Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lengde på oppsigelsestid

Anbefalte innlegg

Hei, i min arbeidskontrakt står det "gjensidig oppsigelsesfrist på 1 måned frem til 04.07.2015". Trolig økes lengden på oppsigelsestiden etter dette til 2 eller 3 måneder. Jeg ønsker å si opp, men skal ikke starte i ny jobb før 1 september. Oppsigelsestiden fungerer jo slik at den trer i kraft fra den 1. i måneden, dvs viss jeg sier opp i morgen, trer ikke oppsigelsen i kraft før 1 juli, og jeg er ferdig 1 august. Det ønsker jeg ikke, for da vil jeg være 1 måned uten jobb og lønn. Venter jeg til etter 04.07 med å si opp så øker jo oppsigelsefristen, og da er jeg ikke klar for å begynne i ny jobb før oktober/november.

Hvis jeg da sier opp 03.07, altså dagen før oppsigelsestiden min blir lengre, da trer vel oppsigelsestiden min i gang 1 august, og jeg er ferdig 1 september. Stemmer dette eller tar jeg helt feil?

Anonymous poster hash: 4af24...d5a
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom ikke annet er skriftlig avtalt, er gjensidig oppsigelsestid en måned.

Dersom arbeidstaker sier opp gjelder ingen spesielle formkrav, bortsett fra at oppsigelsen skal være skriftlig.

Vi anbefaler likevel at oppsigelsen leveres personlig eller sendes rekommandert, for å unngå tvil eller uenighet om arbeidstaker faktisk har sagt opp, og eventuelt når oppsigelsen skjedde.

Kortere oppsigelsestid enn en måned er bare tillatt hvis tariffavtale eller skriftlig avtalt prøvetid åpner for det.

Når arbeidstaker har vært ansatt i mer enn fem år gjelder minstekrav om oppsigelsesfrister fra to til seks måneder, avhengig av arbeidstakerens ansettelsestid og alder.

Har du vært ansatt i samme virksomhet i minst fem år, men mindre enn ti år, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på minst to måneder. Der din arbeidsavtale gir en lengre oppsigelsestid, er det denne som gjelder. Hvis din arbeidsavtale gir deg en kortere oppsigelsesfrist en to måneder er det arbeidsmiljøloven som gjelder.

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78229

Du kan vel med dette da sende oppsigelse med beskjed om at du slutter 31.08.2015 selv om det er mer enn oppsigelsesfristen. Så lange datoen ikke er kortere skal du ha alt på ditt tørre.

Lenke til kommentar

Det er jeg ikke enig med deg i, Thor. En oppsigelse er bindende for begge parter, og bordet fanger. Dersom du kan si opp en dato med en gitt frist, og en senere dato med en annen frist, så må du forholde deg til det.

Det sagt, så tror jeg du har helt rett i din tolkning av avtalen, TS. Hvis det er slik at oppsigelsesfristen blir lengre 4. juli, så kan du si opp 3. juli med én måneds frist (som da vil si utløpet av august).

Edit:

Merk en ting: Oppsigelse i prøvetid gjelder som utgangspunkt dato til dato, altså ikke fra utløpet av kalendermåneden. Dette følger av aml. § 15-3 fjerde og syvende ledd lest i sammenheng: Etter fjerde ledd regnes oppsigelsesfrister etter første til tredje ledd fra den første i neste måned, men kortere oppsigelse i prøvetiden står i syvende ledd. Det betyr at man som utgangspunkt har 14 dagers oppsigelsesfrist i prøvetiden, regnet fra den dato man sier opp. Hvis du har prøvetid fram til 4. juli, så vil det nok gjelde en slags presumsjon for at oppsigelsesfristen da beregnes på samme måte som etter § 15-3 syvende ledd, altså fra dato til dato.

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oppsigelsestid er en gjensidig rettighet. Arbeidsgiver kan ikke forkorte din rett til lønn og andre goder i oppsigelsestiden ensidig (med mindre vilkårene for avskjed er oppfylt), heller ikke forlenge din arbeidsplikt ut over oppsigelsestidens grenser. På samme måte kan ikke du forlenge din rett til lønn mv. eller forkorte din arbeidsplikt. 

Hvis arbeidsgiver er villig kan man selvsagt fravike reglene om oppsigelsestid. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...