Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vil begynne med litt lettere oppussing. Vegger, maling.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg og samboer ønsker og gjøre litt lettere oppusing. Vi tenkte å starte med veggene da disse ikke er så veldig godt malt. Det virker som at det er et lag tapet som er malt over. Ved peisen ser det ut som at det bare er mur. Det er en gammel blokkleilighet så er vel mur under tapeten også (Jeg har null peiling på dette). Legger ved noen bilder.

post-122992-0-28166200-1435470434_thumb.jpg

post-122992-0-26516300-1435470481_thumb.jpg

post-122992-0-14982400-1435470526_thumb.jpg

Det vi ønsker er vegger som har helt fine overflater, altså ikke disse stripene. Vi ønsker også en mer spenstig tapet på en av veggene. Hvordan starter vi? Regner med at vi må få ned den gamle, og se hva som er under først? Hvor mye maling må en regne med for en liten stue?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helsparkle ja, håper man vet hva man tar på seg.

Tynne lag, fra midten og ut mot hjørenen, herde, slipe, så på nytt, 2-3-4 ganger.

Støver ned hele huset og tar mange dager , men klart det blir fint.

Ville ha utelukket smartpanele først, samt utelukket alle ferdigvegger av alle slag, inkludert ferdige tapet-kontrastvegger.

Ser du nevner peis , den vegge har egne regler og kan ikke ha smartpanel eller tapet i x radius.

Lenke til kommentar

TS. Første bildet ditt viser en vegg, som det er brukt strukturmaling på. Sikkert murveggen, ganske vanlig. De andre to, er med en tekstitapet, som var poppulær på 80-tallet.

Murveggen ville jeg kun ka malt på nytt, evnetuelt i en annen farge. Tekstiltapeten må fjernes, eller kles inn.

Men oppussing via "nettet", av folk som ikke kan noe fra før, er ofte ganske håpløst. Spør foreldre, eller venner/bekjente, som har gjort dette før. Og som kan bistå litt både i begynnelsen (forklare, vise metoder, o.l.) og gjerne litt underveis. Da blir resultatet bedre og dere lærer raskere. Nyttig lærdom, for en annen gang.

Merkelig at unger ikke deltar lenger, når foreldere pusser opp. :( Da de stått bedre rustet til slike oppgaver. 

Lenke til kommentar

Du trenger ikke ta ned tapetet, du kan sparkle over eller bruke veggfornyer. Så må det grunnes og males. Regn ca 8-10 kvadratmeter per liter maling.

Det blir ikke noe greie på å sparkle tekstiltapet, uten veeeldig mye arbeid. Slik bør ikke annbefales.

Den bør fuktes og fjernes, eller kles inn.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Min enebolig er under oppføring, jeg skal ta hele innsiden selv, kun pga arbeidet kommer jeg til å gå for en 70% ferdigvegg / 30% gips maks. Bare sparking og maling på gips i huset har jeg fått tilbud på som runder 300 laken. Og det er etter at gipsen er satt opp og skjøtesparklet.

Så finner man smartpanel eller andre ferdigvegger som er ferdige når de er oppe, så sparer man seg for ufattelig mye arbeid, tid og penger.

Lenke til kommentar

Takk for svar folkens. Deb greieste måten vil kanskje være veggfornyer? Altså bare sparkle over småhull (Bilder osv), slenge på lim, veggfornyer og maling/tapet. Er det vanskelig? Har en bror som nesten ble snekker (Skadet ryggen) og han har pusset opp mye hjemme selv, bla tapetsert så burde vel gå med litt hjelp.

Alternativet er og ta av tapeten? Tror dette er det siste laget. Hvordan vil det se ut under? Må jeg regne med mye sparkling osv dersom jeg vil ta av tapeten og male over?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...