Gå til innhold

Memtest86

Hybelkanin

Anbefalte innlegg

Jeg har nå prøvd å klokke min nye P4 2.8C, og kjører nå på 3.36 ghz, 240 mhz fsb. Når jeg beveger meg opp mot 240 mhz++ starter ikke Windows engang. Jeg har følelse av at prosessoren klarer mer, for jeg får samme resultat uansett Vcore. Tempen er heller ikke urovekkende høy.

Så jeg kjørte Memtest for å se om det var noe galt med minnet. Minnet er Corsair Twinx 512Mb 500mhz. Allerede på 240 fsb begynner jeg å få feil i Memtest. Dettte syntes jeg var litt merkelig siden brikkene er spesifisert til å kunne kjøre 250 mhz fsb. Jeg prøvde å bytte om på brikkene, sette de på forskjellige plasser, prøve en om gangen osv, med forskjellig resultat hver gang. Noen ganger fikk jeg ingen feil og andre fikk jeg masse...

Det er en bug med hoverkortet som gjør at jeg ikke kan kjøre minnet i annet enn 1:1. Jeg kjenner heller ingen jeg kan låne minne fra, siden alle jeg kjenner bruker AMD, og dermed for treigt minne til å kjøre 250 i 3:2 engang...

Det jeg lurer på er om alle Memtest feil garantert har noe med minnet å gjøre? Som sagt tror jeg ikke det har noe med CPU å gjøre, men kan det være en feil med hovedkortet? Memtest viser ikke bare vanlige errors, men de fleste gangene stopper programmet før det er ferdig. "Unexpected error. Test halted." eller noe i den duren, og så viser den masse info om feilen, som ikke sier meg en verdens ting.

Jeg har nettop skiftet vifta på hovedkortet med en ny sendt fra Abit (bra service!), og brukte litt Ceramique isteden for thermal pad'en. Temperaturen ligger på 25-35 grader. Dette er vel ikke mye?

Jeg lurer da på hva som hindrer meg i å klokke videre. kan det rett og slett være prosessoren som nekter?

Abit IC7 (nyeste bios)

Intel P4 2.8C

Corsair Twinx 500 mhz (2 x 256Mb)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå fikk jeg plutselig merkelig nok til å kjøre minnet på 3:2 og 5:4...

Da er jeg bomsikker på et det er hoverkortet sin skyll. Når jeg kjører i 3:2 får jeg fullt av feil i Memtest på 245 FSB mens testen kjører feilfritt på 230.

IC7 skal vel kjøre 250 Mhz FSB uten problemer? Jeg veit ikke om hoverkortet er "beregnet" på dette, så er det noe håp om å få byttet det?

Lenke til kommentar

Hvis ikke du ikke endrer stabiliteten ved å gi prosessoren mer "mat" (spenning) så er det tydeligvis ikke CPU som begrenser.

Det virker som det er minnebrikkene som ikke klarer hastigheten helt.

* Kjører du på "By SPD" ?

* Hvis ikke så må du sette OPP timingen (altså høyere tall = lengre responstid = dårligere)

* Mulig brikkene ikke klarer dette i dobbeltkanal-modus, men kun i enkel.

* Har du prøvd å sette opp spenningen til RAM'en?

Lenke til kommentar
Hvis ikke du ikke endrer stabiliteten ved å gi prosessoren mer "mat" (spenning) så er det tydeligvis ikke CPU som begrenser.

Det virker som det er minnebrikkene som ikke klarer hastigheten helt.

* Kjører du på "By SPD" ?

* Hvis ikke så må du sette OPP timingen (altså høyere tall = lengre responstid = dårligere)

* Mulig brikkene ikke klarer dette i dobbeltkanal-modus, men kun i enkel.

* Har du prøvd å sette opp spenningen til RAM'en?

Hvis du hadde lest hva jeg skrev, så hadd du sett at jeg har prøvd alt det der. :)

Jeg er sikker på at det er hoverkortet som har skylden.

Ja IC7 kan kjøre 250 mhz uten prob
Men er det offisielt beregnet på å kjøre så raskt, slik at jeg eventuelt kan få byttet det?
Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er om alle Memtest feil garantert har noe med minnet å gjøre? Som sagt tror jeg ikke det har noe med CPU å gjøre, men kan det være en feil med hovedkortet?

Nei, det er ikke garantert at det er minnet. Som det står på siden deres;

Please be aware that not all errors reported by Memtest86 are due to bad memory. The test implicitly tests the CPU, L1 and L2 caches as well as the motherboard. It is impossible for the test to determine what causes the failure to occur. However, most failures will be due to a problem with memory. When it is not, the only option is to replace parts until the failure is corrected.

Lenke til kommentar

Varierer ytelsen på hovedkort like mye som prosessorer? Hvis ikke er det jo sansynligvis en feil på kortet.

Hvis det er en feil, så kan jeg jo få byttet det. Men hvis det bare er lite klokkbart må jeg vel holde meg til 3.4 Ghz. Ikke at det er lite, men det er lit kjipt når det er et skjeldent tilfelle av et hoverkort som stopper meg.

Takk for all hjelp :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...