carolined Skrevet 27. juni 2015 Del Skrevet 27. juni 2015 Hei, Jeg har søkt meg inn på medisinstudiet, men sliter med å bestemme meg for om jeg vil sette Oslo eller Bergen på førsteplass. Lurte derfor på om noen som har studert ved UiO eller UiB kunne delt litt erfaringer om studiemiljø og hvordan dere har opplevd disse byene generelt? Eventuelt om hvordan medisinstudiet er disse stedene, selv om jeg er klar over at Bergen nå får ny studieplan. Har frist 1. juli, så setter stor pris på alle svar innen den tid! :-) Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 27. juni 2015 Del Skrevet 27. juni 2015 Velg byen du liker best. Du skal tross alt bo der en stund. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 27. juni 2015 Del Skrevet 27. juni 2015 Frederikke kan være et ensomt sted, blant så mange mennesker. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 28. juni 2015 Del Skrevet 28. juni 2015 Jeg har studert økonomi i Bergen, men ikke på UiB. Jeg vet ikke hvordan medisinstudenter opplever de to byene, men Bergen er nok mer preget av studenter enn Oslo er, i og med at en større andel av innbyggerne i Bergen er studenter, at de har råd til å bo tett som kaniner i sentrum og at utelivet er konsentrert på et mindre område. Lenke til kommentar
Ignorancus Skrevet 28. juni 2015 Del Skrevet 28. juni 2015 Søk Oslo så gjør du det litt lettere for oss som har snitt rundt kravet i fjor og søkt Bergen og Tromsø. 2 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 28. juni 2015 Del Skrevet 28. juni 2015 (endret) Det er ganske stor forskjell mellom UiO og UiB når det gjelder hvordan medisinstudiet er lagt opp, jeg ville ha sammenlignet dem og vurdert hvilket opplegg som frister mest. Kort sagt har UiO mer integrert teori og praksis, mens UiB har teorien mer separat i starten. Edit: Ser at UiB endelig legger om, de også. Da ville jeg definitivt valgt Oslo fremfor å være forsøkskanin i Bergen. Endret 28. juni 2015 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 28. juni 2015 Del Skrevet 28. juni 2015 Jeg hadde samme dilemma (Bergen eller Oslo), men endte opp med Oslo. Jeg vet ingenting om forskjellen på UiB og UiO, men jeg kjenner folk som har studert og studerer begge plasser. På UiO holder de vel til på Rikshospitalet. Har hørt at det er ganske tett og bra studiemiljø. Selve Blindern campus, som forøvrig er nydelig og har gode lesesalplasser, ligger litt lenger nede i byen. Enkelt å ta trikken ned. Har hørt at fasilitetene på Rikshospitalet er noe gamle, men tror de har pusset opp litt også nå. Vedrørende byene, har jeg kun bodd i Oslo, men vært en del i Bergen og bodd andre plasser på Vestlandet. En viktig forskjell er klimaet og den forskjellen er faktisk reell, uansett hva enkelte måtte si (det regner ikke såååå mye (jo det gjør det)). I tillegg er Oslo en god del større by, MEN, Oslo er ganske liten så snart du blir kjent med byen og kollektivtransporten. I Bergen er det nesten vanskelig å gå ut uten å møte kjente ansikt, mens i Oslo er det lettere å snike seg vekk, selv om man overraskende ofte møter kjente ansikt her også (byen er mindre enn man skulle tro og folk går ofte sine vante ruter). Zarac har nok rett i at studentene i større grad preger bybildet i Bergen enn hva det gjør i Oslo. Det er nok naturlig. Bergen er jo også en veldig koselig og vakker by. Har også hørt det bli sagt at studiemiljøet er bedre og mer intimt, men hva vet jeg. I tillegg har Bergen litt mer nærhet til fjell og vakker natur enn hva Oslo har. Etter å ha bodd i Oslo i tre år så liker jeg meg fortsatt utrolig godt. Var skeptisk når jeg flyttet, men har hatt det veldig fint. Det er en del myter om Oslo som rett og slett ikke stemmer. Oslo har også mange bydeler, så om du ikke liker Karl Johan eller Grønland så trenger du ikke være der. Jeg er sjeldent på de to stedene selv. Uansett hva du velger, tror jeg du blir fornøyd, men jeg hadde nok tenkt alvorlig på klimaet. Månedsvis med regn og tunge skyer kan være deprimerende. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 28. juni 2015 Del Skrevet 28. juni 2015 Aner ingenting om hvordan det er å gå på medisinstudiet. Studerer i Bergen. Valget står sikkert litt mellom hvilke fritidsaktiviteter du liker. Bergen har gode muligheter for bedre friluftsliv enn det Oslo kan tilby. Det er ikke en veldig stor by, og det er ikke så vanskelig å finne seg et sted å bo hvor det er grei avstand til det meste nødvendige. Det regner mer i Bergen, men det er kaldere i Oslo på vinterstid. Som det blir sagt ovenfor, så preger bybildet Bergen i større grad. Mange studentutesteder, og det er mange tilflyttere fra hele Vestlandet som reiser til Bergen. Personlig er det et lett valg å velge Bergen fremfor Oslo, men det har naturligvis noe med at jeg er vestlending fra før av også. Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 (endret) For byen - søk Bergen. Kommer fra Østlandet og stortrives i Bergen. Bare synd jeg må flytte for å gå master. Hadde de hadde noen aktuelle master tilbud for meg, så hadde jeg lett valgt Bergen! Oslo har jeg aldri helt likt. For skole - Litt usikker. Har en kompis som valgte Bergen pga eksamensystemet de har. Som jeg har skjønt så kjører Bergen eksamen i hvert fag, kompisen min mente da at det var lettere å øve til eksamen. Mens Trondheim og Oslo kjører en stor eksamen (en eksamen som inneholder flere fag). Men er ikke 100% på at det er helt riktig, Endret 29. juni 2015 av toy_man Lenke til kommentar
Krokanrull Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 Oslo all the way. Bedre klima, du slipper den blærete "værdens bæste by"-greia, du finner alt moro du vil drive med og ja. Bergen har mye, men Oslo har enda mer. Såå. Oslo it is!Hilsen vestlending som studerer i Oslo 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå