Abigor Skrevet 21. august 2015 Del Skrevet 21. august 2015 Nå er ikke isbilen tilknyttet en ideologi som kan knyttes til halshugging og tortur i over tusen år. 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 21. august 2015 Del Skrevet 21. august 2015 Drep meg Herre Konge, men ikke med grøt Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 21. august 2015 Del Skrevet 21. august 2015 Nå er ikke isbilen tilknyttet en ideologi som kan knyttes til halshugging og tortur i over tusen år. Er ikke så veldig lenge siden (slutten av 1800 tallet) at halshugging var den vanlige offisielle henrettelsemetoden i Norge. Men, det er støy-problematikk sammenligning som er innfallsvinkelen min da, hvis du evt. mener noe om dette? 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 21. august 2015 Del Skrevet 21. august 2015 (endret) Tror du jeg forbinder kirkeklokker med nesten to tusen års med halshugging, tortur og teokrati? Jeg mener hvertfall at det er forskjell på ideologisk støy og kommersiell støy. Endret 21. august 2015 av Abigor Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 21. august 2015 Del Skrevet 21. august 2015 Kan du utdype hva forskjellene er? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 21. august 2015 Del Skrevet 21. august 2015 Tror du jeg forbinder kirkeklokker med nesten to tusen års med halshugging, tortur og teokrati? Jeg mener hvertfall at det er forskjell på ideologisk støy og kommersiell støy. Hvis du vil leke assosiasjons-leken om dette, så kan vi jo forby Elvis Presley og amerikansk musikk, for hver gang tenker jeg på de stakkarne som får giftsprøyte. Din innfallsvinkel er i grunn noe lignende av "kollektiv avstraffing" 2 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 21. august 2015 Del Skrevet 21. august 2015 Kollektiv avstraffing er vel selve definisjonen på bønnerop fra minaret. 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 21. august 2015 Del Skrevet 21. august 2015 (endret) Kollektiv avstraffing er vel selve definisjonen på bønnerop fra minaret. Jeg kan se for meg du ligger å vrir deg i smerte Endret 21. august 2015 av Mr.M 3 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 21. august 2015 Del Skrevet 21. august 2015 Det er lite i sammenligning med den smerten andre føler av alt det anti-islamske og anti-religiøse hatet og blasfemien som blastes utover by og land på festivaler og konserter. Lenke til kommentar
Alexander4840 Skrevet 6. januar 2019 Del Skrevet 6. januar 2019 (endret) Bønneutrop burde absolutt ikke være lov i Norge, vi er faktisk ikke i Mekka.Jeg ville heller ikke tillat moskeer, folk kan be hjemme eller i sitt eget hode. Vi hadde en statskirke og har en masse kristendom fordi det er Norges historie. (Redigert) Eller kanskje vi også skal ha satanismehus? Laget av 100% svart smijern og bønneutropet er svart metall musikk, hver dag, på høyttalere. Det er min religion, om du er imot dette så er du rasist assa! (Sarkasme)Jeg ville flyttet derfra om tillatelsen forble Endret 6. januar 2019 av Alexander4840 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 6. januar 2019 Del Skrevet 6. januar 2019 Bønneutrop burde absolutt ikke være lov i Norge, vi er faktisk ikke i Mekka. Jeg ville heller ikke tillat moskeer, folk kan be hjemme eller i sitt eget hode. Vi hadde en statskirke og har en masse kristendom fordi det er Norges historie. (Redigert) Eller kanskje vi også skal ha satanismehus? Laget av 100% svart smijern og bønneutropet er svart metall musikk, hver dag, på høyttalere. Det er min religion, om du er imot dette så er du rasist assa! (Sarkasme) Jeg ville flyttet derfra om tillatelsen forble Skal vi forby en, så må vi forby alle. Det inkluderer kristne kirker. "Satanismehus" heter kirker, og de har vi mange nok av. 2 Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 6. januar 2019 Del Skrevet 6. januar 2019 (endret) Nvm.. Endret 6. januar 2019 av PrettyBoy Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 7. januar 2019 Del Skrevet 7. januar 2019 Skal vi forby en, så må vi forby alle. Det inkluderer kristne kirker. "Satanismehus" heter kirker, og de har vi mange nok av. Og skulle vi tillate på generelt grunnlag, så kunne det bli mye morro :-) Synes høre bannskap og slibrigheter bli gjallet ut i gata :-) 1 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 7. januar 2019 Del Skrevet 7. januar 2019 Er da bare å ta seg en tur ut det. 1 Lenke til kommentar
sorgmunter Skrevet 8. januar 2019 Del Skrevet 8. januar 2019 Hva med påminnelse via SMS, gjerne som tjeneste i en app? Noe sånt som: Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 8. januar 2019 Del Skrevet 8. januar 2019 (endret) Moderatormelding - dobbelposting Har flettet en god del innlegg. Husk å rediger innlegg framfor å poste dobbelt! Bønneutrop burde absolutt ikke være lov i Norge, vi er faktisk ikke i Mekka.Jeg ville heller ikke tillat moskeer, folk kan be hjemme eller i sitt eget hode.Vi hadde en statskirke og har en masse kristendom fordi det er Norges historie. (Redigert) Eller kanskje vi også skal ha satanismehus? Laget av 100% svart smijern og bønneutropet er svart metall musikk, hver dag, på høyttalere. Det er min religion, om du er imot dette så er du rasist assa! (Sarkasme)Jeg ville flyttet derfra om tillatelsen forble Du lever i et land som er bygget rundt religionsfrihet. Dersom du plutselig skal begynne å gjøre moskeer ulovlig så kan du begynne med kirker. Det er akkurat det samme. Hva er så farlig med bønnerop egentlig? Det er jo bare en bønn om at alt og alle skal ha det bra, at ikke satan skal ta over alt og alle. Det er hele poenget med bønnen, slik som også kristne praksiser ved å be. Så flytt! Hvem er det som tvinger deg til å høre på bønnerop? Det er jo ingen som tvinger deg til å være i dette fantastiske landet som lar alle ha en egen oppfatning av tro. Endret 8. januar 2019 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
Alexander4840 Skrevet 8. januar 2019 Del Skrevet 8. januar 2019 Du lever i et land som er bygget rundt religionsfrihet. Dersom du plutselig skal begynne å gjøre moskeer ulovlig så kan du begynne med kirker. Det er akkurat det samme. Hva er så farlig med bønnerop egentlig? Det er jo bare en bønn om at alt og alle skal ha det bra, at ikke satan skal ta over alt og alle. Det er hele poenget med bønnen, slik som også kristne praksiser ved å be. Så flytt! Hvem er det som tvinger deg til å høre på bønnerop? Det er jo ingen som tvinger deg til å være i dette fantastiske landet som lar alle ha en egen oppfatning av tro. Religiøs frihet betyr at man har rett til å tro hva man vil uten å bli straffet eller forfulgt, ikke at man har krav på å bygge religiøse bygg. Kristendommen og kirker er en del av Norsk historie og kultur, det er langt fra det samme. Bønneutrop er forstyrrende, helt unødvendig, og dytter en religion på andre, det er ulovlig i 99% av landet av god grunn, og der det er lov brukes det sjeldent av overnevnte grunner, fordi folk klager. Du kan nevne bjelleklangen til Norske kirker, og jeg kan til en lav grad sympatisere, men det er en del av Norsk kultur, og er også langt fra det samme som bønneutrop. Her er sitat fra Styrelederen Arshad M. Jamil for ICC moskeen i Oslo: – Når det kommer til bønnerop, bruker vi app i 2018. Vi bruker ikke bønnerop for å tilkalle folk. Bønneropets funksjon var jo å 10 minutter før bønnen minne folk på at de måtte gjøre seg klare. – Kjenner du til noen moskeer i Oslo eller i hele Norge som har bønnerop utover byen? (Intervjuer) – Nei, faktisk ikke. Vi må ta hensyn til naboene. Da blir det en utfordring for nabolaget, for de fleste moskeene ligger i tettbygde strøk. Kilde: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/m6p85q/frp-forslag-vil-forby-boennerop-fra-moskeer-i-norge Folk som er brydd skal såklart ikke måtte flytte fra det som skaper bryet. Lenke til kommentar
Gloria Skrevet 9. januar 2019 Del Skrevet 9. januar 2019 Så klang fra kirkeklokker skal være lov men ikke bønnerop? Hykleriet lenge leve 2 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 9. januar 2019 Del Skrevet 9. januar 2019 (endret) Hva er så farlig med bønnerop egentlig? Det er jo bare en bønn om at alt og alle skal ha det bra, at ikke satan skal ta over alt og alle. Det er hele poenget med bønnen, slik som også kristne praksiser ved å be. Hvordan skal alt og alle ha det bra hvis ikke satan får ta over? Jeg står ikke i veien for å forby kirkeklokker. Endret 9. januar 2019 av Abigor Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 9. januar 2019 Del Skrevet 9. januar 2019 Har aldri forstått meg på argumentet: "Siden noe har vært vanlig (kulturelt/historisk) så er det greit å fortsette med det" Det er et sånt "siden jeg synes det" argument som man kan bruke i alle tilfeller der man ikke har noe saklig å komme med. Kulturelt og historisk har ikke kvinner hatt stemmerett, de har egentlig ikke hatt noe de skulle ha sagt utenom i hjemmet og kjøkkenet som mannen ga dem, og sånn var det i tusener år så.. Kulturelt og historisk så har vi utført dødsstraff for ganske så alminnelige kriminelle handlinger som tyveri samt mer grove handler som f.eks. mord, disse ble rettferdiggjort av religion og via gjengjeldelse eller blodhevn, og sånn var det i tusener av år så.. Det er satt på spissen så klart men argumentet er like så - totalt ubrukelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå