Kia Skrevet 28. juni 2015 Del Skrevet 28. juni 2015 Hei Jeg trenger litt hjelp her. Jeg skal kjøpe et Panasonic systemkamera. Grunnen er at jeg da kan bruke optikken fra Olympus E-620, to kit. Jeg vil ikke ha Olympus fordi jeg har etter 5 år (av sykdomsårsaker) skjønt at det har vært feil på innebygd blitz fra jeg kjøpte det. Ellers er jeg fornøyd med størrelsen. MEN nå kommer det jeg blir forvirret av og gjerne trenger råd om. Bokstavene bak gjør meg gale. G3w, GX7, Lumix, DMC, G5 etc. En kompis mener G3w er mer enn nok kamera til meg og at det er et røverkjøp pr i dag. Mine behov: 1 helst bildestabilisator i kameraet. 2 Lyssterkt. 3 Ergonomisk godt grep 4 Søker 5 Video er greit, men mindre viktig 6 Vikitg Å kunne låse autofokus på et punkt og at den blir der. Fant aldri ut av det på e-620. Jeg tar helst bilder av dokumentarisk art (folk på gata og hus) og gjerne i skumringslys. Og innimellom familen da. At det skal være lett er greit, men ikke for lett, å bruke Iphone funker ikke for meg. Vær så snill å hjelpe med lettforståelig språk uten at dette utvikler seg til en diskusjon mellom dere extra interesserte. Kun praktisk hjelp for en gammel speilbruker, som ikke orker mer. Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 28. juni 2015 Del Skrevet 28. juni 2015 Er enig i din kamerats mening om G3, det er fremdeles et bra kamera og man får det billig brukt. Hvis du liker å ha et bra grep så er de nyere modellene bedre, G5, G6 og G7. Skal prøve å svare på spørsmålene: 1 Det er kun GX7 som har innebygd stabilisator i kameraet. 2 De kameraene som har best sensor er de nyeste: GH4,GH3, G7, GM5, GM1, GX7, GF7 3 GH4,GH3, G5, G6, G7 4 Av kameraene under pkt. 2 har ikke GM1 og GF7 søker. G3 har også søker. 5 Alle har video, den beste er GH4 6 Alle kameraene fra Panasonic kan låse fokuspunktet der du ønsker det, man kan også forandre størrelse på det. Til slutt vil jeg nevne at selv om du kan benytte dine gamle Olympus objektiver med et adapter så vil fokusering bli ganske treg, det er kun Olympus E-M1 som har rask autofokus med de gamle Olympus objektivene. 1 Lenke til kommentar
Kia Skrevet 28. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2015 Er enig i din kamerats mening om G3, det er fremdeles et bra kamera og man får det billig brukt. Hvis du liker å ha et bra grep så er de nyere modellene bedre, G5, G6 og G7. Skal prøve å svare på spørsmålene: 1 Det er kun GX7 som har innebygd stabilisator i kameraet. 2 De kameraene som har best sensor er de nyeste: GH4,GH3, G7, GM5, GM1, GX7, GF7 3 GH4,GH3, G5, G6, G7 4 Av kameraene under pkt. 2 har ikke GM1 og GF7 søker. G3 har også søker. 5 Alle har video, den beste er GH4 6 Alle kameraene fra Panasonic kan låse fokuspunktet der du ønsker det, man kan også forandre størrelse på det. Til slutt vil jeg nevne at selv om du kan benytte dine gamle Olympus objektiver med et adapter så vil fokusering bli ganske treg, det er kun Olympus E-M1 som har rask autofokus med de gamle Olympus objektivene. Takk for svar. Da glemmer jeg de gamle linsene mine, ikke viktig. Hva er forskjell på GF7 og GX7? jeg blir forvirret av GH, GF, GM og bare G. Hva er forskjellen? G3w er nå til salgs på JapanP for 2999 m to kit. GX7 samme sted for 5500 m ei linse 14-42mm. Jeg er mer interesset i zoom linse enn vidvinkel. Ellers virker jo dette som nesten perfekt. Er G7 og GX7 det samme? Hvordan velger jeg evnt mellom G4, G5, G6, som tydeligvis er etterfølgere av G3w? Tror det ergonomiske er viktig for meg og ikke alle butikker har åpent kjøp i 1 mnd. PS: litt fart på serieoptak er greit når bikkja løper og hopper Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 28. juni 2015 Del Skrevet 28. juni 2015 Hvis en feil på ett kamera er årsak til å ikke kjøpe ett spesielt merke så skal det sies at alle merker har kameraer med feil på.Det som passer best til din beskrivelse er Olympus som har en av markedes beste bildestabilisatorer samt at video er nedprioritert... 1 Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 (endret) Forskjellen på GF7 og GX7 er stor, GF modellene er innstegsmodeller med lite funksjoner mens GX7 er en entusiastmodell med mye funksjoner og den eneste fra Panasonic med innebygget stabilisator. GH er toppmodellene, der er også værtettet. GF, som nevnt innstagsmodell. GM, er de minste kameraene med flere funksjoner enn GF. Men de har dårlig grep. G er modellene som ligger mellom innsteg og toppmodell, de har egentlig det meste man trenger i et kamerahus. Hvis du vil ha bra grep så ville jeg ikke valgt G3. G5, G6, G7 og GH modellene har bra grep og muligens GX7. Du burde tatt en tur innom Japan Foto eller Scandinavian Foto(tidligere Fotovideo) og prøvd dem. Serieopptak er best på GH modellene, ved å google litt kan du lese spesifikasjonene på alle modellene. Men som nevnt så er Olympus også bra, jeg har både Olympus og Panasonic og liker dem begge. Har en Olympus E-M10 og Panasonic G5. Endret 29. juni 2015 av Døgnvill Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 (endret) Jeg er mer interesset i zoom linse enn vidvinkel. Det medfølgende objektivt er en normalzoom og ikke et vidvinkelobjektiv, siden Olympus/Panasonic har bare halvparten så stor sensor som gamle speilrefleks m/filmrulle så må du gange brennvidde med 2, dvs. 14-42 = 24-84 mm ekvivalent.og serieopptak/autofokus er ikke spesielt bra på speiløse kameraer men blir bedre jo mer avansert/dyrere kamera er. Endret 29. juni 2015 av Nautica Lenke til kommentar
Kia Skrevet 29. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2015 Forskjellen på GF7 og GX7 er stor, GF modellene er innstegsmodeller med lite funksjoner mens GX7 er en entusiastmodell med mye funksjoner og den eneste fra Panasonic med innebygget stabilisator. GH er toppmodellene, der er også værtettet. GF, som nevnt innstagsmodell. GM, er de minste kameraene med flere funksjoner enn GF. Men de har dårlig grep. G er modellene som ligger mellom innsteg og toppmodell, de har egentlig det meste man trenger i et kamerahus. Hvis du vil ha bra grep så ville jeg ikke valgt G3. G5, G6, G7 og GH modellene har bra grep og muligens GX7. Du burde tatt en tur innom Japan Foto eller Scandinavian Foto(tidligere Fotovideo) og prøvd dem. Serieopptak er best på GH modellene, ved å google litt kan du lese spesifikasjonene på alle modellene. Men som nevnt så er Olympus også bra, jeg har både Olympus og Panasonic og liker dem begge. Har en Olympus E-M10 og Panasonic G5. Tusen takk nå ble alt krystallklart! og jeg har et godt utganspunkt før jeg besøker butikken. Lenke til kommentar
Kia Skrevet 29. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2015 Jeg er mer interesset i zoom linse enn vidvinkel.Det medfølgende objektivt er en normalzoom og ikke et vidvinkelobjektiv, siden Olympus/Panasonic har bare halvparten så stor sensor som gamle speilrefleks m/filmrulle så må du gange brennvidde med 2, dvs. 14-42 = 24-84 mm ekvivalent.og serieopptak/autofokus er ikke spesielt bra på speiløse kameraer men blir bedre jo mer avansert/dyrere kamera er. Takk til deg også med nyttig info Lenke til kommentar
Kia Skrevet 29. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2015 Hvis en feil på ett kamera er årsak til å ikke kjøpe ett spesielt merke så skal det sies at alle merker har kameraer med feil på. Det som passer best til din beskrivelse er Olympus som har en av markedes beste bildestabilisatorer samt at video er nedprioritert... Ja du har sikkert rett, men jeg blir litt skuffa når jeg bruker 8800 og blitzen ikke virker slik den skal og ikke går an å koble ut. Olympus burde være så ærlig å si at dette har det vært feil på fra starten og gitt meg ett nytt kamera. Lenke til kommentar
Kia Skrevet 29. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2015 Vil bare si at jeg har søkt på nett på tester etc i en måned, men ikke blitt noe klok, bare forvirret. Hvis jeg nå skal søke på Olympus med alle de muligheten og bokstavene og tallene blir jeg enda mer forvirra. Hva tilsvarer for eksempel g-modellene til Panasonic. Ser feks Olympus E-M 10 er ganske dyrt. Jeg går nok for en av Panasonics G 3,4,5,6,7 modeller. de ser ut til å passe mine behov. Jeg får spørre om de har stabilisator i linsa. ScandinavinPhoto har vi desverre ikke i Trondheim. Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 (endret) Jeg er mer interesset i zoom linse enn vidvinkel.Det medfølgende objektivt er en normalzoom og ikke et vidvinkelobjektiv, siden Olympus/Panasonic har bare halvparten så stor sensor som gamle speilrefleks m/filmrulle så må du gange brennvidde med 2, dvs. 14-42 = 24-84 mm ekvivalent.og serieopptak/autofokus er ikke spesielt bra på speiløse kameraer men blir bedre jo mer avansert/dyrere kamera er. Vel , noen mener vel at til og med 35mm er vidvinkel (fra 35mm filmtiden). Så etter min mening er 14-42 ( 24-84 ) en vidvinkel-telezoom. Men jeg ser hva du mener. Det er verken et vidvinkel, normal eller tele objektiv. Og du har rett i at autofokus blir bedre på litt dyrere modeller. Jeg vil påstå at man skal ha ganske store krav om ikke trackingen til EM-1 etter firmware 3.0 og 9 bilder per sekund ikke er bra. Det er bare å søke på flickr eller andre steder. Endret 29. juni 2015 av Bringisen Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 (endret) Vil bare si at jeg har søkt på nett på tester etc i en måned, men ikke blitt noe klok, bare forvirret. Hvis jeg nå skal søke på Olympus med alle de muligheten og bokstavene og tallene blir jeg enda mer forvirra. Hva tilsvarer for eksempel g-modellene til Panasonic. Ser feks Olympus E-M 10 er ganske dyrt. Jeg går nok for en av Panasonics G 3,4,5,6,7 modeller. de ser ut til å passe mine behov. Jeg får spørre om de har stabilisator i linsa. ScandinavinPhoto har vi desverre ikke i Trondheim.Panasonic har en god del objektiver med innebygd bildestabilisator (siden de tradisjonelt ikke har hatt stabilisert sensor). Disse objektivene har betegnelsen "OIS" (for "optical image stabilization"). GX7-pakken på japanphoto (jeg antar det er denne pakken du snakker om) kommer med et bildestabilisert objektiv, spesifikt dette. Men siden kameraet også har innebygd bildestabilisering, så er det egentlig ikke så viktig i akkurat det tilfellet. Men for en del av de andre Panasonic-husene, så har det en del å si. Hvis du er interessert i å ha noe med mer tele (jeg antar det var det du mente med "zoom"), så ville jeg ærlig talt spyttet i de 800 kronene ekstra for pakken som inkluderer 40-150 telezoomen. Det er verken et vidvinkel, normal eller tele objektiv.Strengt tatt er det alle tre. Og den vanlige betegnelsen på et objektiv som går fra vidvinkel til kort tele er en "normalzoom", som Nautica sa. Endret 29. juni 2015 av Sutekh 2 Lenke til kommentar
Kia Skrevet 29. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2015 Vil bare si at jeg har søkt på nett på tester etc i en måned, men ikke blitt noe klok, bare forvirret. Hvis jeg nå skal søke på Olympus med alle de muligheten og bokstavene og tallene blir jeg enda mer forvirra. Hva tilsvarer for eksempel g-modellene til Panasonic. Ser feks Olympus E-M 10 er ganske dyrt. Jeg går nok for en av Panasonics G 3,4,5,6,7 modeller. de ser ut til å passe mine behov. Jeg får spørre om de har stabilisator i linsa. ScandinavinPhoto har vi desverre ikke i Trondheim.Panasonic har en god del objektiver med innebygd bildestabilisator (siden de tradisjonelt ikke har hatt stabilisert sensor). Disse objektivene har betegnelsen "OIS" (for "optical image stabilization"). GX7-pakken på japanphoto (jeg antar det er denne pakken du snakker om) kommer med et bildestabilisert objektiv, spesifikt dette. Men siden kameraet også har innebygd bildestabilisering, så er det egentlig ikke så viktig i akkurat det tilfellet. Men for en del av de andre Panasonic-husene, så har det en del å si. Hvis du er interessert i å ha noe med mer tele (jeg antar det var det du mente med "zoom"), så ville jeg ærlig talt spyttet i de 800 kronene ekstra for pakken som inkluderer 40-150 telezoomen. Det er verken et vidvinkel, normal eller tele objektiv.Strengt tatt er det alle tre. Og den vanlige betegnelsen på et objektiv som går fra vidvinkel til kort tele er en "normalzoom", som Nautica sa. Takk for den. har vært innom Japan Photo i dag og det eneste de har med linse er 14-42 mm eller 20mm. Er det der du har sett den? Jeg er forøvrig ening med både deg og Nautica, dere skjønner hva jeg er ute etter. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 Takk for den. har vært innom Japan Photo i dag og det eneste de har med linse er 14-42 mm eller 20mm. Er det der du har sett den?Tenkte på denne pakken på nettsiden. Du kan kjøpe den på nett og bestille levering til butikken, da tror jeg du slipper unna leveringskostnader. Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 Vil bare si at jeg har søkt på nett på tester etc i en måned, men ikke blitt noe klok, bare forvirret. Hvis jeg nå skal søke på Olympus med alle de muligheten og bokstavene og tallene blir jeg enda mer forvirra. Hva tilsvarer for eksempel g-modellene til Panasonic. Ser feks Olympus E-M 10 er ganske dyrt. Jeg går nok for en av Panasonics G 3,4,5,6,7 modeller. de ser ut til å passe mine behov. Jeg får spørre om de har stabilisator i linsa. ScandinavinPhoto har vi desverre ikke i Trondheim. Alle Panasonic sine Zoom objektiver har innebygd stabilisering Lenke til kommentar
Kia Skrevet 29. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2015 Vil bare si at jeg har søkt på nett på tester etc i en måned, men ikke blitt noe klok, bare forvirret. Hvis jeg nå skal søke på Olympus med alle de muligheten og bokstavene og tallene blir jeg enda mer forvirra. Hva tilsvarer for eksempel g-modellene til Panasonic. Ser feks Olympus E-M 10 er ganske dyrt. Jeg går nok for en av Panasonics G 3,4,5,6,7 modeller. de ser ut til å passe mine behov. Jeg får spørre om de har stabilisator i linsa. ScandinavinPhoto har vi desverre ikke i Trondheim. Alle Panasonic sine Zoom objektiver har innebygd stabilisering Takk til alle. Fant GX7 og ringte dem slik at de bestiller det til butikken. Dog litt treg og lite entusiastisk kundebehandling kjøper jeg der. Få alternativer av butikker med Panasonic utvalg i Trondheim. Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 Vil bare si at jeg har søkt på nett på tester etc i en måned, men ikke blitt noe klok, bare forvirret. Hvis jeg nå skal søke på Olympus med alle de muligheten og bokstavene og tallene blir jeg enda mer forvirra. Hva tilsvarer for eksempel g-modellene til Panasonic. Ser feks Olympus E-M 10 er ganske dyrt. Jeg går nok for en av Panasonics G 3,4,5,6,7 modeller. de ser ut til å passe mine behov. Jeg får spørre om de har stabilisator i linsa. ScandinavinPhoto har vi desverre ikke i Trondheim. Alle Panasonic sine Zoom objektiver har innebygd stabilisering Takk til alle. Fant GX7 og ringte dem slik at de bestiller det til butikken. Dog litt treg og lite entusiastisk kundebehandling kjøper jeg der. Få alternativer av butikker med Panasonic utvalg i Trondheim. Gratulerer med nytt kamera, håper du blir fornøyd. Tok du pakken med 14-42mm og 45-150mm? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 (endret) Vel , noen mener vel at til og med 35mm er vidvinkel (fra 35mm filmtiden). Så etter min mening er 14-42 ( 24-84 ) en vidvinkel-telezoom. Men jeg ser hva du mener. Det er verken et vidvinkel, normal eller tele objektiv. Og du har rett i at autofokus blir bedre på litt dyrere modeller. Jeg vil påstå at man skal ha ganske store krav om ikke trackingen til EM-1 etter firmware 3.0 og 9 bilder per sekund ikke er bra. Det er bare å søke på flickr eller andre steder. Forstår ikke helt hva du er ute etter, men det hjelper fint lite og sjekke "tracking" og skuddtakt på flickr siden det er bare blinkskuddene som blir lagt ut der og de bildene gir ingen indikasjon på skuddtakt og hvor mange bomskudd det ble tatt i serien. Takk til alle. Fant GX7 og ringte dem slik at de bestiller det til butikken. Dog litt treg og lite entusiastisk kundebehandling kjøper jeg der. Få alternativer av butikker med Panasonic utvalg i Trondheim. Butikk eller web-butikk/hovedkontor ? Har erfaring med at hovedkontoret er flinke og medgjørlige men enkelte disktriksbutikker kan ha "vanskelige" medarbeidere, uansett så tror jeg du blir fornøyd. Bare husk og formater kortet i kameraet før bruk og formater ofte for å unngå korrupte bildefiler. Endret 29. juni 2015 av Nautica Lenke til kommentar
Kia Skrevet 1. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2015 Vil bare si at jeg har søkt på nett på tester etc i en måned, men ikke blitt noe klok, bare forvirret. Hvis jeg nå skal søke på Olympus med alle de muligheten og bokstavene og tallene blir jeg enda mer forvirra. Hva tilsvarer for eksempel g-modellene til Panasonic. Ser feks Olympus E-M 10 er ganske dyrt. Jeg går nok for en av Panasonics G 3,4,5,6,7 modeller. de ser ut til å passe mine behov. Jeg får spørre om de har stabilisator i linsa. ScandinavinPhoto har vi desverre ikke i Trondheim. Alle Panasonic sine Zoom objektiver har innebygd stabilisering Takk til alle. Fant GX7 og ringte dem slik at de bestiller det til butikken. Dog litt treg og lite entusiastisk kundebehandling kjøper jeg der. Få alternativer av butikker med Panasonic utvalg i Trondheim. Gratulerer med nytt kamera, håper du blir fornøyd. Tok du pakken med 14-42mm og 45-150mm? Ja takk for det. Men siden det tar så lang tid begynner jeg å tvile igjen, trenger jeg så avansert kamera. og siden du er så grei med svarene spør jeg igjen (uff ikke nå igjen). Hva er Lumix G3K, det selges på finn. http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=60834191&searchclickthrough=true&searchQuery=panasonic Lenke til kommentar
Kia Skrevet 1. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2015 Vel , noen mener vel at til og med 35mm er vidvinkel (fra 35mm filmtiden). Så etter min mening er 14-42 ( 24-84 ) en vidvinkel-telezoom. Men jeg ser hva du mener. Det er verken et vidvinkel, normal eller tele objektiv. Og du har rett i at autofokus blir bedre på litt dyrere modeller. Jeg vil påstå at man skal ha ganske store krav om ikke trackingen til EM-1 etter firmware 3.0 og 9 bilder per sekund ikke er bra. Det er bare å søke på flickr eller andre steder. Forstår ikke helt hva du er ute etter, men det hjelper fint lite og sjekke "tracking" og skuddtakt på flickr siden det er bare blinkskuddene som blir lagt ut der og de bildene gir ingen indikasjon på skuddtakt og hvor mange bomskudd det ble tatt i serien. Takk til alle. Fant GX7 og ringte dem slik at de bestiller det til butikken. Dog litt treg og lite entusiastisk kundebehandling kjøper jeg der. Få alternativer av butikker med Panasonic utvalg i Trondheim. Butikk eller web-butikk/hovedkontor ? Har erfaring med at hovedkontoret er flinke og medgjørlige men enkelte disktriksbutikker kan ha "vanskelige" medarbeidere, uansett så tror jeg du blir fornøyd. Bare husk og formater kortet i kameraet før bruk og formater ofte for å unngå korrupte bildefiler. De bestiller fra hovedkontor til JF i Trondheim. men gutta i butikken kan jo nesten ingenting om kemeraet..... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå