Gå til innhold

Stativ til makro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Legg merke til at du ikke får kjøpt det stativet du lenker til, det er gått ut av produksjon.

Jeg fant et annet macro-stativ på ebay som jeg er meget fornøyd med, "Fotopro M5 Mini Tripod". Ligger på rundt tusenlappen når du søker det opp på ebay (ex moms).

Lenke til kommentar

Velbon har et lite stativ hvor at beina kan legger helt ut i spagaten så du kommer helt ned på bakkenivå, de har også flere fullverdige stativer hvor du både kan legge beina i spagaten samt legge midtstolpen horisontalt så du kommer helt ned på bakkenivå og samtidig så kommer du ca 50cm ut fra selve stativet, dessverre husker jeg ikke typebenevnelsen på disse.

Lenke til kommentar

Jeg hadde før (dvs jeg har det fortsatt, men hodet er noe kaputt) et Velbon Sherpa 600R (er vel ikke lengre i produksjon) og har nå et Benro Aluminiums stativ A2980T Flexpod 3-bens stativ i aluminium hvor man kan legge midtstolpen horisontalt.

Jeg likte/liker Velbonen mye bedre da man kan fjerne midtstolpen helt og legge beina i spagaten. Synes det blir litt mye styr med Benro'n , litt mer knot å komme i posisjon og trenger litt mer plass. Det kan kanskje bare være en vane/øvelsessak.

Så nå bruker jeg stort sett en karbonstativ fra Benro til makrobildene.

Mitt eventuelle neste stativ blir et hvor man kan fjerne midtstolpen helt.

Lenke til kommentar

Manfrotto 055XPROB har også de egenskapene med å kunne legge beina helt ut i "spagaten", og i tillegg legge midtsøylen horisontalt. Det gjør at du har muligheter til å komme ganske lavt/nære bakken, det finnes også en kortere midtsøyle som tilleggsutstyr til dette stativet, den er også meget praktisk.

Det er et stativ jeg var meget godt fornøyd med.

Her er det noen bildeeksempler på hvilke stillinger og muligheter som finnes med manfrotto 055xprob

Det er et ganske stødig stativ, ulempen er at det er tungt å bære på over lengre turer.

Det finnes også en lettere versjon som er av Carbon (Manfrotto 055CXPRO3), men da er selvfølgelig prisen også en helt annen.

Velg deg også et godt stødig kulehode til det stativet du måtte ende opp med tilslutt.

Selv har jeg gode erfaringer med Induro BHD2, som også er Arca-swiss kompatibelt, det gjør at det kan benyttes sammen med mange forskjellige kameraplater og f.eks. L-bracketts som gjør byttet mellom horisontal og vertikal fotografering til en lek. 

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

Legg merke til at du ikke får kjøpt det stativet du lenker til, det er gått ut av produksjon.

Jeg fant et annet macro-stativ på ebay som jeg er meget fornøyd med, "Fotopro M5 Mini Tripod". Ligger på rundt tusenlappen når du søker det opp på ebay (ex moms).

Dette ser bra ut og er noe jeg er på jakt etter :-) Hvordan er det å ta bilder på høykant med dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...