Gå til innhold

Alt du mister i Windows 10 kan erstattes med noe bedre

Anbefalte innlegg

Fungerer "MediaPortal" med lyden fra NRK på bakkenettet også?? De PVR'ene jeg har forsøkt bortsett fra WMC får jeg ikke lyd ved opptak av NRK fra bakkenettet :-( Vet du eventuellt om andre mediasentere som fungerer med lyd fra DVB-t "covah"?

Har lyd på NRK fra bakkenettet med Mediaportal (bruker ver. 1.9 for øyeblikket) på win 8.1 uten noe annet enn Mediaportal installert (inkl. LAV som følger med). Har ikke sjekket om MP "nedmikser" 5.1-lydsporet til stereo (har ikke 5.1-oppsett) når jeg ser tv/opptak eller velger stereo-sporet. Men jeg har i alle fall lyd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er mye mer bekymret for overvåkingen og spioneringen Microsoft har begyndt med i preview-versjonen av Windows 10 med keylogging med mer i følge det jeg har lest :-(

Øh. Det faktum at MS helt klart og tydelig informerer om dette før du installerer W10TP gjør at dette ikke burde komme som en overraskelse. Hvis man for eksempel leser Privacy Statementen så står følgende.

When you acquire, install and use the Program, Microsoft collects information about you, your devices, applications and networks, and your use of those devices, applications and networks. Examples of data we collect include your name, email address, preferences and interests; browsing, search and file history; phone call and SMS data; device configuration and sensor data; and application usage. For example, when you:
·install the Program, we may collect information about your device and applications and use it for purposes such as determining or improving compatibility,
·use voice input features like speech-to-text, we may collect voice information and use it for purposes such as improving speech processing,
·open a file, we may collect information about the file, the application used to open the file, and how long it takes any use it for purposes such as improving performance, or
·enter text, we may collect typed characters and use them for purposes such as improving autocomplete and spellcheck features.

Samtidig anbefaler MS at man bruker en testmaskin til TP formålet, ikke en maskin i skarp drift.

Som jeg skrev, dette burde ikke overraske noen, og det faktum at denne data samles inn er jo hele formålet med at man kjører TP. For å samle inn bruksdata og teste OS'et slik at sluttproduktet blir så godt som mulig.

Denne datainnsamlingen gjelder med noen få unntak (som nødvendigvis må være det, og som allerede er det på tilsvarende tjenester i dag) bare W10TP, ikke versjonen som til slutt kommer i salg.

Jeg er selv med på TP, men det er uhorvelig mange som syter og klager på ting som dette, og det faktum at man fra tid til annen også må reinstallere/resette devicen fordi noe går galt eller blir ustabilt. Alt for mange testere kjører dette i full drift der eventuell nedetid betyr tapt arbeidstid eller uønsket hassel på fritiden.

Alt dette bunner i at folk ikke gidder å lese det MS skriver, men hiver seg over diverse artikler og forum på nett. Endret av Serpentbane
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Overskriften sier at "alt" kan erstattes, men når jeg kommer til slutten ser jeg at dere fortsatt ikke har noe svar på det viktigste minuset av dem alle: at oppdateringer ikke lengre er valgfrie. Jeg må altså være forberedt på at maskinen plutselig spontant kan finne på å reboote, uten at jeg kan stoppe det? Det har også vært tilfeller der "oppdateringene" har hatt større problemer enn problemet de prøver å fikse.

Hvis du har Pro versjon av Win 8/Win 7 så trenger du ikke å tenke på noe... Hvis du har Home eller noe annet så blir du varslet en god stund før og du kan restarte pcen selv... Det kan hende det kommer noen andre løsninger også, men det må vi se på da Windows 10 har kommet ut offisielt... Jeg skjønner også hvorfor Microsoft har valgt og gjort dette fordi mange eldre mennesker/mange som ikke har peiling på data bruker stort sett å utsette alle oppdateringer slik at de blir satt i en sikkerhetsrisiko... Har oppdatert mange pcer til besteforeldre og slik og der har det samlet seg opp i flere år! 15gb med oppdateringer er ikke akkurat så morrosant å laste ned på et nett med 2mb/s...

Lenke til kommentar

Jeg kommer ikke til å felle noen tårer over at noen av disse tingene ble borte. Men hva om jeg mister uskylden min i Windows 10? Jeg har ikke gjort noen research så jeg vet ikke hva som venter på meg, men det jeg frykter er skummel DRM, mindre valgfrihet, mer APPLEfisering, økende overvåkning av brukeren, mindre bakover kompatibilitet (Microsoft har alltid vært gode på dette) og andre nyvinninger som gjør det godt fungerende operativsystemet jeg har i dag til en verre opplevelse for meg.

Microsoft er stort sett "good guys" i forhold til brukeren (ikke konkurrentene :) men det er noen av tidens tendenser som jeg syns er urovekkende.

Hva tenker dere?

Kompatibiliteten skal være bedre enn noen gang! Gabe Aul (Microsoft ansatt) har vist oss at til og med Word 95 fungerer som vanlig i Windows 10!

Lenke til kommentar

Jeg kommer ikke til å felle noen tårer over at noen av disse tingene ble borte. Men hva om jeg mister uskylden min i Windows 10? Jeg har ikke gjort noen research så jeg vet ikke hva som venter på meg, men det jeg frykter er skummel DRM, mindre valgfrihet, mer APPLEfisering, økende overvåkning av brukeren, mindre bakover kompatibilitet (Microsoft har alltid vært gode på dette) og andre nyvinninger som gjør det godt fungerende operativsystemet jeg har i dag til en verre opplevelse for meg.

Microsoft er stort sett "good guys" i forhold til brukeren (ikke konkurrentene :) men det er noen av tidens tendenser som jeg syns er urovekkende.

Hva tenker dere?

Det kommer også til å bli like fritt som før mtp nedlastninger, modifiseringer osv... Ingen epler som tetter igjen friheten nei... Bare luftige vinduer som symboliserer at alt er fritt!

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...