe om den ?? du motsier deg selv.. jeg snakket ikke ned noen og viste ikke noen moralsk overlegenhet om din "hobby".. hvis du er såpass ustabil og klikker i vinkel over et spørsmål så må jeg stille meg spørsmålet om jeg syns du er stabil nok til å håndtere et slikt våpen.. svaret er nei.. samme mener jeg om at du kan la deg fasinere gang på gang av en fargestrek i lufta.. det viser at du trenger hjelp.. er du autistisk eller noe ?? Nå derimot viste jeg dårlig holdning ovenfor hobbyen din, snakket ned laserentusiaster og viste moralsk overlegenhet !! Slutt å tull, du vet godt at du ikke bare "stilte spørsmål", posten din var full av dårlig skjult nedlatenhet og anklage. Og nå la du til usaklig personangrep også. Hadde du vært seriøs med denne hobbyen din ville du kjøpt en komersiell laser for bruk på diskoteker o.l. Den er ikke håndholdt og kan gi deg mye mer glede enn en liten håndholdt en.. så du kan fortsatt sitte å stirre på en strek og klappe le sikle og kose deg i timesvis.. Hvem sa at jeg ikke har en slik? Jeg har eid to. Brukt mange tusen kroner på utstyr opp gjennom årene. Jeg har faktisk også brukt hundrevis av timer på å skrive et dataprogram som skaper lasershowfiler som disse projektorene kan lese. Så igjen, ikke uttal deg om noe du ikke vet noe om. Endret 29. juni 2015 av GrixM Lenke til kommentar
LaKilla Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 Trenger jeg lasersikte til rifla, så er det ingenting i veien for å søke om det, og jeg får den sikkert innvilget også. Ellers ser jeg ikke det som et stort problem at sterke laserpekere blir forbudt. Har en bekjent som jobber som pilot. Han flyr passasjerfly. For en tid tilbake holdt han på å krasjlande med passasjerer ombord. Det var riktignok ikke i Norge dette skjedde, men det er et godt eksempel. Han støtter forbudet fullt ut, og det er forståelig. Dere som syter å klager, og argumenterer for at anarki er det eneste rette. Den dagen du er på vei til eller fra syden, og flyet du er passasjer på krasjer/styrer under landing, så er dere ikke like kjepphøye. Eller det vil si, det er dere sikkert, men siden dere trolig er døde så har dere ikke lenger noe dere skulle ha sagt. Nå er dette et ekstremt eksempel, og jeg setter det på spissen her. Men en skal ikke tro at forbudet bare er til fordi "staten er kjipe". Så finnes det selvsagt forbud som er helt bak mål også, men akkurat når det kommer til laserpekere så støtter jeg det. Som sagt, trenger jeg lasersikte til rifla, så kan jeg jo bare søke om tillatelse, og sannsynligvis får jeg den innvilget også, enten det er til konkurranseskyting eller jakt. 1 Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 (endret) Jeg har en kjøkkenkniv liggende på brødfjøla. Skal vi gjøre kniver ulovlig også da? Forbud og lover om ditt og datt gjør sjelden mye nytte for seg enn å holde ubrukelige byråkrater og andre offentlig ansatte i jobb. Kniver er ulovlig de også. F.eks. om du tar den med på innerlomma når du skal på by'n. Å bære våpen offentlig er ikke lov. Akkurat dette forbudet mot _STERKE_ laserpekere synes jeg er bra! Hva trenger du egentlig dette til, forresten? Lasere som er 5mw er ikke sterke lasere, og en kniv kan gjøre så uendelig mye mer skade, du kan binde noen fast og kutte av kjøttstrimler i flere dager så lenge du stopper blødningen og pumper de med penicilin f.eks. Husk at forbudet gjelder alt over 1mw. Og til og med en 5mw laser er jo ikke sterk engang. FORBY BRØDKNIVER. Endret 30. juni 2015 av Bundy Lenke til kommentar
G Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 (endret) .. Ellers ser jeg ikke det som et stort problem at sterke laserpekere blir forbudt.Har en bekjent som jobber som pilot. Han flyr passasjerfly. For en tid tilbake holdt han på å krasjlande med passasjerer ombord. Det var riktignok ikke i Norge dette skjedde, men det er et godt eksempel. Han støtter forbudet fullt ut, og det er forståelig.Dere som syter å klager, og argumenterer for at anarki er det eneste rette. Den dagen du er på vei til eller fra syden, og flyet du er passasjer på krasjer/styrer under landing, så er dere ikke like kjepphøye. Eller det vil si, det er dere sikkert, men siden dere trolig er døde så har dere ikke lenger noe dere skulle ha sagt. .. Om flylanding, så finnes det rullebaner som støtter landing fra autopiloten, men det er ganske få prosent av flyplassene som har et så avansert system. Pilotene er derfor sannsynligvis daglig avhengig av å måtte lande manuellt. Da er det kjipt å bli blendet av en idiot med laser. Endret 30. juni 2015 av G 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 (endret) Lasere som er 5mw er ikke sterke lasere, og en kniv kan gjøre så uendelig mye mer skade, du kan binde noen fast og kutte av kjøttstrimler i flere dager så lenge du stopper blødningen og pumper de med penicilin f.eks. Husk at forbudet gjelder alt over 1mw. Og til og med en 5mw laser er jo ikke sterk engang. FORBY BRØDKNIVER. Høres ut som du har sett filmen "Seven" eller noe liknende for mange ganger Endret 30. juni 2015 av G Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 Jeg har en kjøkkenkniv liggende på brødfjøla. Skal vi gjøre kniver ulovlig også da? Forbud og lover om ditt og datt gjør sjelden mye nytte for seg enn å holde ubrukelige byråkrater og andre offentlig ansatte i jobb. Kniver er ulovlig de også. F.eks. om du tar den med på innerlomma når du skal på by'n. Å bære våpen offentlig er ikke lov. Akkurat dette forbudet mot _STERKE_ laserpekere synes jeg er bra! Hva trenger du egentlig dette til, forresten? Lasere som er 5mw er ikke sterke lasere, og en kniv kan gjøre så uendelig mye mer skade, du kan binde noen fast og kutte av kjøttstrimler i flere dager så lenge du stopper blødningen. Husk at forbudet gjelder alt over 1mw. Og til og med en 5mw laser er jo ikke sterk engang. FORBY BRØDKNIVER. Man kan blende piloter med en 5mw laser. http://www.pangolin.com/faa/laser-aircraft-animation-and-explanation.htm 2 Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 Lasere som er 5mw er ikke sterke lasere, og en kniv kan gjøre så uendelig mye mer skade, du kan binde noen fast og kutte av kjøttstrimler i flere dager så lenge du stopper blødningen og pumper de med penicilin f.eks. Husk at forbudet gjelder alt over 1mw. Og til og med en 5mw laser er jo ikke sterk engang. FORBY BRØDKNIVER. Høres ut som du har sett filmen "Seven" eller noe liknende for mange ganger Aldri sett den. Jeg har en kjøkkenkniv liggende på brødfjøla. Skal vi gjøre kniver ulovlig også da? Forbud og lover om ditt og datt gjør sjelden mye nytte for seg enn å holde ubrukelige byråkrater og andre offentlig ansatte i jobb. Kniver er ulovlig de også. F.eks. om du tar den med på innerlomma når du skal på by'n. Å bære våpen offentlig er ikke lov. Akkurat dette forbudet mot _STERKE_ laserpekere synes jeg er bra! Hva trenger du egentlig dette til, forresten? Lasere som er 5mw er ikke sterke lasere, og en kniv kan gjøre så uendelig mye mer skade, du kan binde noen fast og kutte av kjøttstrimler i flere dager så lenge du stopper blødningen. Husk at forbudet gjelder alt over 1mw. Og til og med en 5mw laser er jo ikke sterk engang. FORBY BRØDKNIVER. Man kan blende piloter med en 5mw laser. http://www.pangolin.com/faa/laser-aircraft-animation-and-explanation.htm Vel, da må du jo feste laseren på en pinne eller noe, helst med zoom. For å faktisk treffe piloter i øyet. Lenke til kommentar
G Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 (endret) Høres kanskje groteskt ut, men når får vi høre om første (eller neste) terrorsak som får et fly med ca. 200 passasjerer til å krasje i døden, pga. laserterror? Antakelsen om at sånn vil bre om seg i fremtiden, synes ihvertfall ikke jeg virker særlig fjern. Endret 30. juni 2015 av G Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 Lasere som er 5mw er ikke sterke lasere, og en kniv kan gjøre så uendelig mye mer skade, du kan binde noen fast og kutte av kjøttstrimler i flere dager så lenge du stopper blødningen og pumper de med penicilin f.eks. Husk at forbudet gjelder alt over 1mw. Og til og med en 5mw laser er jo ikke sterk engang. FORBY BRØDKNIVER. Høres ut som du har sett filmen "Seven" eller noe liknende for mange ganger Aldri sett den. Jeg har en kjøkkenkniv liggende på brødfjøla. Skal vi gjøre kniver ulovlig også da? Forbud og lover om ditt og datt gjør sjelden mye nytte for seg enn å holde ubrukelige byråkrater og andre offentlig ansatte i jobb. Kniver er ulovlig de også. F.eks. om du tar den med på innerlomma når du skal på by'n. Å bære våpen offentlig er ikke lov. Akkurat dette forbudet mot _STERKE_ laserpekere synes jeg er bra! Hva trenger du egentlig dette til, forresten? Lasere som er 5mw er ikke sterke lasere, og en kniv kan gjøre så uendelig mye mer skade, du kan binde noen fast og kutte av kjøttstrimler i flere dager så lenge du stopper blødningen. Husk at forbudet gjelder alt over 1mw. Og til og med en 5mw laser er jo ikke sterk engang. FORBY BRØDKNIVER. Man kan blende piloter med en 5mw laser. http://www.pangolin.com/faa/laser-aircraft-animation-and-explanation.htm Vel, da må du jo feste laseren på en pinne eller noe, helst med zoom. For å faktisk treffe piloter i øyet. Du må ikke treffe piloten i øyet. Det er nok å ødelegge nattsynet til en pilot for at det skal skje en ulykke. 1 Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 (endret) Har du NOEN erfaring med verken nattsyn eller å fly? Du ødelegger ikke nattsynet til noen med en laser, samt du har 10000 lysende ting inni i cockpiten uansett mens du flyr. Selv om du har AP på eller av(eller "nightmode"). Mens det er natt så flyr du i blinde uansett, og man bruker instrumentene. Som regel flyr man i blinde på dagen også, da instrumentene er så uendelig mye mer presise. En laser kan være irriterende ja, værste faren er at noen blir distrahert mens de lander. Når du ikke over en slik by med masse lys, så har du vertfall ødelagt nattsyn pga instrumentene. Slik at alt ser svart ut. Endret 30. juni 2015 av Bundy Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 (endret) Jeg har erfaring med å miste nattsynet i militæret. Tok LANG tid før det var 100% igjen. Problemet er nok verst for pilotene under landing. Det er da de flyr selv, og de er jo også mye nærmere bakken og lette å treffe med en laser. Sånn ser det ut med laser i cockpiten fra forskjellige høyder: Endret 30. juni 2015 av RRhoads 3 Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 (endret) Jeg har erfaring med å miste nattsynet i militæret. Tok LANG tid før det var 100% igjen. Problemet er nok verst for pilotene under landing. Det er da de flyr selv, og de er jo også mye nærmere bakken og lette å treffe med en laser. Sånn ser det ut med laser i cockpiten fra forskjellige høyder: Og ingen lærte deg å bruke en løyelapp mens det var lyst, slik at du kunne ta av øyelappen når det faktisk var mørkt? Bruke en øyelapp f.eks i 30 minutter først. Og det der en simulator med direkte laser, det er mer vanskelig å holde en laser mot flyet så korrekt hvis du står med en laserpenn, og ikke har den montert på en tripod og zoom. Men så har jeg kun lov til å fly helikopter, da. Endret 30. juni 2015 av Bundy Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 Jeg har erfaring med å miste nattsynet i militæret. Tok LANG tid før det var 100% igjen. Problemet er nok verst for pilotene under landing. Det er da de flyr selv, og de er jo også mye nærmere bakken og lette å treffe med en laser. Sånn ser det ut med laser i cockpiten fra forskjellige høyder: Og ingen lærte deg å bruke en løyelapp mens det var lyst, slik at du kunne ta av øyelappen når det faktisk var mørkt? Bruke en øyelapp f.eks i 30 minutter først. Man løper ikke rundt i skogen i mørket med øyelapp i tilfelle noen skal lyse på deg. Samme måte som at piloter ikke bruker øyelapp om natta i tilfelle noen er ute med laser. 2 Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 Jo, man løper faktisk rundt med øyelapp når man er innsatsgruppe og skal ta seg inn på en eiendom med lys. Mens det er natt. Lenke til kommentar
Cool Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 (endret) Var det ikke noe det samme folk sa for å forsvare loven som forbød sprettert og armbrøst også? "Har du virkelig noe bruk for det da?" Sa folk den gangen og. Like idiotisk forbud det og, kan kaste stein eller bruke en bue, helt lovlig. Ikke så lenge siden det ble forbudt med våpen over kaliber 45 heller, kjenner en som måtte levere inn sin barret 50 cal, og tapte masse penger på det. 50 cal pistol er også forbudt. Og hva sa folk når disse forbudene kom? Jo, de sa "har du virkelig bruk for det da?" Ingen ting du kan gjøre med en 50 cal pistol som du ikke kan gjøre med en 44 magnum. Hva blir det neste da? Endret 30. juni 2015 av Cool 1 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 Jo, man løper faktisk rundt med øyelapp når man er innsatsgruppe og skal ta seg inn på en eiendom med lys. Mens det er natt. Med lys, ja. Ikke uten. Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 (endret) Var det ikke noe det samme folk sa for å forsvare loven som forbød sprettert og armbrøst også? "Har du virkelig noe bruk for det da?" Sa folk den gangen og. Like idiotisk forbud det og, kan kaste stein eller bruke en bue, helt lovlig. Ikke så lenge siden det ble forbudt med våpen over kaliber 45 heller, kjenner en som måtte levere inn sin barret 50 cal, og tapte masse penger på det. 50 cal pistol er også forbudt. Og hva sa folk når disse forbudene kom? Jo, de sa "har du virkelig bruk for det da?" Ingen ting du kan gjøre med en 50 cal pistol som du ikke kan gjøre med en 44 magnum. Hva blir det neste da? .50(pistol) er lovlig i norge. Bue er også lovlig. Til og med compound bue som går rett igjennom 2x4 planke er lovlig. Når du drar 70 lbs. Men så er en barret .50 lagd for å splitte motorblokker. Fra en kilometer eller mer. Endret 30. juni 2015 av Bundy Lenke til kommentar
hfthomas Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 (endret) Det er ingen som har klart å fortelle med hvilke hobbyer disse håndholdte laserne brukes.. Og hvorfor det er så viktig å ha en laserpeker på mer enn 1 mW.. Og til de som ikke skjønner poenget med forbud og påbud, det har med samfunnsøkonomi å gjøre.. Det er veldig samfunnsøkonomisk å påby bilbelte, redningsvest osv osv.. Og det er veldig samfunnsøkonomisk å forby laserpekere, hvis det sparer oss for en flystyrt så er det verdt det ! Ja hvis det sparer et eneste menneske for skader på øyet så er det flott og har spart oss for masse penger.. Hva har samfunnet å tape på det egentlig ?? Det var det samme med raketter.. fulle folk og idioter klarte ikke å håndtere de og det førte til massive skader på folk.. så da ble det forbudt ! Enkelt og greit !! Men på samme måte som at man kan sende ut nabovarsel, og ha fest så lenge man vil(2 ganger i året?), så kan man godkjenne og søke om å få lov til å ha sterke lasere, så det er jo ikke noe problem for de som har det gøy uten at det er farlig eller ubeleilig for andre... Du tar nok feil ang. nabovarsel. Det skal være stille etter 23.00 uansett ifølge norsk lov. I mange borettslag er det også en regel at det skal være rolig etter 20.00.. Et nabovarsel kan man bruke for å varsle om støy iforbindelse med oppussing eller fest etter kl 20. men all støy skal opphøre kl 23.00 uansett! Da skal det være stille og det er ikke noe carte blanche med et nabovarsel. I byer er det ofte støyende arbeider på natten men de får ikke lov til å begynne før etter kl 01.00 da 23-01 regnes som en innsovningsperiode. Og det er kun kommunen som kan gi lov til slikt arbeid i særskilte tilfeller.. Så festing etter 23.00 gjøres på byen !! Ja, kan faktisk se ut til at jeg gjør det. Jeg mener å ha sjekket en lov som gjør at man kan "søke" om å ha fest utover ordinær stilletid, men jeg finner det ikke igjen, så kan godt hende jeg har drømt Tilbake til topic, så var det noen som visstnok brukte sterkere(?) lasere til peking på stjerner og planeter blandt annet, men dette er jo en veldig liten gruppe. Det er sikkert noen andre bruksområder også, men det er veldig lite som har blitt nevnt her. Så det kan ikke være så fryktelig mye annet enn noen som har det gøy. Og som sagt, det er ikke at noen har det gøy som er problemet her, det er at noen ikke klarer å forstå hvor farlig det er å lyse andre mennesker midt i trynet. Helt enig med det du sier. Endret 30. juni 2015 av hfthomas 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå