AnonymDiskusjon Skrevet 27. juni 2015 Del Skrevet 27. juni 2015 Sliter litt med ei veninne her som jeg er ganske sikker har bipolar lidelse, hva burde jeg gjøre?!?Hu veninna mi er litt morsom. Den ene dagen kan hun være kjempeglad og gleder seg til alt her i verden. Mens det andre øyeblikket er hun kjempetrist, gråter og rasper opp kroppen sin, (ikke ordentlig dyp selvskading). Hun har også en del rare vrangforestillinger for seg. Som at hun ikke kan dele ting som er private, som om det at hun har seg kjæreste og har følelser for en gutt. Hun mener at dette er veldig dumt "fordi sånn er det bare". Så ja, hun har fått flere holdninger fra gutter som har vært svært manipulative. Altså gutter som har skjult at de har drevet med flere de holder sammens med, uten å praktisere åpenhet. Fordi det er greit å ha hemmligheter i et forhold. Som å ikke vite hvor kjæresten har vært de siste 5 dagene.Jeg har brukt god del tid på å få henne til å ha sunne diskusjoner om ting og holdninger. Alt fra, økonomi, sex, vasking og oppførsel i forhold til foreldre. Heldigvis har hun begynt å prate litt med foreldrene sine igjen, og tror ikke at foreldrene er et monster som er ute etter å drepe henne. Som hun tydeligvis har fått i fra en av disse så kalte "manipulative kjærestene", som prøvde å stenge henne i et låst forhold med bare hun og han.Hun dytter også vekk veldig mange gode venner, som feks megselv og tidligere besteveninne. Pga disse vrangforestillingene, hun har for seg at veninna si gikk rundt og snakket dritt om hennes forhold. Mens når det egentlig var bare hun som pratet med folk for tips for å hjelpe henne ut av disse forferdelige forholda. Hun kan finne på at vist vi sitter og koser oss med en pizza feks, og hennes nåværende kjæreste ringer så dropper hun alt og drar rett bort til han og har sex med fyrn. Har henne virkelig rundt lille fingeren. Det ligger også utrolig mange ting som skurrer rundt han fyren hun er sammen med nå. Han inviterer hun aldri til fester, overnattinger, dating, elller lignende.Jeg er ganske sikker på at hun har bipolar lidelse, og at hun burde prate med en psykolog eller lignende, siden det er mange fler problemer som går rundt. Men hvordan forteller man noe slikt til en person uten å gjøre det til en fornærmelse? og gjør personen sur?!? Skal ikke tro det er noen måte å gjøre det på. Men har dere noen tips til meg? Skal jeg bare fortsette og prøve å diskutere med henne, jeg ser at hun har skiftet noen enkle holdninger bare ved at vi diskuterer, og hun velger fornuftige og logiske ting, når hun hører bakomliggende tankene til ting. Hun har jo gjennopptatt kontakt med foreldrene sine, som er veldig overbeskyttsomme(which can be good and bad) og koselige, og jeg føler for at hun har nå akseptert at de er overbeskyttsomme, og forstår hvorfor de gjør som de gjør, og derfor klarer og være sammens med de.Men jo tips? Hun har tedenser til å prate dritt til han her kjæresten, også fyrer kjæresten hennes under slik at hun tar avstand fra vennene sine, istedenfor å prate med de om hvorfor de sier det de sier, og tar kjærestens ord som lov. Anonymous poster hash: 7162f...db1 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 27. juni 2015 Del Skrevet 27. juni 2015 (endret) Jeg tenker at hun er heldig som har noen som er der for seg, selv om hun oppfører seg som hun gjør. Det er nok kanskje din viktigste rolle. Det virker sannsynlig at han fyren ikke er bra for henne. Det er noe som du har skjønt og hun ikke har skjønt nå. Det er ikke dermed sagt at det er noe du burde si. Det jeg er sikker på er at du ikke bør gjøre noe stort nummer ut av det. Eventuelt kan du jo hinte litt og se hvordan det blir møtt. Uansett er det vel slik at folk ofte plukker opp det de trenger å høre, slik at dersom du har sagt noe slikt én gang og det ikke blir hørt, så er det liten sjanse for at du oppnår noe mer med å mase om det enn krangling og mulig brudd mellom deg og henne. Edit: Det samme gjelder forsåvidt med det om psykolog. Å uttrykke «ja, det er jo mange som går til psykolog nå om dagen», eller lignende (ok, litt teit eksempel, så du kan finne på noe selv) kan ofte være nok til å hjelpe hvis det trengs og føles mindre invaderende for den som man snakker med. Edit2: Jeg har den diagnosen selv, bare så det er nevnt. Endret 27. juni 2015 av Aiven 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 27. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2015 Jeg tenker at hun er heldig som har noen som er der for seg, selv om hun oppfører seg som hun gjør. Det er nok kanskje din viktigste rolle. Det virker sannsynlig at han fyren ikke er bra for henne. Det er noe som du har skjønt og hun ikke har skjønt nå. Det er ikke dermed sagt at det er noe du burde si. Det jeg er sikker på er at du ikke bør gjøre noe stort nummer ut av det. Eventuelt kan du jo hinte litt og se hvordan det blir møtt. Uansett er det vel slik at folk ofte plukker opp det de trenger å høre, slik at dersom du har sagt noe slikt én gang og det ikke blir hørt, så er det liten sjanse for at du oppnår noe mer med å mase om det enn krangling og mulig brudd mellom deg og henne. Edit: Det samme gjelder forsåvidt med det om psykolog. Å uttrykke «ja, det er jo mange som går til psykolog nå om dagen», eller lignende (ok, litt teit eksempel, så du kan finne på noe selv) kan ofte være nok til å hjelpe hvis det trengs og føles mindre invaderende for den som man snakker med. Edit2: Jeg har den diagnosen selv, bare så det er nevnt. Takk, du sier det samme som jeg tenker. Kjenner det her kommer til å bli en ordentlig utholdenhets test, men det er vel lærdom å hente det i det også? Det er ikke sånn at verden ble bygd på en dag. Om jeg kan spørre. Jeg blir veldig usikker på noen ting hun ofte gjør. Den ene dagen kan hun si at jeg er en fantastisk person, er smart og er veldig hjelpsom. Men andre dager er jeg bare en dritt, en kødd som ikke funker til noe som helst. Er det noe som er vanlig? i forhold til bipolar? Blir litt usikker når jeg hører så vidt forskjellige ting. Men det er vel det som gjør det hele så interessant. ^^ Har holdt på siden vi først ble kjent, syns det er så rart å få gitt så vidt forskjellige kommentarer fra samme person. Liksom skal jeg ignorere ting det hun sier som er følelses ladd? eller hvorvidt mener hun det hun sier, fordi det høres ut som hun mener det til tider?!? Meh, trur jeg overtenker det her. Vi har nå aldri kranglet og koser oss altid i hverandres nærvær. Trur jeg nettopp svarte meg selv. Tusen takk Aiven! Du er smart! Anonymous poster hash: 7162f...db1 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 27. juni 2015 Del Skrevet 27. juni 2015 (endret) Jeg tenker at hun er heldig som har noen som er der for seg, selv om hun oppfører seg som hun gjør. Det er nok kanskje din viktigste rolle. Det virker sannsynlig at han fyren ikke er bra for henne. Det er noe som du har skjønt og hun ikke har skjønt nå. Det er ikke dermed sagt at det er noe du burde si. Det jeg er sikker på er at du ikke bør gjøre noe stort nummer ut av det. Eventuelt kan du jo hinte litt og se hvordan det blir møtt. Uansett er det vel slik at folk ofte plukker opp det de trenger å høre, slik at dersom du har sagt noe slikt én gang og det ikke blir hørt, så er det liten sjanse for at du oppnår noe mer med å mase om det enn krangling og mulig brudd mellom deg og henne. Edit: Det samme gjelder forsåvidt med det om psykolog. Å uttrykke «ja, det er jo mange som går til psykolog nå om dagen», eller lignende (ok, litt teit eksempel, så du kan finne på noe selv) kan ofte være nok til å hjelpe hvis det trengs og føles mindre invaderende for den som man snakker med. Edit2: Jeg har den diagnosen selv, bare så det er nevnt. Takk, du sier det samme som jeg tenker. Kjenner det her kommer til å bli en ordentlig utholdenhets test, men det er vel lærdom å hente det i det også? Det er ikke sånn at verden ble bygd på en dag. Om jeg kan spørre. Jeg blir veldig usikker på noen ting hun ofte gjør. Den ene dagen kan hun si at jeg er en fantastisk person, er smart og er veldig hjelpsom. Men andre dager er jeg bare en dritt, en kødd som ikke funker til noe som helst. Er det noe som er vanlig? i forhold til bipolar? Blir litt usikker når jeg hører så vidt forskjellige ting. Men det er vel det som gjør det hele så interessant. ^^ Har holdt på siden vi først ble kjent, syns det er så rart å få gitt så vidt forskjellige kommentarer fra samme person. Liksom skal jeg ignorere ting det hun sier som er følelses ladd? eller hvorvidt mener hun det hun sier, fordi det høres ut som hun mener det til tider?!? Meh, trur jeg overtenker det her. Vi har nå aldri kranglet og koser oss altid i hverandres nærvær. Trur jeg nettopp svarte meg selv. Tusen takk Aiven! Du er smart! Anonymous poster hash: 7162f...db1 Takker først for komplimentet. Det skal sies at jeg har en veldig god læremester(inne), så kan ikke ta mye av æren Jeg synes ikke det er greit å endre oppfatning om folk fra dag til dag og fram og tilbake. Jeg tror ikke det er noe typisk tegn på bipolaritet, men forøvrig må jeg nesten melde pass. Det finnes folk på forumet som er psyokologer, som kanskje kan si noe mer om det. Endret 27. juni 2015 av Aiven Lenke til kommentar
Raimop Skrevet 28. juni 2015 Del Skrevet 28. juni 2015 Det lureste du kan gjøre er å være der for din venninne og prøve ignorere de dårlige dagene der du får høre det. Ellers er finnes det endel tester på nettet for å sjekke om man har depresjoner eller lider av bipolare lidelser. Alle liker vel tester, så hvorfor ikke få henne til å ta en av disse. Du har kanskje googlet selv, men slenger med noen linker just in case. http://bipolart.no/web/dette-er-symptomer-pa-hypomanimani/ http://www.klikk.no/helse/doktoronline/psykiskhelse/article798441.ece https://whatsmym3.com/Screening/Screening.aspx Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 (endret) Farlig å diagnosere seg selv eller la andre gjøre det på Internett. For meg så høres det ikke ut som bipolar. Det ligner heller på vrangforestillinger, paranoia og psykose. Hun har værre problemer enn bipolar, det ligger noe mer der, jeg blir ganske sikker på det slik du beskriver det. Hvis hun er lett påvirkelig så kan noen tester på nett hjelpe med å få henne til en psykolog eller liknende men husk at hvis hun er "to personer" så kan den ene tilstanden gjøre at hun nekter og den andre gjøre at hun er enig. En annen ting som du bør vite er at det ikke alltid er hensiktsmessig å få en diagnose ved å gå til psykolog en eller to dager i uken. Hvis du får henne til å dra til en døgnklinikk der hun blir observert 100% av tiden så vil det bli lettere å diagnosere henne samtidig som man får et bedre bilde av situasjonen. Jeg har vært på Østfoldklinikken så jeg kan anbefale den Hvis hun i tillegg har "kjærester" som påvirker henne og fucker med hodet hennes så vil de garantert klare å skru henne "feil vei" hvis hun er ute i den vanlige verden når hun diagnoseres. Denne situasjonen er veldig vanskelig å gi råd om pga kjæresten hennes, humøret og den noe paranoide tankegangen. Alle slike situasjoner er forskjellige, men en fellesnevner er ofte at man må pushe på hele tiden. Med pushe på så mener jeg ikke intensiv snakking om dette og mase på henne om å få profesjonell hjelp, men å gå strategisk frem uten å gi seg. Lær deg situasjonene der hun hører på deg først og ta det derfra. Hilsen en som også er bipolar og litt andre ting Endret 29. juni 2015 av Dante's Inferno Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå