Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi a4 b7 motorhaveri. Hjelp ønskes SNAREST!


Anbefalte innlegg

Da har det seg slik at jeg byttet regreim, vannpumpe og luftmengdemåler på min audi a4. Dette er da en 2006mod 2.0tdi ( B7) med en BLB motor. Jeg hentet bilen etter avtalt tid fra verksted og kjørte denne hjem og jeg merket ingen feil med bilen. Dette var da på en fredag. Tirsdagen uken etter kjører jeg til gøteborg for å feriere der nede, dette er cirka 75mil kjøretur. Bilen gikk fint nedover. Så skulle jeg kjøre fra gøteborg til ullared som er cirka 10mil på onsdagen og den gikk fint der også. MEN på veien hjem fra ullared til gøteborg, cirka 4mil sør fra gøteborg så mistet jeg ALL motorkraft og det kom noe sinnsykt med hvit røyk ut fra ene eksospotten. måtte selfølgelig kjøre inn på veiskulderen på motorveien å slå av bilen umiddelbart. Så slo jeg på tenningen for å se om det var noen feilmeldinger og da fikk jeg varsel om å sjekke "oil pressure" ringte bergningsbil som hentet bilen og kjørte den 4mil inn til gøteborg og satte den på audi gøteborg. De fant ut at oljepumpen og turboen hadde gått og anbefalte meg å bytte motor fordi denne muligens har gått også. Men da er mitt spm, kan det verkstedet som byttet regreim og vannpumpe ha noe å gjøre med at oljepumpe og turboen gikk? For regreimen styrer vell alt? og isåfall så tenker jeg at de ikke har skrudd hardt nåkk eller strammet nåkk slik at oljepumpen mistet trykket?  eller at det har blandet seg vann i oljen. bilen gikk heller ikke varm når den mistet motorkraften. Bilen har ikke kjørt 100mil engang etter byttet så skjærer alt seg i sverige, måtte selvfølgelig ta toget hjem til Trondheim igjen og lot bilen stå igjen i gøteborg. For å fikse bilen skulle de ha 50.000kr om jeg kjøpte brukt motor og turbo eller 70.000kr nytt. Noe jeg ikke ser vitsen i da bilen er verdt det samme.

 

Takker for alle svar! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den operasjonen har neppe skadet motoren din. Oljepumpa er vel mekanisk påhengt på de motorene så den skal ikke påvirkes av reimbytte.

Høres ut som toppakning som er gåen med dertil feilmeldinger.
Jeg ville tatt bilen hjem og fått sjekket nøyere.

Lenke til kommentar

Mulighet for en forskning sak men tviler. Toro det beste er å se etter brukte deler.min gir kasse gikk til dunken å fikk en pris av Audi i Oslo om at det ville koste rundt 60-80 000 å fikse alt satte den inn på en diagnose test å fikk en av mine venner å fikse dette uten om jobb og kom ned på en pris som lyder på ca 8500.

Lenke til kommentar

Jeg hadde prøvd å bytte toppakningen og oljepumpa/turbo selv. Hvis bilen er bra ellers uten rust, kan det faktisk lønne seg å sett inn ny motor og turbo selv om du får kjøpt en brukt bil for 70,000. Du får da en brukt bil med ny motor og turbo. En ny brukt bil har sikkert kjørt en del og da får du en brukt bil med gammel motor igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

VAG selger ikke lenger deler til den kjededrevne oljepumpa.. nå er det tannhjuldrift som gjelder, og da må du bytte balanseakslene (komplett enhet) + oljepumpa, og et tannhjul til veivakselen. 

brukt motor er bortkastede penger om det er en BLB motor.. 

 

 

hvor fort fikk du stoppet motoren?? hvis den "overlevde" (bare oljepumpe og turbo som døde), og du vil reparere motoren du har, så finnes det deler f.eks her: http://www.audi-vw-engine-spares.com/oil%20pump%20problems.htm

 

da kan motore kanskje vare 100.000 km til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...