Gå til innhold

Dublikater i Adobe Lightroom 6

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere hatt en del problemer med pc-en min, og det har blitt en del formateringer og sikkerhetskopier til eksterne hardisker, sky, dvd.  Og det har blitt lagt inn igjen etter hver formatering.  Når jeg nå fikk meg lightroom importerte jeg alt inn.  Det som lå på eksterne hardisk ble selvfølgelig ikke skikkelig når jeg ikke lenger hadde den eksterne hardisken tilkoblet.  Når jeg prøvde å legge alt inn på pc-en først for å ha kilden tilgjengelig før jeg importerte, så ville ikke lightroom ta dublikat.  Jeg måtte derfor huke av den. Så nå sitter jeg med et stor rot. Dublikater og bilder som ikke er skikkelige når de ikke er koblet til kilden. 

Jeg har valgt å lagre de i smartmapper delt opp i år og med undermapper måned. Det fungerer automatisk at de legges som snarveg i rett mappe. Men kommer jeg over dublikater der så kan jeg ikke slette de fra smartmappen.  Jeg har 20 - 30 00 bilder og setter pris på råd hvordan jeg skal får orden. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja...

Sånn du forklarer det er det antageligvis bare en ting å gjøre...brette opp ermene, trekke pusten dypt og sette i gang rydde. Altså manuelt. Det går ganske fort egentlig. Du kommer greit gjennom 500 bilder om dagen, kanskje 1000 hvis du står på litt. Om noen uker er du ferdig og "boden" ser strøken ut.

Da kan du starte med blanke ark og bygge deg en fremtidsrettet struktur i Lr, noe som kan fungere for ditt behov i mange år fremover.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tja...

Sånn du forklarer det er det antageligvis bare en ting å gjøre...brette opp ermene, trekke pusten dypt og sette i gang rydde. Altså manuelt. Det går ganske fort egentlig. Du kommer greit gjennom 500 bilder om dagen, kanskje 1000 hvis du står på litt. Om noen uker er du ferdig og "boden" ser strøken ut.

Da kan du starte med blanke ark og bygge deg en fremtidsrettet struktur i Lr, noe som kan fungere for ditt behov i mange år fremover.

Det ville vel gått greit hvis jeg ikke hadde noe bedre å finne på.  Men hvis det ikke finnes annen mulighet så får jeg ta det innimellom.

Jeg visste litt for lite når jeg startet opp.  Hadde jeg visst at det jeg importerte fra ekstern hardisk og min sky ikke ble lagret på pc-en, så ville jeg jo lagt det inn på pc-en først, før jeg importerte til lightroom.

Lenke til kommentar

Jeg visste litt for lite når jeg startet opp.  Hadde jeg visst at det jeg importerte fra ekstern hardisk og min sky ikke ble lagret på pc-en, så ville jeg jo lagt det inn på pc-en først, før jeg importerte til lightroom.

Ja, det er gjerne årsaken til at ting ender opp med å bli et rot, altså at man kommer litt galt ut og venter for lenge med å justere kursen. Jeg mener ikke å helle salt i såret :-)

Sett i gang du, det kan jo hende det får lettere enn du frykter.

Lenke til kommentar

Ja, det er gjerne årsaken til at ting ender opp med å bli et rot, altså at man kommer litt galt ut og venter for lenge med å justere kursen. Jeg mener ikke å helle salt i såret :-)

Sett i gang du, det kan jo hende det får lettere enn du frykter.

Tror jeg har funnet en løsning for å få fortgang i det.  Jeg går i mappene. Velger det som er i E.  for det er blant annet de som ikke har tilgang til kilden.  Der sletter jeg hver mappe.  Det samme får jeg prøve med de som er i min sky. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...