Ragnar115 Skrevet 28. juni 2015 Del Skrevet 28. juni 2015 Hei,Tenker å kjøpe lakk, fekk høre at spraylakk på boks ikkje var det beste, og om eg ville ha best resultat burde eg skaffe meg skikkelig lakk.Noen som vet hva sider eg kan kjøpe lakk, klarlakk og diverse? Har noen par ting som må lakkeres og lurer på fremgangsmåte:1. Ligge klarlakk på eit område uten klarlakk hvor alt annet er lagt på, hvordan gjør eg det for best resultat? Typen som eide bilen før glemte klarlakk (I know, hvordan klarer man det) 2. Har 2 rusthull i bilen, ikkje spessielt store. Hvordan går eg frem før eg lakkerer, hva tetter eg med, hvordan stopper eg rusten (er rusteter godt nok?), hva må eg legge på? Hørte snakk om syregrunning, hva er det for noe? Hva er primer? Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 28. juni 2015 Del Skrevet 28. juni 2015 Har nettopp fjernet en del rust (også kjent som korrosjon) fra bilen min. Skal nevnes at den strax er 20 år gammel, så for meg gjelder det bare så det ikke ser ut som jeg kjører et totalt vrak. 1: For å få på klarlakk våtsliper du lakken der du vil påføre det. Kjøp eget slipepapir beregnet for våtsliping, 1200++ er fint nok. Dypp i vann, skyld av underveis. Når det ser bra ut, og kjennes bra ut når du drar hånden over kan du vaske, avfette og påføre klarlakk. 2: RustHULL må du nok fylle igjen på en eller annen måte. Enten ved å sveise, eller sparkle. Jeg har såvidt prøvd biltema sitt sparkel, og det henger fortsatt på, og relativt ok å jobbe med. Startet med stålbørste på drill, fordi det var det nærmeste jeg hadde av hjelpemidler med strøm, før jeg gikk over til grovt pussepapir, og så finere og finere papir. Tilslutt når jeg var fornøyd med hvordan det så ut (alt jeg ville ha vekk av rust var vekke), kjenner jeg over med hånda på området jeg har pusset at jeg ikke kjenner noen ujevnheter, nupper e.l. Deretter vasker du området (eller bilen, for den saks skyld), og avfetter området du skal lakkere/sparkle. Når du endelig er fornøyd med sparklinga, og har fått avfettet og vasket området godt, er det å påføre primer etter anvisning på boks hvis du har kjøpt det (basicly spray ca 20 cm fra, jevnt over hele området, i flere lag. La lagene tørke imellom spraying.). Når det er tørket og ser fint ut kan du gå over til den lakkfargen du skal ha, og påfører på samme måte som med primer. Pass på at det er HELT tørt ført du enten sparkler eller påfører primer - som er en grunning. Primeren burde ha gode antirustegenskaper. Skal du sparkle er det bare å sparkle i vei, før du pusser ned igjen. Veldig godt mulig du må sparkle og pusse et par ganger for å få et bra resultat. Her må du vaske mellom hver gang. Husk å la det tørke skikkelig før du begynner med våtsliping og klarlakk. -- Personlig har jeg en ganske gammel bil som bare trenger å komme seg fra A -> B, og ikke se så alt for dårlig ut, så jeg har bare kjøpt det jeg trenger på biltema. Et par forskjellige slipepapirer (mellom ca 40 - 480), våteslipepapir (1000-2000), primer, lakk, klarlakk samt sparkel. Skal du gjøre det ordentlig anbefalles det nok å ha bilen i eget god ventilert rom, bruk ordentlig utstyr, og gjør godt grunnarbeid. 1 Lenke til kommentar
Ragnar115 Skrevet 29. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2015 Har nettopp fjernet en del rust (også kjent som korrosjon) fra bilen min. Skal nevnes at den strax er 20 år gammel, så for meg gjelder det bare så det ikke ser ut som jeg kjører et totalt vrak. 1: For å få på klarlakk våtsliper du lakken der du vil påføre det. Kjøp eget slipepapir beregnet for våtsliping, 1200++ er fint nok. Dypp i vann, skyld av underveis. Når det ser bra ut, og kjennes bra ut når du drar hånden over kan du vaske, avfette og påføre klarlakk. 2: RustHULL må du nok fylle igjen på en eller annen måte. Enten ved å sveise, eller sparkle. Jeg har såvidt prøvd biltema sitt sparkel, og det henger fortsatt på, og relativt ok å jobbe med. Startet med stålbørste på drill, fordi det var det nærmeste jeg hadde av hjelpemidler med strøm, før jeg gikk over til grovt pussepapir, og så finere og finere papir. Tilslutt når jeg var fornøyd med hvordan det så ut (alt jeg ville ha vekk av rust var vekke), kjenner jeg over med hånda på området jeg har pusset at jeg ikke kjenner noen ujevnheter, nupper e.l. Deretter vasker du området (eller bilen, for den saks skyld), og avfetter området du skal lakkere/sparkle. Når du endelig er fornøyd med sparklinga, og har fått avfettet og vasket området godt, er det å påføre primer etter anvisning på boks hvis du har kjøpt det (basicly spray ca 20 cm fra, jevnt over hele området, i flere lag. La lagene tørke imellom spraying.). Når det er tørket og ser fint ut kan du gå over til den lakkfargen du skal ha, og påfører på samme måte som med primer. Pass på at det er HELT tørt ført du enten sparkler eller påfører primer - som er en grunning. Primeren burde ha gode antirustegenskaper. Skal du sparkle er det bare å sparkle i vei, før du pusser ned igjen. Veldig godt mulig du må sparkle og pusse et par ganger for å få et bra resultat. Her må du vaske mellom hver gang. Husk å la det tørke skikkelig før du begynner med våtsliping og klarlakk. -- Personlig har jeg en ganske gammel bil som bare trenger å komme seg fra A -> B, og ikke se så alt for dårlig ut, så jeg har bare kjøpt det jeg trenger på biltema. Et par forskjellige slipepapirer (mellom ca 40 - 480), våteslipepapir (1000-2000), primer, lakk, klarlakk samt sparkel. Skal du gjøre det ordentlig anbefalles det nok å ha bilen i eget god ventilert rom, bruk ordentlig utstyr, og gjør godt grunnarbeid. Tusen takk Har selv ein bil fra 1998, men vil gjerne at den skal se fin ut. Både for eventuelt salg i fremtiden (med mindre hele bilen stopper eingang) og fordi det å kjøre rundt i ein bil med rust ser så jysla dumt ut. Vil gjerne at venner av meg skal gå bort til biln og ikkje seie "for ein bil, dritten ruster jo i fra hverandre" Lurer på noko anna: ser det er noen "kanter" på bilen, altså ujevnheter mellom lakk, og der det ser ut som det mangler klarlakk. Skal eg jevne den kanten ut med det våt papiret før eg lakkerer der det mangler klarlakk? og når eg skal touche opp hull og slikt i bilen (noe det ikkje er så mye av), og skal kun lakkere der eg har tettet igjen hull og eventuelt anna sparkel, er det mulig å lakkere slik at det ikkje blir mulig å kjenne eller se forskjell mellom ny og gammel lakk? På bilen nå er det liksom noen "kanter" der det ser ut som det har låge ein tape, så har noen lakkkert, fjernet tapen, og så ser man at det er ein strek der, og kjenner at det er eit "lag" der. Er det mulig å få det gjevnt, når man driver med lakkering midt på ein dør foreksempel? Hvorfor ble det ujevnt, er det klarlakken eller vanlig lakk? (det er ikkje grunning eller slikt, må være lakk eller klarlakk sin feil) Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 Såfremt du har funnet riktig lakk, og du ikke har alt for mange ekstra lag vil det bli relativt likt. Bruk våtslipepapir tilslutt der du kjenner ujevnheter. Eneste faren med det er hvis du har lakkert for få lag med lakken, og du går fort ned til primern, som gjerne er helt feil farge. Lenke til kommentar
Ragnar115 Skrevet 29. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2015 Såfremt du har funnet riktig lakk, og du ikke har alt for mange ekstra lag vil det bli relativt likt. Bruk våtslipepapir tilslutt der du kjenner ujevnheter. Eneste faren med det er hvis du har lakkert for få lag med lakken, og du går fort ned til primern, som gjerne er helt feil farge. Primer, må den være lik farge? Og hva er forskjellen mellom primer og "syre" grunning? Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 Ingenting å si hvilken farge primeren er, du lakkerer uansett over med lakk. Usikker på hva syregrunning er, men hvis jeg ikke tar veldig feil er det omtrentlig det samme som primer. Mener å huske å ha brukt det på noe aliminium som ikke skulle lakkeres. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå