larsen_1 Skrevet 28. juni 2015 Rapporter Del Skrevet 28. juni 2015 (endret) Er dette mulig eller bør jeg vurdere ny maskin? Jeg har satt in 16 gb ram og ssd disk men ved å behandle 5-7 råfiler som er ca 30 mb store/stk i Photoshop bruker maskinen lang tid for å prossesere. Til tider går det også lang tid med å forhåndsvise bilder i LR cc da de ser ut som små uklare firkanter inntil bildet blir klart. Cpuen er en 3,2 GHz Intel Core i3 og GPuén er ATI Radeon HD 5670 512 MB. Vil denne ventetiden forsvinne om kortet blir byttet ut og i tilfelle hva slags kort er det å få tak i og om det ovehodet lar seg bytte ut? LR cc anbefaler 1 GB of Video RAM (VRAM). 2 GB of dedicated VRAM is suggested for large, high resolution monitors, such as 4K and 5K-resolution monitors. Maskinen blir ikke brukt til gaming, kun PS og LR Noen gode råd setter jeg pris på Endret 28. juni 2015 av larsen_1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 28. juni 2015 Rapporter Del Skrevet 28. juni 2015 Jeg er ingen ekspert på gamle skjermkort, men: Jeg antar at et ATI Radeon HD 5750 ville passe, siden det var alternativet til 5670 den gangen. Da får du 1GB og litt bedre ytelse. Men så var det å få tak i et, da. De leveres ikke lenger, så de som er tilgjengelig er plukket fra gamle iMac'er. Du finner dem på eBay, men priset fra 2300 og oppover, pluss frakt og moms. Og at det virker vet du jo ikke før du har prøvet, så det er en gamble. Du kan få en komplett brukt iMac med det kortet og med en i5 prosessor på Finn for 4000 kroner. Kanskje bedre butikk å kjøpe den, sette over RAM og SSD fra din og så selge den gamle for noen kroner... Om noen nyere kort ville passe vet jeg ikke, men har min tvil. Geir 1 Lenke til kommentar
larsen_1 Skrevet 3. juli 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. juli 2015 Jeg er ingen ekspert på gamle skjermkort, men: Jeg antar at et ATI Radeon HD 5750 ville passe, siden det var alternativet til 5670 den gangen. Da får du 1GB og litt bedre ytelse. Men så var det å få tak i et, da. De leveres ikke lenger, så de som er tilgjengelig er plukket fra gamle iMac'er. Du finner dem på eBay, men priset fra 2300 og oppover, pluss frakt og moms. Og at det virker vet du jo ikke før du har prøvet, så det er en gamble. Du kan få en komplett brukt iMac med det kortet og med en i5 prosessor på Finn for 4000 kroner. Kanskje bedre butikk å kjøpe den, sette over RAM og SSD fra din og så selge den gamle for noen kroner... Om noen nyere kort ville passe vet jeg ikke, men har min tvil. Geir Takk for svar Lenke til kommentar
lazyjacket Skrevet 4. juli 2015 Rapporter Del Skrevet 4. juli 2015 Problemet du beskriver kommer av for svak CPU, du trenger minst en i5 av nyere kaliber for å få sving på det du skal gjøre. SSD og 16 gigabyter med ram er nok fortsatt lurt. . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå