Gå til innhold

Jobbmuligheter etter endt bachelor ved NHH?

Anbefalte innlegg

Hei. Søkt medisin og NHH, og ble ferdig med vgs i år.

Tenkte å ta NHH i tre år, for så å sanke inn noen alders- og studiepoeng i tilfelle jeg ikke kommer inn på medisin, for så å søke medisin senere, om lysten fortsatt er der.

Hva kan man gjøre med en bachelor i økonomi?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bacheloren er veldig generell, så man kan mye forskjellig, samtidig som man ikke har så mye dybdekunnskap. Man kvalifiserer i noen grad til jobber knyttet til markedsføring, ledelse, regnskap, prosjektstyring og andre økonomifunksjoner, men må konkurrere mot søkere som har mastergrad eller en bachelor som er mer spesialisert, så det er ikke lett å få noe. Det er nesten en selvfølge at man fortsetter med en mastergrad eller kombinerer økonomien med noe annet.

Jeg har nettopp fullført den bacheloren selv. Jeg begynner snart i et halvårig internship der jeg skal jobbe med markedsrådgivning. Ingen av studiekameratene på kullet mitt begynner i jobb nå. Det virker som de aller fleste ser for seg å ta master før det blir aktuelt. Jeg hørte riktignok rykter om én person som har fått en jobb i SPU, men det er ingen venn av meg, så jeg vet ikke noe mer om det. Antakelig er det nødvendig med svært gode resultater og erfaring for å kunne få en slik jobb.

Lenke til kommentar

Bacheloren er veldig generell, så man kan mye forskjellig, samtidig som man ikke har så mye dybdekunnskap. Man kvalifiserer i noen grad til jobber knyttet til markedsføring, ledelse, regnskap, prosjektstyring og andre økonomifunksjoner, men må konkurrere mot søkere som har mastergrad eller en bachelor som er mer spesialisert, så det er ikke lett å få noe. Det er nesten en selvfølge at man fortsetter med en mastergrad eller kombinerer økonomien med noe annet.

Jeg har nettopp fullført den bacheloren selv. Jeg begynner snart i et halvårig internship der jeg skal jobbe med markedsrådgivning. Ingen av studiekameratene på kullet mitt begynner i jobb nå. Det virker som de aller fleste ser for seg å ta master før det blir aktuelt. Jeg hørte riktignok rykter om én person som har fått en jobb i SPU, men det er ingen venn av meg, så jeg vet ikke noe mer om det. Antakelig er det nødvendig med svært gode resultater og erfaring for å kunne få en slik jobb.

Det hørtes litt skummelt ut. Hva om en liten jobb ved siden av studiene mens jeg går medisin? La oss si jeg vil ta en jobb i en lokal bank 2-3 ganger i uken, hadde det vært mulig? Jeg tenker overhodet ikke stort, men bare at jeg kan ha en liten inntektskilde ved siden av studiene.

Lenke til kommentar

Mitt inntrykk er at man behøver en master innenfor øk & adm for å få til noe, og også da er markedet særdeles stramt.

Det kommer an på hva du legger i stramt. De siste undersøkelsene blant tidligere NHH-ere viser at de aller fleste som ønsker jobb får det i god tid før de er ferdige med masteren, at de etterspørres i mange forskjellige bransjer, at de inkludert overtid og bonuser i snitt tjener over 500 lapper sitt første år og at de har stor lønnsstigning.

Det er kanskje annerledes for andre skoler.

Har 3 å omprioritere ønskene mine på. Er det en bachelor dere ville anbefalt som gir meg en god inntekt ved siden av andre studier?

Det finnes nok uansett svært få relevante deltidsjobber som er greit betalt når du har en utdannelse. Arbeidsgivere er interessert i kandidater som vil jobbe fulltid og gjerne mer. Hvis det er av økonomiske årsaker du vurderer den veien, er det like greit å finne en jobb som butikkmedarbeider på kveldstid.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Det kommer an på hva du legger i stramt. De siste undersøkelsene blant tidligere NHH-ere viser at de aller fleste som ønsker jobb får det i god tid før de er ferdige med masteren, at de etterspørres i mange forskjellige bransjer, at de inkludert overtid og bonuser i snitt tjener over 500 lapper sitt første år og at de har stor lønnsstigning.

Det er kanskje annerledes for andre skoler.

Det finnes nok uansett svært få relevante deltidsjobber som er greit betalt når du har en utdannelse. Arbeidsgivere er interessert i kandidater som vil jobbe fulltid og gjerne mer. Hvis det er av økonomiske årsaker du vurderer den veien, er det like greit å finne en jobb som butikkmedarbeider på kveldstid.

Kan få fullt støtte av foreldre, så økonomien er ikke et problem, men jeg tenkte at det ville vært litt kjekt med en nokså bra inntekt på siden, bare for å leve litt mer komfortabelt, hehe.

Jeg tror jeg går for NHH likevel. Ser ut som den minst verdiløse bacheloren av mange. Skulle gjerne valgt ingeniør, men hadde ikke R2. Får se om jeg liker det, og hvem vet, kanskje jeg fullfører en master.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...