Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spying i taxi - kreve penger for rens

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg jobber som drosjesjåfør, og "vanlig praksis" dersom noen kaster opp eller griser til i bilen slik at det må vaskes er å kreve et tilleggsgebyr på 500 - 1500 kroner, avhengig av situasjon og omfang. Men dette må kreves av sjåføren og skal gå direkte til sjåføren. Siden taksameteret alltid gir 42% av inntekten til sjåføren og setter en 25% grense for tips, må dette kreves kontant. Dette virker for mange litt merkelig, at dette ikke skal gjennom systemet og derfor blir mange mistenksomme.

Så det jeg lurer på er, er dette lovlig? Vi kan selvfølgelig skrive en kvittering for hånd (vi har en slik blokk i bilen), men likevel er det rart at dette må gjøres kontant og direkte til sjåføren.

Er det noe vi kan gjøre for at det kan bli lovlig? Hva med folk som ikke kan betale, hvilke rettigheter har vi for å kreve dette inn?

Anonymous poster hash: 55302...064

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde i allefall aldri "gjort opp for meg" ved å stikke kontanter i lomma på sjåføren, greit nok at det er et gebyr, men det må vel registreres en plass, betales moms av etc? Om folk ikke får betale med kort, så er det kanskje greit med faktura?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det mest ryddige er vell å notere personalia for deretter å sende regninga for rensen til kunden.

Alternativt å bruke forsikringa og kreve eigenandelen dekka av kunden.

Kunden skal sjølvsagt dekke dei utgiftene som ein har påført drosjesjåføren bpde i direkte og indirekte tap, men ein har også ei tapsbegrensningsplikt. Det er derfor viktig at kunden ikkje ser på dette som rein utpressing, men forstår at betalinga er for å dekke utgiftene.

I ein slik situasjon er vell også kunden svært full og ekstra sårbar for svindel. Det er derfor alltid ein fare for at kunden slår seg svært vrang sjølv om kunden eigentleg er villig til å gjere opp for seg. Det er derfor greit at kundene får skikkelig informasjon og kvitering.

Eg tenker at likebehandling også er eit nøkkelord, om ein spy, søler kebab, blør, eller kva det no gjeld så bør kunden få det same erstatningskravet.

Lenke til kommentar

Det høres merkelig ut også.

Gebyret skal være for tapt arbeidsfortjeneste samt til dekning av utgifter.

Dvs, enten estimert eller faktisk tidsbruk ved rengjøring, inkludert den tiden du ikke er i trafikk, samt dekning av utgifter ved vask.

Høres ut som om din sentral har laget litt rare regler.

Endret av holar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...