anaconda Skrevet 27. juni 2015 Del Skrevet 27. juni 2015 Da har jeg byttet fastlege. Jeg giddet ikke mer, selv om hun skal være den beste legen i byen. - Elendig oppfølging - Undersøker ikke - Lar pasienten bestemme selv medisiner og sykemelding - Vet ikke hva det kan være... - Håpløst vanskelig å få time Da er spørsmålet mitt om jeg må hente journalen på legekontoret og levere på det nye, eller om de kan sende den elektronisk? Hvis den kan sendes elektronisk må vel det være det beste. Hvor mye koster det å sende journalen? Er det fast pris, eller er det varierende mellom legekontorene? Lenke til kommentar
Rioter Skrevet 27. juni 2015 Del Skrevet 27. juni 2015 (endret) Alle fastleger er sånn. Jeg bor i Oslo og bestiller time. Jeg får aldri møte fastlegen min. Det er mange fastleger som jobber i samme legekontor. Så det som skjer er at de deler pasienter med hverandre. Er det slik med din situasjon er også? Jeg har fastlege på Haugerud legekontor i Oslo. På dette kontoret møter jeg aldri min fastlege og det er ikke lov å betale kontant. Jeg tuller ikke engang. Det er ikke lov å betale kontant på fastlege kontoret. Endret 27. juni 2015 av Rioter Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 27. juni 2015 Del Skrevet 27. juni 2015 Hmmm ... er det der den beste legen i byen din, så flytt 3 Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 Fastlegeordningen hr blitt en sovepute for legene. De trenger egentlig ikke pasientene, det er nok at du står på listen, da får de betalt selv om du aldri benytter deg av legen. Det er få eller ingen andre tjenesteytende yrkesgrupper som er så utilgjengelige for kundene. Det er umulig å få tak i legen på telefon, få besvart et enkelt spørsmål på sms eller epost. Nei, du må ha time, slik at de kan skrive faktura. Ikke rart ventetiden er lang når tiden utnyttes så lite effektivt. Men betalt skal de ha, og det godt. Opphev fastlegeordningen, få skikkelig konkurranse i næringen. La dem få jobbe for pengene, så skal du se nye tjenester blomstre opp. 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 Beste legen i følge kven? Eit problem med fastlegeordninga har vært at lønna blir bestemt etter kor mange pasientar ein har (popularitetskonkuranse). Flest pasientar får du dersom du er liberal med å skrive ut både reseptar og sjukemeldingar. Mange som oppsøker fastlegen gjer det ikkje med mål om å bli friskast mulig, dei gjer det med det formål om å få ein ferie i form av sjukemelding samt ein resept slik at ein har nokre piller å kose seg med til helga. Den legen som kun skriver ut sjukemeldingar til folk som faktisk er ute av stand til å jobbe, og som kun skriver ut medisiner som er nødvendige vil ofte risikere å få dårlige tilbakemeldingar og dermed færre pasientar. Dagens system er med andre ord lagt opp til at det er i legens interesse å berre gi pasienten det dei ber om så lenge det ikkje er direkte uansvarlig. Grunnen til at vi har så mange NAVere her i landet er jo at det er så lett å finne ein lege som er villig til å skrive under på at du eigentleg er for deprimert til å jobbe. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 Alle fastleger er sånn. Jeg bor i Oslo og bestiller time. Jeg får aldri møte fastlegen min. Det er mange fastleger som jobber i samme legekontor. Så det som skjer er at de deler pasienter med hverandre. Er det slik med din situasjon er også? Jeg har fastlege på Haugerud legekontor i Oslo. På dette kontoret møter jeg aldri min fastlege og det er ikke lov å betale kontant. Jeg tuller ikke engang. Det er ikke lov å betale kontant på fastlege kontoret. Hva er problemet med å betale med kort? Det er enklere for legesenteret, billigere, og mye mye tryggere. Mindre sannsynlighet for ran av legesenter, mindre sannsynlig at pasienter blir ranet, vanskelig å trikse med regnskapet og sikkert noen andre fordeler. De fleste har et kort å betale med. Høres ut som trådstarter har fått et fastlegekontor, ikke fastlege... Var nok ikke det som var intensjonen med fastlegeordningen, men som så mye annet politikerne tukler med går det meste til hælvete. Sikkert gode intensjoner, men de evner ikke å se lenger enn til neste reviderte statsbudsjett. 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 Det tar ca 15 min for regningen å ''bli ferdig'' og kunne betales, så det ender opp med at folk ikke har tid fordi de har jobb eller andre møter de må rekke, og dermed får du heller ett brev i posten med en faktura og ett saftig gebyr for det. Billigere og enklere? Neppe. Disse maskinene er som en kreftsvulst for menneskeheten. Isj. 1 Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 Er eneste hos privatlege jeg har følt at jeg har fått noe som helst oppfølging. Fastlegeordningen er ubrukelig! Legen din har telefondager og tar du faen ikke telefonen når legen ringer en gang mellom 08:00 - 16:00 så får du pent vente til neste uke Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 hvem har du byttet til? Dr.Oetker? 1 Lenke til kommentar
Eppelsin Skrevet 2. juli 2015 Del Skrevet 2. juli 2015 Det tar ca 15 min for regningen å ''bli ferdig'' og kunne betales, så det ender opp med at folk ikke har tid fordi de har jobb eller andre møter de må rekke, og dermed får du heller ett brev i posten med en faktura og ett saftig gebyr for det. Billigere og enklere? Neppe. Disse maskinene er som en kreftsvulst for menneskeheten. Isj. For ikke å snakke om at de er plassert midt i glaninga ved venterommets TV, på "mitt" legekontor ihvertfall. Høylydt er den også (sikkert pga evt. tunghørte eller eldre). Hater den. 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 2. juli 2015 Del Skrevet 2. juli 2015 Åja. Hører ''REGNINGEN ER IKKE FERDIG BEREGNET!!!!'' opptil flere ganger jeg er der. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 2. juli 2015 Del Skrevet 2. juli 2015 (endret) Aldri forstått hvorfor de absolutt skal ha noe av de verste betalingsautomatene jeg har vært borti på legekontor. Ikke ser de billige ut heller. Hva er det som er så galt med alle andre terminaler, måtte det være slike ved bensinpumpe, matbutikker, kiosker, minibanker osv... ? Der er det snakk om å kutte ned de 5 sekundene til 1 sekund, og er fornøyd med det. Klarer man ikke å betale faktura eller å benytte en kortterminal, så er nok grunnen du kom til legen av minste bekymring... Kontanter, det er sånne "sydenlapper" man benytter seg av når man skal benytte urbefolningen rundt om kring i verden? Endret 2. juli 2015 av Andrull 1 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 2. juli 2015 Del Skrevet 2. juli 2015 det er ikke lov å betale kontant. Jeg tuller ikke engang. Det er ikke lov å betale kontant på fastlege kontoret. Det er bare å levere anmeldelse til politiet. Norske mynter og sedler er gyldig betalingsmiddel ifølge norsk lov. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 2. juli 2015 Del Skrevet 2. juli 2015 det er ikke lov å betale kontant. Jeg tuller ikke engang. Det er ikke lov å betale kontant på fastlege kontoret. Det er bare å levere anmeldelse til politiet. Norske mynter og sedler er gyldig betalingsmiddel ifølge norsk lov. Gyldig? Tror faktisk det heter "tvungent" betalingsmiddel. Alle skal akseptere kontanter i henhold til norsk lov. Jeg kontaktet pasientombudet når jeg ikke fikk betale kontant på DPS. Bankterminalen identifiserte jo transaksjonen som å være på DPS. Det har jeg faktisk ikke interesse av at banken skal vite at jeg bruker penger på. Fikk etter en liten stund mail fra dem om at jeg nå kunne betale kontant der. Så det ble ryddet opp i. Anonymous poster hash: 4c630...255 2 Lenke til kommentar
Myst Skrevet 3. juli 2015 Del Skrevet 3. juli 2015 (endret) @Rioter: jeg har også fastlege på Haugerud legesenter og jeg får alltid time hos fastlegen min, unntatt når hun er på ferie. Syns også de automatene funker helt greit, de registrerer beløpet kort tid etter jeg er ferdig med timen min. Men det er nå meg da, som sjelden drasser på kontanter. Enig at de burde ta i mot kontanter også mhp eldre generasjonen. Kan også innrømme at legen min er litt direkte noen ganger, litt treg ved oppmøte (pleier å ta meg inn 10-20 min etter oppsatt time) men hun er veldig dyktig og hjelper så godt hun kan. Kan sende deg navnet hennes hvis du er interessert i å bytte til henne. Endret 3. juli 2015 av Myst 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. juli 2015 Del Skrevet 3. juli 2015 Skulle hatt time hos legen min jeg også, første ledige time er i slutten av måneden, og da har jeg ferie, så det blir nærmere 2 måneder til jeg kan dra til henne. Savner privatlegen min, som heller spurte meg når jeg ville ha time og resepsjonisten beklaget mye når jeg ikke kom inn det minuttet jeg hadde bestilt time Men, hvordan er det vanligvis å få time hos andre enn fastlegen? 2 måneder er lenge når jeg egentlig skulle vært hos henne for over en uke siden for oppfølging... Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 3. juli 2015 Del Skrevet 3. juli 2015 hvem har du byttet til? Dr.Oetker? <hu mor> Jeg byttet til Dr.Oetker og hun er fantastisk. Hun har spanske aner, og elsker polla. Jeg får virkeliggjort mine seksuelle fantasier om pasient <--> legekontor. Vi to har det så fint sammen. </hu mor> Nei, fra spøk til revolver. Jeg synes det er flott at du har dratt liket ditt med deg til en ny fastlege. Gratulerer så mye. Dette er sånn alle mann burde gjøre hyppigere. Ikke bare for å gi statistisk tilbakemelding til Staten om hvor ille det står til, men også for ens egen skyld og helse. Et årelangt forhold til en lege kan komme til å legge små hindere i veien om man er uheldig. Onkelen min som hadde hatt legen sin hele yrkeskarrieren ble nødt å få ny lege da den gamle pensjonerte seg, og det var en helt annen verden og opplevelse. Den gamle legen som hadde gått i den foreldete oppfattelsen av pasient, og unnlat å teste det og det, fikk plutselig en oppegående konkurrent (bortsett fra at han pensjonerte seg da), som begynte å teste både det ene og det andre. For noen pasienter så kan slikt bety forskjellen mellom liv og død. For andre pasienter så kan slikt bety forskjellen mellom redusert livskvalitet og forbedret livskvalitet. Anonymous poster hash: 90f9f...fc9 2 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 3. juli 2015 Del Skrevet 3. juli 2015 Heldig med legen(legekontoret) min tydeligvis, for får kjapt time. Fastlegen er dog ofte bort på andre ting, men da får jeg time til en annen der. Ringte nå mandag og var til timen på onsdag (fastlegen). Betaler med kort. (vet ikke om de nekter kontant) Alltid vært klart der når jeg skulle betalt, så ingen venting. Lenke til kommentar
anaconda Skrevet 4. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2015 Jeg har fått utskrift av legejournalen min, for å levere til den nye fastlegen. Nå ser jeg at den starter med legejournal mottatt fra "tidligere" legekontor. Men det er absolutt ikke noe fra tiden før jeg byttet forrige gang. Da er det vel lite trolig at den nye legen gidder å lese seg gjennom hele denne bunken, eller skanne den inn eller hvordan de nå gjør det. Burde jo være mulig å sende slikt elektronisk i 2015 skulle man tro... Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 4. juli 2015 Del Skrevet 4. juli 2015 Burde jo være mulig å sende slikt elektronisk i 2015 skulle man tro... Problemet er sikkerheten ved overføring. Det lar seg løse, dersom det var så om å gjøre. Men mye enklere bare å ta utskrift. Utskrift er uansett påkrevd om pasienten vil lese journalen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå