AnonymDiskusjon Skrevet 28. juni 2015 Del Skrevet 28. juni 2015 I likhet me hellas går økonomien min rett till h..... Det hele startet for 2 år siden da jeg havnet i en ekstrem depresive periode (bipolar går i familien min selv om jeg aldri fullførte noen utredning) Jeg gikk konstant rundt med ekstreme selvmordstanker og måtte bruke all min energi til å ikke avslutte livet. I denne perioden åpnet jeg ikke brev og lånelasselånet gikk derfor til statens innkrevings sentral. Vikariatet mitt gikk samtidig ut og jeg gikk over til deltidsstilling ettersom jeg ikke fikk videre fulltid. Jeg søkte jobber i mange måneder men jeg fikk aldri noe napp. Selv om jeg hadde over 5 i snitt på vgs, slet jeg mye i norsk faget og fikk såvidt stå karakter. Dette gjør blant annet at jeg sliter med å formulere meg riktig(noe som sikkert synes bra gjennom dette innlegge) . Jeg ender derfor opp med å bruke ekstremt lang tid på å skrive jobbsøknadder. Jobber som innvolverer mye mail korospondering er derfor ikke noe jeg passer til. Det samme gjelder også salg. (Noe som tydeligvis er det som det legges mest ut av på finn.no av ufaglærte jobber) Iløpet av 2014 endte jeg opp med å måtte ta ut både feriepengene for 2014 og 2015 for å dekke utgifter og nytt depositum på ny husleie. Jeg opparbeidet meg også kredittgjeld på 20 000 (6000 i kreditt og 14000 i 9måneders utsettelse på en innvistering jeg håpte skulle hjelpe til å få fast og god jobb) . Jeg endte også opp med en tannlege regning på 10 000. Da jeg endelig fikk tilbud om fast stilling i en ny jobb i januar trodde jeg at jeg endelig skulle klare å betale ned regninger . Lønnen skulle egentlig ha vært 21 000 utbetalt om jeg hadde fått de timene jeg var lovet. Desverre ble starten utsatt flere ganger og etter 4 måneder med ca 20-40% stilling ble jeg tilbudt å kunne jobbe med provisjons salg de dagene jeg ikke jobbet på timelønn. Dette funket desverre ekstremt dårlig. Så selv om jeg jobbet 50-60 timers uker endte jeg allikevell bare opp med å fā utbetalt rundt 15 000 på det meste. Ettersom jeg allerede var i minus på kontoen fra forrige måned , var det ikke mye igjen til mat og regninger etter at husleie og månedskort var betalt. Jeg endte også opp med en arbeidsullykke som sjefen min bestemte seg for å betale de 14dagene han var pålagt i sykemeldingen i form av forskudd på provisjon (noe som betyr at jeg skylder han penger dersom jeg ikke selger det inn) Ettersom lønnen er såpass lav har den ene etter den andre regningen gått til inkasso (5000 bare i telefonregninger) Jeg er fortsatt i denne jobben men har sagt opp uten å ha en annen jobb å gå til (pga de dårligs betingelsene jeg fikk, og fordi lønnen er for lav i forhold til de økonomiske forpliktelsene jeg har) planen er nå og igjen starte å søke jobber samtidig som jeg melder meg opp på et bemanningsbyra. Det er 2 ting som kan redde meg nå. Det ene er om jeg klarer å få en fast og trygg jobb som jeg trives i. Det andre er om jeg kan få samlet all inkasso i et nødlån (noe jeg ikke tror jeg får nå pga mangel på fast jobb og null kredittverdighet) slik at jeg kanskje kan få utsatt utgiftene til jeg kommer meg på beina økonomisk og kan begynne å betale ned på det jeg skylder. Jeg fikk sykepengene mine tidligere i uken (dette var på 10 000 men jeg var allerede i 2000 i minus og husleien min er på 7000) Ettersom jeg kun har provisjonssalg som inntekt nå fremover tror jeg at jeg deverre ikke får noe mer penger med det første. Jeg tror faktisk jeg er på minus siden pga et par feilmål og utgifter til bil og utstyr som jeg må dekke av provisjonen. Skattepengene gikk rett til Sismo og feriepengene ble tatt ut i fjor. Jeg har ingenting å selge og ingen anelse om hvilke jobber jeg skal søke på. Jeg vet at jeg ikke kan være kresen i min situasjon , men jeg kan ikke understreke det nok: jeg vil virkelig ikke jobbe med salg eller butikk. Jeg har ikke lyst å lyve på et intervju og si dette er en jobb jeg passer til. Jeg trenger virkelig noe mer praktisk arbeid. Jeg har selv satt meg i denne situasjonen pga dårlige valg og uheldige omstendigheter. Men jeg har lyst å gjøre opp for meg og komme meg ut av situasjonen. Jeg har derimot ikke lyst å melde meg på luksusfellen og bli noen sin fredagsunderholdning. Jeg merker derimot at dette ikke er noe jeg kan håndtere uten hjelp. Selv om det også har vært litt idiotisk økonomisk kontroll fra min side så er det hovedsaklig mangel på en trygg jobb og inntekt som har satt meg i den situasjonen jeg er i nå. :/ Samtidig er det jo utrolig flaut . Jeg setter derfor pris på alle tips, men prøv å unngå nedlatene kommentarer. Anonymous poster hash: 2b8f0...69e Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 28. juni 2015 Del Skrevet 28. juni 2015 "Jeg tror faktisk jeg er på minus siden pga et par feilmål og utgifter til bil og utstyr som jeg må dekke av provisjonen." Selgbilen. 1 Lenke til kommentar
Zash Skrevet 28. juni 2015 Del Skrevet 28. juni 2015 NAV kan hjelpe deg med økonomi: https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Sosiale+tjenester/%C3%98konomisk+r%C3%A5dgivning+og+gjeldsr%C3%A5dgivning.87499.cms Kan være verdt å ta en samtale med de! Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. juni 2015 Del Skrevet 28. juni 2015 Selg det som selges kan for å kvitte deg med det verste. Neste trinn er å se på økonomien, noe du kan spare inn på? Og det viktigste, ta en jobb for guds skyld! Samme hva det er, du trenger bare ¨ha den til du kommer på beina igjen! Lenke til kommentar
lesles Skrevet 28. juni 2015 Del Skrevet 28. juni 2015 (endret) Her må du prøve å tenke litt fornuftig. Du har kommet deg i en kjip situasjon, men vær smart og hold deg sterk. Du nevner at du har en bil, med bil følger masse kostnader. Når du sitter med gjeld uten jobb, er det dumt å beholde denne bilen. Selg bilen og betal ned så mye av lånet som du kan. Ring lanekassen og hør om de kan utsette lånet til du får deg jobb. Veldig dumt av deg å la regningene bare ligge, når du faktisk finner gode alternativer hos dem. Greit nok at du ikke liker å jobbe i butikk eller salg. Men det er mye annet du også heller ikke liker som du må. Du må blant annet betale ned lånet, det liker du selvfølgelig ikke. Ta deg sammen, finn deg en jobb uansett hva, jobb godt og hardt så lenge du kan, betal ned lånet, så kan du finne deg en jobb du trives. Det er selvsagt best å ha en jobb man trives i, men når det ikke finnes, må du klare deg med det du har. Å miste den jobben du allerede har, å gå fra 15 000.- utbetalt til 0,- gjør situasjonen verre. Jobben hjalp deg litt i hvert fall. Nav er vel også et forslag, men hele poenget med nav er å få deg i arbeid. Noe du allerede har, men ikke vil fortsette fordi lønnen er ikke som forventet og du ikke trives. Hadde anbefalt deg å ta deg sammen. Selg bilen, betal ned lånet, hør med lånekassen om utsettelse, hør med de andre kreditorene. Alle kreditorene ønsker pengene sine tilbake, ring dem og forklar situasjonen din. De fleste er behjelpelig så lenge man gjør det riktig. Å la regningene ligge uten å betale 1 KRONE er ikke riktig. Og når du først og fremst har betalt ned lånet og kommet deg i et ståsted, anbefaler jeg deg at du skaffer deg ordentlig utdanning, så du ikke havner her igjen. Endret 28. juni 2015 av lesles Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 28. juni 2015 Del Skrevet 28. juni 2015 (endret) Snakk med NAV og skaff deg en frivillig forvaltningskonto.. Dette er ett av de beste skrittene å ta, gjør at du vil ha minimal kontroll over egen økonomi.. Alt av inntekter skattepenger vil gå til en konto som er DIN, men NAV forvalter pengene dine, hjelper å betale regninger og krav.. De vil da også hjelpe til at du får evnt Bostøtte, og ekstra støtte i form av Sosialstønad for å dekke opp under ditt livsopphold. Samtidig vil du da kunne velge å få utbetalt en ukentlig sum som du kan få bruke til det du ønsker.. De vil også hjelpe til/ pushe på at du tar kontakt med diverse kreditorer som du skylder penger, og klarer å få i stand en avtale hvor det ikke løper løpene renter og gebyr på utestående krav... Endret 28. juni 2015 av Krozmar Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 28. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2015 Kan ikke selge en bil som ikke er min. (jobben sin) Som sagt er det snakk om en provisjonsjobb hvor jeg sitter igjen med det som er til overs etter at alle kostnadder til bompenger, bensin etc etc er dekket . Med andre ord en det en høy risiko for at jeg ender opp med å skylde jobben penger. Så det er ikke snakk om 15 000 utbetalt denne måneden, men jeg er heldig om jeg i det hele tatt går i null . Så her er det faktisk smartere å si opp og hoppe rett inn i et bemanningsbyrå. Finnes det ingen løsninger med nødlån for å få samlet alle inkassoene under 1? Noe nav kan tilby? Som sagt var inntekten min 10 000 denne måneden fra sykepenger(arbeidsullykke) og etter husleie og dekke tapet fra forrige måned er jeg allerede på minus siden før jeg kan begynne å tenke på mat og regninger . All bøffer er for lengst brukt opp. Noe som gjør at jeg igjen må ringe kreditorene og si at jeg ikke får betalt noe denne måneden heller. Jeg vet jeg ikke kan være kresen på jobbmarkede (derfor jeg hopper rett inn i bemanningsbyråd) men det er bedre for meg å ta meg en jobb som som søppeltømmer enn telefonselger. Anonymous poster hash: 2b8f0...69e Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 28. juni 2015 Del Skrevet 28. juni 2015 Som sagt.. NAV kan hjelpe deg i å få orden på økonomien.. ikke stort mer, hjelper deg med å få på plass dine rettighter i form av økonomi, men som regel må du overgi økonomien og alle goder til de... Dette er en frivillig ordning som du kan avslutte når som helst.. Men jeg anbefaler det absolutt.. hvor flinke de er til å hjelpe til er desverre veldig avhengig fra NAV til NAV kontor hvor det er individe personer som hjelper deg personlig... Siste alternativ er å erklære seg for personlig konkurs.. dette vi si at alle kan høste inn penger fra deg i 5års tid.. etter det Har de ikke lov å høste inn penger fra deg.. men med samme konkurs erklæring vil du også erklære deg selv for aldri kreditverdig etc... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. juni 2015 Del Skrevet 28. juni 2015 Kan det være noe å spare på husleien? Nå vet jeg ikke om du har barn/kjæreste, men du finner veldig mange plasser i Norge der du får ganske mye for 7000 kr/mnd. Søk jobber over hele landet. Finn deg et tettsted med lave leiepriser og fulltidsjobb til deg. Det er jo bare for et års tid eller noe sånt til økonomien kommer på bena igjen. Eventuelt ta jobb på Jan Mayen, Bjørnøya, Antarktis eller noe sånt. Der får du til og med dekt boutgifter og mat det halve eller hele året sånne jobber varer. Inventaret ditt kan stå i en bod, campingvogn, lager eller container til du kommer tilbake. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 28. juni 2015 Del Skrevet 28. juni 2015 (endret) Hva er det vi andre skal måtte drasse på, og hvor lenge? Jeg synes oppriktig synd på TS, men det er egen gjerning! Dersom noen kommer i en lignende situasjon, uansett diagnoser og urettferdighet og uhell - ta kontakt med NAV, men vent ikke at problemene blir borte av seg selv. Det blir tøffe tak sutrete unger og grinete ektefelle, men en kan komme seg på beina igjen. Ingen fortjener å få "det alle andre har" bare fordi en er født, men de som rydder opp, holder ut, hører på fornuft og står på - fortjener stor heder. Endret 28. juni 2015 av Thonord Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 28. juni 2015 Del Skrevet 28. juni 2015 Eventuelt ta jobb på Jan Mayen, Bjørnøya, Antarktis eller noe sånt. Ærlig talt! Stedene du nevner er ensomme isolerte poster hvor alle er avhengig av at alle bidrar med fullt monn. Det vil nesten være kriminelt å plassere en sosial klient der, for å la ham/henne nyttegjøre seg av de få økonomiske fordelene mannskapene har der oppe, og nede. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. juni 2015 Del Skrevet 28. juni 2015 "En sosialklient"? Jeg oppfatter TS som en ganske normalt utdannet normal arbeidstaker med en del uhell og dårlige valg bak seg. TS kan godt være oppegående til flere av de jobbene som utlyses på sånne plasser. Lite skriving, ikke noe salg etc. Det virker ikke som TS har hverken barn eller ektefelle/kjæreste som trenger tilstedeværelsen. Derfor forslag om en midlertidig langt unna-jobb for å få økonomien på rett kjøl. Det virker som TS er på randen av økonomisk kollaps og at det å redde økonomien er veldig viktig for at fremtiden skal se lys ut. Sosialklient-stemplet kan fort gjøre vondt værre. 1 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 28. juni 2015 Del Skrevet 28. juni 2015 (endret) "En sosialklient"? Jeg oppfatter TS som en ganske normalt utdannet normal arbeidstaker med en del uhell og dårlige valg bak seg. TS kan godt være oppegående til flere av de jobbene som utlyses på sånne plasser. Lite skriving, ikke noe salg etc. Jeg tror TS er på jakt etter "Nødlån". Endret 28. juni 2015 av Thonord Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 Jeg vet ikke hvor syk TS er, men hvis uførepensjon er aktuelt så kan jeg minne om at lån fra Lånekassen forsvinner i det man har et vedtak om uførepensjon. Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 (endret) MELD deg på flest mulig vikarbyråer: http://nokun.no/liste-over-bemanningsbyraer/ Ikke vær kresen! Ta den en butikkjobb, lagerjobb, etc..Hvor i Norge bor du? Kan du flytte tilbake til foreldrene? Ring kreditorene og be om en utsettelse(hvis det er mulig) Endret 29. juni 2015 av PrettyBoy Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 29. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2015 Fått betalt Denne måneden har jeg 10 000 å leve for. Lønnen min de siste 6 månedene har ligget på 8-14 000 når jeg egentligt hadde forventet (og ifølge kontrakten) skulle hatt en lønn på ca 21 000 utbetalt ifølge de timene jeg var lovet. Hadde jeg faktisk fått den lønnen i de 6 månedene så hadde jeg så godt som vært asjur med så og si all gjeld (foruten lånekasselånet) De 21 000 var egentligt ekstremt etterlengtet når jeg startet fordi jeg da var på smertegrensen økonomisk etter 1 år med nedbemmaning/leve på deltidslønn (8-14 000 utbetalt pr måned) Når husleien og reisekostnadder er på til sammen 8000 hver måned så sier det seg selv at en utbetaling på 11 000 en måned ikke gir mye penger til å få betalt bort regninger og allikevell ha nok penger til mat. Jeg legger ikke skjul på at jeg kunne ha håndtert økonomien bedre, men uhell med jobb har hatt mye å si. Jeg har utsatt regninger (som oftest ringt å sagt ifra) i håp om at jeg den neste måneden endelig skulle få bedre betalt. Status nå: Av de 10 000 har jeg betalt tilbake 2000 i personlige lån, Så blir det vel minst 3-4000 som vil gå til å betale ned avdrag på diverse regninger som har hopet seg opp fordi jeg har bedt om utsettelse på de i flere måneder ettersom lønnen ikke har strukket til Husleien på 7000 har jeg desverre ikke råd til denne måneden så her må enten utleier ta det fra depositumet eller så må jeg prøve å få det dekket av Nav. Det samme gjelder mat. Skal si opp telefon abonomanget og bytte til kontantkort hos en annen leverandør. Har beholdt abonomanget enn så lenge fordi jeg ikke vil miste telefon nummeret mitt (som jeg har gitt ut til flere arbeidsgivere) Jeg har heller ikke fått nedgradert abonomanget hos leverandøren pga inkassoen. Jeg får ikke nytt abonomang så lenge jeg ikke er kredittverdig. Til utleier må jeg rett og slett bare si at de får trekke denne månedens husleie eller få nav til å dekke det. Oppsigelse er sendt til jobben og jeg tar kontakt med et tidligere bemanningsbyråd. Samtidig som jeg søker på nye jobber. Jeg kan desverre ikke forbli i en jobb som er såpass usikker i forhold til lønn og betingelser. Det er en jobb en kan tjene mye på dersom en er en god selger, men det er noe jeg har funnet ut at jeg rett og slett ikke er. Jeg bruker for mye tid på hver kunde og ender opp med å miste salg jeg har brukt mye tid på fordi jeg ikke får tid til å følge dem opp. Gir jeg 10 % i rabatt får jeg 10% mindre i provisjonen + alt av utgifter en har i jobben skal også trekkes fra . Samtidig som en må dekke eventuelle feil. Det er ikke unormalt at en faktisk er på minus siden det første halve året. En må være god til å overtale kunder for å gjøre det bra i denne jobben. Det er noe jeg rett og slett ikke er. Jeg er heldig om jeg klarer å jobbe meg i null før jeg slutter. Noe som betyr at jeg mest sansynlig jobber gratis denne måneden. Er relativt oppegående og psykisk frisk nå men jeg har vært uheldig med arbeid de siste 2 årene. Jeg har jobbet ekstremt mye de siste månedene for ekstremt lite. Så det er rett og slett ikke jobben for meg. Finner jeg en fast og trygg jobb relativt kjapt så kan det se lyst ut . Foruten lånekassen så er trossalt ikke gjelden min større enn ca 30 000 nå som jeg fikk betalt ned litt idag (selv om jeg egentligt ikke har råd til det pga husleien skal inn om noen dager) Ettersom de 30 000 er på forskjellige kreditorer skulle jeg gjerne ha samlet alt på et sted , slik at jeg faktisk får det betalt bort og ikke bare ender opp med å betale avgiften/rentene. Anonymous poster hash: 2b8f0...69e Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 Har du familie som kan hjelpe til? Flytte tilbake til foreldre? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 Du burde ikke sendt oppsigelse før du har ny jobb. Nå kan du i værstefall stå uten noen ting. Men kom deg langt bort i fra denne arbeidsgiveren, virker som en ekte kjeltring spør du meg. Har du sjekket med firma som låner ut for å samle lån, om det er noen mulighet? 30 000 er jo ikke allverden. Har du mulighet til å flytte til noen i en periode slik at du ikke får så store kostnader der? mulighet for å fremleie leiligheten du har i dag? Mulighet for å få "samboer" i leiligheten? 1 Lenke til kommentar
Zash Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 Revurderer bositusasjonen din, som andre nevner. 7000 kroner er MYE naar du ikke har penger. Naa vet jeg ikke hvor i verden du holder til, men bokollektiv til halve prisen er nok mulig aa finne! Du vil da plutselig ha mye mer aa rutte med hver maaned!! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå