jjkoggan Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 Du synes det kan sammenlignes å ha en 7-11 med å la moskeer plage folk med bønnerop? Skulle bare mangle at vi i et vestlig land tillater vestlig kultur. Nesten hver dag står en man med høyttaler som roper kristne bønner på en gatehjørne her hjemme. Han og andre gjør det flere timer. Han prøver også å snakke med alle som går forbi til å be med han og diskutere Jesus. Av og til krangler han med andre som ikke liker han og hva han gjør Et par kilometer videre står det en moské som gjør noe lignende på høyttalere for noe sekunder. Ellers blir det ingen støy eller konflikt med de som går på moské og de aller fleste er velintegrerte i det lokal samfunn Selv mener jeg må tåle begges religiøs friheten men de muslime blir mye bedre naboer og lettere å tåle 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Zepticon: Islam er ikke norsk. Forbud er helt ok. Kristendommen er heller ikke Norsk. Men fremdeles godtas den? Norge ble kristnet på en mye mer brutal og overgripende måte enn Islam innføres i dag. Men ingen står klar til å kaste kirken ut av landet? Bønnerop er på ingen måte forskjellig fra Kirkeklokker i tid og utide. Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Det handler ikke om kristendommen har sin opprinnelse i Norge, men om jeg føler det hører hjemme her eller ikke. Kristendommen har vært en del av norgeshistorien i rundt 1000 år nå, og har vært den dominerende trosretningen hele den tiden. Det er hva som betyr noe. Hvis bønnerop ikke er forskjellig fra kirkeklokker så kan muslimene gjerne få bruke kirkeklokker til å annonsere bønnen. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 (endret) jeg føler ingenting av hverken bønnerop eller kirkeklokker, så da får du gjøre noe med ditt sensitive følelsesliv, ikke pålegge hele verden å være din personlige mentale kuvøse Endret 19. august 2015 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Det handler ikke om kristendommen har sin opprinnelse i Norge, men om jeg føler det hører hjemme her eller ikke. Kristendommen har vært en del av norgeshistorien i rundt 1000 år nå, og har vært den dominerende trosretningen hele den tiden. Det er hva som betyr noe. Så alt som ikke er nøyaktig slik det er i 2015 er ikke ønsket? Eller cherrypicker du det som du liker? Se 1000 år fram i tid da, så har plutselig islam vært en del a norgeshistorien i 1000 år, og da burde det jo være greit å tillate det? Men om bakgrunnen for kristningen av Norge er irrelevant, burde den være irrelevant for islamiseringen også? Hvis bønnerop ikke er forskjellig fra kirkeklokker så kan muslimene gjerne få bruke kirkeklokker til å annonsere bønnen.For meg som ateist er de nøyaktig like plagsomme. Om muslimene skriker, og kristne ringer med klokker får være helt opp til dem. Skal man forby det ene, må man forby det andre. Lenke til kommentar
Huffe Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Så lenge jeg hver fredag kan ta frem megafonen min og rope "DET FINNES INGEN GUD" så skal ikke jeg si noe vedrørende bønnerop eller klokkeklang. Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 jeg føler ingenting av hverken bønnerop eller kirkeklokker, så da får du gjøre noe med ditt sensitive følelsesliv, ikke pålegge hele verden å være din personlige mentale kuvøse Du har fått med deg at vi lever i et demokrati? Så alt som ikke er nøyaktig slik det er i 2015 er ikke ønsket? Eller cherrypicker du det som du liker?Se 1000 år fram i tid da, så har plutselig islam vært en del a norgeshistorien i 1000 år, og da burde det jo være greit å tillate det? Men om bakgrunnen for kristningen av Norge er irrelevant, burde den være irrelevant for islamiseringen også? Nope, islam er ikke ønsket. Faktum er at islam ikke er noen del av norges historie, utenom det lille som har blitt påtvunget oss de siste årene, så det er ikke norsk i det hele tatt. Skal man forby det ene, må man forby det andre. Vi var gjennom dette allerede. Lenke til kommentar
Sandy Koufax Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Det er et merkelig argument å påstå at Islam ikke hører hjemme i Norge fordi det ikke er en del av norsk historie... Kanskje vi da bare skal la oss okkuperes igjen fordi det er jo tross alt den tilstanden Norge var i under størsteparten av dets historie? Det er jo ingenting som er mer en del av norsk historie som en fremmed okkupasjon. Norge-Danmark: 1400-1814 okkupasjon av svenskene: 1814-1905 okkupasjon av tyskerne: 1940-1945 2 Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Det er et merkelig argument å påstå at Islam ikke hører hjemme i Norge fordi det ikke er en del av norsk historie... Der var nok en som ikke kan skille mening og argument Kanskje vi da bare skal la oss okkuperes igjen fordi det er jo tross alt den tilstanden Norge var i under størsteparten av dets historie? Det er selvfølgelig forskjellig prioritet på ulike ting, demokrati har muligens maks prioritet sammen med utdanning. Lenke til kommentar
Sandy Koufax Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Det er et merkelig argument å påstå at Islam ikke hører hjemme i Norge fordi det ikke er en del av norsk historie... Der var nok en som ikke kan skille mening og argument Kanskje vi da bare skal la oss okkuperes igjen fordi det er jo tross alt den tilstanden Norge var i under størsteparten av dets historie? Det er selvfølgelig forskjellig prioritet på ulike ting, demokrati har muligens maks prioritet sammen med utdanning. Godt svar. Du forstod på en veldig bra måte hva jeg forsøkte å få frem og ga meg et utmerket svar tilbake. Nå skal jeg også forsøke å legge sammen en rekke ord til en setning og se om det gir "mening". Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 jeg frykter for fremtiden når man har nordmenn som gjør alt de kan for å forsvare islam. Lenke til kommentar
Sandy Koufax Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 (endret) Kanskje dette er litt unødvendig, men jeg skal forklare å utdype ovenfornevnte innlegg litt mer: Brentpizza forsøker å lage et skille mellom argument og mening, dette stemmer ikke. Et argument er en serie utsagn fremsatt eller forutsatt som belegg for sannheten av et annet utsagn. Det er ingen formell forskjell mellom mening og argument. Vi kan også se dette på måten brentpizza har fremstilt meningen sin. Et argument har to komponenter: premiss og konklusjon. I hans utsagn er konklusjonen at islam ikke hører til i Norge. Premisset er at det historisk sett ikke har vært en del av norsk samfunn. Premissene er altså grunnene som fremstilles som støtte for konklusjonens sannhet. Altså foretar han/hun et skille mellom argument og mening som bare eksisterer hos han selv. Mitt svar til hans argument var å peke på forholdet mellom støtte(premiss) og konklusjon. Jeg kunne ha undersøkt om premisset hans var sant eller sannsynlig, men jeg gjorde det ikke fordi det står stødig (Islam kom ganske nylig til Norge). Derimot pekte jeg på et annet argument med et tilhørende premiss for å vise at hans argument likegodt kunne snus om på hodet. Dette svarte han/hun på ved å fremstille det som om jeg ikke forstod et faglig begrep som han/hun hadde skapt selv og som ikke eksisterer. Derfor er det i realiteten brentpizzas mangelfulle kunnskap om argumentasjonsteori som er grunnen til denne misforståelsen, det betyr selvsagt ikke at vedkommende ikke kan ha meninger, men at vedkommende ikke kan underbygge dem eller ikke forstår det vedkommende selv skriver. jeg frykter for fremtiden når man har nordmenn som gjør alt de kan for å forsvare islam. Det handler egentlig ikke om å forsvare religionen. Jeg ser på religion som et før-vitenskapelig fenomen. Altså at dets forklaringer kom før vitenskapen fikk sin inntreden. Derimot kommer brentpizza med en del retoriske grep som ikke helt fungerer, slik jeg ser det. Og jeg forsøker egentlig bare å få debatten på et høyere nivå (slik jeg ser det i hvert fall)! Endret 8. januar 2019 av Omnia vincit amor 2 Lenke til kommentar
Rioter Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Send alle Syriske hankjønn tilbake til Syria. Forsvar nasjonen jævla feige balleløse syriske menn som rømte fra militærtjeneste. Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Argument er et verktøy for å vinne folk over til sin side av saken, mening er kan deling av tanker. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Så... er bønnerop meninger eller argument ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Tråden omhandler religiøs hyling, tenkte bare det var et greit spørsmål for å få diskusjonen vekk fra språklige definisjoner. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 (endret) Det stemmer. Gjelder kun ting som kommer fra utlandet da. Mer spesifikt islam.Islam, kristendom, jødedom, alle former for asiatisk monoteisme. Husk det finnes uendelig antall mulig religioner og uendelig antall som ønsker å skrike og bråke en eller flere dager i uka. Dette er ikke opp til naboer, jeg har vært plaget av religiøse asiatiske templers regelmessige leven og bråk siden jeg var barn uten at noen spurte meg om det var greit. Hvorfor skal muslimer da spørre andre om det er greit? Send alle Syriske hankjønn tilbake til Syria. Forsvar nasjonen jævla feige balleløse syriske menn som rømte fra militærtjeneste.Idiot. Det handler ikke om kristendommen har sin opprinnelse i Norge, men om jeg føler det hører hjemme her eller ikke. Kristendommen har vært en del av norgeshistorien i rundt 1000 år nå, og har vært den dominerende trosretningen hele den tiden. Det er hva som betyr noe. Hvis bønnerop ikke er forskjellig fra kirkeklokker så kan muslimene gjerne få bruke kirkeklokker til å annonsere bønnen. Hva du føler hører hjemme? Det spiller ingen rolle. Hva som spiller noen rolle er hva dine tip-tip-tip-tip-tip-tip-tip-tip-tip-tip-tip-oldebarn kommer til å føre hører hjemme i Norge. Hvis den tredje asiatiske monoteistiske pestbølgen gjør som den forrige, så blir det kidnapping, teokrati, tvangskonvertering og halshogging av vantro. Dine etterkommere vil si følgende ord: "Islam har vært en del av norgeshistorien i rundt 1000 år nå, og har vært den dominerende trosretningen hele den tiden. Det er hva som betyr noe." Samtidig som at de velter seg i sin egen historieløshet, så vrir du deg i graven. Akkurat som dine forfedre og formødre vrir seg i sine graver av måten du velter deg i din historieløshet. Endret 8. januar 2019 av Omnia vincit amor Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Dette er ikke opp til naboer, jeg har vært plaget av religiøse asiatiske templers regelmessige leven og bråk siden jeg var barn uten at noen spurte meg om det var greit. Hvorfor skal muslimer da spørre andre om det er greit? Et ord: demokrati. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Tråden omhandler religiøs hyling, tenkte bare det var et greit spørsmål for å få diskusjonen vekk fra språklige definisjoner. Å forsøke å skolere ungdommen i logisk tenkning er strengt talt aldri off-topic. Om det fungerer er en annen sak. Man må nå en viss alder, før man forstår at man ikke forstår alt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå