Gå til innhold

Ny ultrabook med tablet mulighet

Anbefalte innlegg

Hei

Skal bytte ut min nåværende pc, og har da lyst på en ultrabook.  

Jeg har sett en del på Surface Pro 3, jeg syntes disse er veldig lekre og har god innmat. Jeg har sett på i5 utgaven med 256GB SSD.

Men jeg kan se for meg at den er litt lei og sitte med i fanget, også kommer vell Pro 4 snart også :)

Har også sett på Lenovo Yoga 3. Hva er egentlig forskjellen på Pro og ikke Pro? 

Liker også denne maskinen veldig godt, men den har jo ikke like god batteri tid som Surface maskinen.

Jeg er også litt skeptisk til og det hengslet varer? 

Maskinen blir hovedsakelig brukt til surfing og se vidoer, både på maskinens skjerm og ekstern skjerm. Men jeg liker også og kunne redigere videor (GoPro videor). Så det er jo ingen kraft plugg jeg ser etter.

Men jeg vil veldig gjerne ha muligheten til og bruke pc'en som ett tablet i tillegg til å ha et tastatur når jeg skriver litt.

Så spørsmålet er vell, hvilke alternativer har jeg, og hva mener folk om de?

Har tenkt at jeg ikke vil betale stort mer en hva Surface Pro 3 koster, så maks pris er vell på 13 000,-

Endret av ondskapen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pro gar ihvertfall den vifteløse prossessoren den nye 14" til lenovo bruker en vanlig 5500U. Pro har også høyere oppløsning, men jeg ville ikke gått for vifteløs enda ihvertfall... Jeg hadde heller kjøpt lenovo yoga 2 pro. Tror surface pcene er grådig bra, men hvem som er best er jeg ikke sikker på. 

Endret av mrdalesen
Lenke til kommentar

Yoga 2 pro, eller HP Spectre x360. Yoga 3 pro ser snasen ut, men usikker på hva prosessoren de har satt i den faktisk greier. Ikke er den vifteløs heller. Som et siste irritasjonsmoment har Lenovo fjernet rekka med F-taster på den. Jeg mener, hvorfor gjorde de det?!

Selv lurer jeg veldig på Spectre x360, men jeg får meg ikke til å bruke så mye penger på noe som jeg egentlig ikke trenger.. :-)

Surface pro 3 er nok også en god maskin, men jeg tror skjermen blir vond i lengden hvis du tenker å ha den på fanget. Mulig jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Da har jeg skaffet meg en Surface Pro 3 (I5, 8GB ram og 256GB SSD).

Det er en veldig deilig pc, flott skjerm, god batteritid også fungerer den godt som tablet. Men jeg har ett par problemer med den, som irriterer meg veldig.

Track padden, på TypeCover (som vell er det eneste tastaturet microsoft tilbyr), er veldig upresis, og liten. Hvis jeg skal scrolle, så må fingrene beveges 0,5 cm før det skjer noe på skjermen.

Pennen er fin til sitt. Men å bla i internett sider, kan den ikke. Da må jeg ut i kanten og dra i den side baren(?) Jeg får ikke til og endre funksjonen på knappene på pennen.

Lade kabelen er også for kort...

Track padden irriterer meg så mye at jeg tror jeg dropper Surface Pro 3, noe som er synd. For det er en flott maskin ellers.

Så hvilke andre alternativer har jeg?

Har sett litt på Dell sin nye XPS 13", lekker sak. Men ingen tablet funksjon

Kikket også litt på Spectre x360 på Elkjøp, ikke helt det jeg hadde håpet på desverre... Veldig løst hengsle blant annet.

Endret av ondskapen
Lenke til kommentar

Det er en veldig deilig pc, flott skjerm, god batteritid også fungerer den godt som tablet. Men jeg har ett par problemer med den, som irriterer meg veldig.

Track padden, på TypeCover (som vell er det eneste tastaturet microsoft tilbyr), er veldig upresis, og liten. Hvis jeg skal scrolle, så må fingrene beveges 0,5 cm før det skjer noe på skjermen.

Pennen er fin til sitt. Men å bla i internett sider, kan den ikke. Da må jeg ut i kanten og dra i den side baren(?) Jeg får ikke til og endre funksjonen på knappene på pennen.

Track padden irriterer meg så mye at jeg tror jeg dropper Surface Pro 3, noe som er synd. For det er en flott maskin ellers.

Kikket også litt på Spectre x360 på Elkjøp, ikke helt det jeg hadde håpet på desverre... Veldig løst hengsle blant annet.

jeg kjøpte en bluetooth mus til min surface pro, ellers bruker jeg mye fingrene på skjermen, men ja trackpaden er dårlig på den men nå er jeg blitt vant til den så den fungerer greit for meg ... jeg synes jeg 8 gb ram / 256gb ssd var for dyr, og fikk denne på tilbud for 9000,- (i5/4gb/128gb) med tastatur som jeg synes var perfekt til min bruk

ellers har du lenovo yoga som er den jeg ser som det mest aktuelle alternativet hvis den skal være tablet-ish ... hvis du vektlegger tablet funksjon så er det surface pro'en som er tingen, sånn jeg ser det..

Endret av medforuten
Lenke til kommentar

jeg kjøpte en bluetooth mus til min surface pro, ellers bruker jeg mye fingrene på skjermen, men ja trackpaden er dårlig på den men nå er jeg blitt vant til den så den fungerer greit for meg ... jeg synes jeg 8 gb ram / 256gb ssd var for dyr, og fikk denne på tilbud for 9000,- (i5/4gb/128gb) med tastatur som jeg synes var perfekt til min bruk

ellers har du lenovo yoga som er den jeg ser som det mest aktuelle alternativet hvis den skal være tablet-ish ... hvis du vektlegger tablet funksjon så er det surface pro'en som er tingen, sånn jeg ser det..

Ja, men det å ha med seg ekstern mus er noe jeg syntes blir for tungvint. Da er det ikke bare og slenge med seg pc'en lengre...

Det med tablet delen er vell bare at jeg syntes det kan være deilig og bare surfe med en tablet. Men det kan jo se ut som pc'en jeg drømmer om er lagd enda :-P

Hvordan fungerer egentlig Surface med 4 gb ram, sånn av ren nysgjerrighet?

Endret av ondskapen
Lenke til kommentar

Litt overrasket over at du ikke var fornøyd med hengslet. Jeg har ikke fått testet maskinen selv, men har sett "alle" tester som er gjort av denne, og ingen har kommentert negativt på hengslene. Derimot virker anmelderkorpset å være bra fornøyd med hvordan hengslene er laget. Videoen nedenfor gir noen eksempler.

10.40 - beskrivelse og test av ulike bruksmåter

12.10 - test av tapping på skjermen

Endret av :utakt
Lenke til kommentar

Hehe, ingenting å beklage, det er ingen som tar det personlig!  :D

Hva?! Sitter ikke folk og blir lei seg? :-O

Edit: Da har jeg levert inn Surface'en igjen, også kikket jeg samtidig på det som er Spectre x360. Å den var veldig lekker. Må se litt mere videoer av den :-P

Endret av ondskapen
Lenke til kommentar

Ja, men det å ha med seg ekstern mus er noe jeg syntes blir for tungvint. Da er det ikke bare og slenge med seg pc'en lengre...

Det med tablet delen er vell bare at jeg syntes det kan være deilig og bare surfe med en tablet. Men det kan jo se ut som pc'en jeg drømmer om er lagd enda :-P

Hvordan fungerer egentlig Surface med 4 gb ram, sånn av ren nysgjerrighet?

overraskende bra ... det jeg vanligvis kjører (chrome med en drøss plugins, qbittorrent, aimp, pidgin, antivirus + et antall småprogrammer som 3dclip, dropbox, google drive o.l) så ligger jeg på under 50% minne. det fungerer helt greit til videoredigering, photoshop o.l i tillegg til det

skal være enig i en stasjonær hvor du har mer programvare i minne som ftpservere, mining, programering med mathlab, rendre store filmer, crapware fra leverandør og ymse at 4 gb og sånn denne i5 prosessoren er satt opp blir for lite fordi den blir fort varm pga for dårlig kjøling om den skal stå lenge og jobbe tungt, men skal du pumpe ut rå datakraft og la prosessoren stå og jobbe tungt i mange minutter eller timer så kjøper du jo uansett en stasjonær. dette her er heller ingen spillemaskin. dette er en du jobber på i farta og trenger en kjapp pc som kan levere datakraft i nuet til noen raw-bilder du pynter på i photoshop, redigere noen snutter du har filmet selv for å legge opp på youtube, spille av 4k filmer, lese på e.l, og da er den midt i blinken. den er faktisk såpass full av programvare at jeg dyttet inn et microsd kort til å ha musikk og film på, så den er "testet" rimelig greit med diverse nå, og alt har kjørt bra utenom mathlab/programering som jeg ikke holder på med (da må du muligens ha versjonen med 8 gb interminne) og spill er den ikke særlig bra til. Jeg avinstallerte et par drittprogrammer jeg uansett ikke brukte som sugde opp mye minne og holdt prosessoren på nesten 20% prosessorbruk når den idlet som i alle tilfeller ikke er bra på en sånn PC. Men utover det har jeg ikke oppdaget noe enda hvor 4 gb internminne har vært et handicap for meg.

så det ser ut som i5/4 gb ram/128gb ssd holder her, den er bra på akkuratt det jeg ville ha den til, så er jeg storfornøyd. Skjermen er herlig, jeg har aldri likt å lese bøker o.l på skjermer før jeg fikk denne.

den scorer og høyt på tester, somregel 8 av 10, mot dell xps eller macbook pro som somregel scorer 9 av 10. Jeg sier somregel for det er disse tallene her jeg har sett på diverse sammenlikninger og tester. Og jeg skal være enig i at de 2 kanskje er bedre enn microsoft surface pro 3 som rene laptoper / ultrabooks, men macbook pro har ikke toutchscreen og selv om mange synes mac os er det beste som har skjedd pc verdenen synes jeg mangel på toutchscreen trekker kraftig ned, og ingen av de er noen tablet-pc'er jeg kan ligge i senga og lese på sånn som denne. Plus begge koster mer enn hva jeg ga for denne her om du skal ha tilsvarende bedre hardware. 

om du liker kickstand eller clamshell blir smak og behag, har du pc'en mye på fanget er clamshell (tradisjonell laptop med skjerm du justerer tilt på) best hvis du skal skrive/jobbe, men jeg sitter ikke mye med denne her på fanget, jeg har den enten på bord eller så har jeg den i senga, og der synes jeg sånn denne fungerer med kickstand er mye bedre.

og tilslutt kan jeg legge til at om du ikke vil koble på mus, så er trackpaden fult brukbar.. den er ikke like bra som på en "vanlig" laptop, men den funker greit ... det tar tid å bli vant til den men blir du det så fungerer den greit, men jeg skulle og ønske de lagde en større og bedre trackpad, for ellers er tastaturet topp syns jeg... nå skal det og sies at jeg ofte bare bruker fingrene på skjermen, som fungerer overraskende bra i windows

Endret av medforuten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...