Truls84 Skrevet 27. juni 2015 Del Skrevet 27. juni 2015 Hei Jeg leter etter en større lagringsdisk, den vil bli brukt ca en gang i uken og da til større filer(backup av film og serier ol.) Vet ikke hvor mye lagringsplass jeg trenger egentlig:P Har en 2TB disk nå. Så leter jeg og etter en SSD til å ha OS på. Vet ikke om det er vits i å kjøpe en enda siden jeg planlegger å kjøpe ny PC iløpet av 2016. Bruker for tiden en HDD for OS, så kjøp en sata SSD nå eller vente til neste PC? Har sett på Seagate Archive serien og Samsung 850Pro, men er usikker. Det som er viktig for meg nå er å slippe å plages, jeg begynner å dra på årene:P Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 27. juni 2015 Del Skrevet 27. juni 2015 (endret) Hvis det kun er backup og HDD'en ikke skal leses mye fra (ingenting) så er Archive diskene å anbefale, de er laget for "cold storage" bruk som vil si at de skrives fulle og ligger et sted "til evig tid" Samsung 850 serien er veldig gode SSD'er og anbefales av de fleste Det er ofte liten vits å ha mer enn 250GB SSD hvis man ikke bruker programmer jevnlig som tar all plassen. Jeg har en 250GB SSD med stort sett spill som er installert, jeg sletter spillene etter at jeg har runda dem så alltid plass til nye. Alternativt så kan du gå for en 500GB eller bare kjøpe en til hvis behovet kommer. Du kan bare bruke den ekstra SSD'en, hvis du går for det, i den nye PC'en når du kjøper den. Du har tenkt riktig og med valgene du har sett ut så tror jeg ikke du blir plaget som du sier Edit; Blingsa litt. En SSD vil kun gjøre at ting som leses fra den går raskere enn med en HDD så lasting av programmer og Win oppstart går raskere. PC'en vil føles mer responsiv og "smooth". Hvis du ikke har noen problemer med det slik du har det nå så er det liten vits å kjøpe en SSD. Jeg vurderte det samme på laptopen min, men gadd ikke da jeg har programmene åpne mesteparten av tiden og jeg har tid til å vente de ekstra sekundene det tar å åpne programmer. Mange som sikkert er uenig, men SSD'er blir ofte anbefalt selv om det egentlig er unødvendig for bruken til personen. Endret 27. juni 2015 av Dante's Inferno Lenke til kommentar
Gjest bruker-293283 Skrevet 27. juni 2015 Del Skrevet 27. juni 2015 Kan anbefale WD Green, bare god erfaring med de. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 27. juni 2015 Del Skrevet 27. juni 2015 (endret) Jeg liker å se hva som er holbart med et stort utvalg av disker. Altså litt statistikk Hard Drive Reliability Stats for Q1 2015 https://www.backblaze.com/blog/best-hard-drive/ Derfor har jeg MANGE Hitachi 3TB (HGST) og mange seagate 4TB disker For ssd, så ville jeg valgt Samsung 850pro eller en intel 730. Intel 730 fordi de har samme kontroller som enteprisessdene til intel, som er særdeles bra og holdbare, og ikkje minst utprøvd over lang tid. Endret 27. juni 2015 av Nizzen Lenke til kommentar
myhken Skrevet 27. juni 2015 Del Skrevet 27. juni 2015 Seagate 8 TB cold storage diskene gir i alle fall mest for penga kontra GB om du velger en 8 TB. Dårlig skrivehastighet (30-40 MB/s), helt grei lesehastighet 100-150 MB/s. Så til ditt bruk så kan det være noe. Lenke til kommentar
Truls84 Skrevet 27. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2015 Jeg liker å se hva som er holbart med et stort utvalg av disker. Altså litt statistikk Hard Drive Reliability Stats for Q1 2015 https://www.backblaze.com/blog/best-hard-drive/ Derfor har jeg MANGE Hitachi 3TB (HGST) og mange seagate 4TB disker For ssd, så ville jeg valgt Samsung 850pro eller en intel 730. Intel 730 fordi de har samme kontroller som enteprisessdene til intel, som er særdeles bra og holdbare, og ikkje minst utprøvd over lang tid. Har sett på statistikken til backblaze, men jeg er redd den kan være misvisende på noen områder da det ikke er logført hvor mye bruk det er på diskene og heller ikke mye informasjon om opphavet til diskene. Det er sikker noe i informasjonen fra backblaze, men det er sunt å ta alt på internett med en liten klype salt. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 27. juni 2015 Del Skrevet 27. juni 2015 Jeg liker å se hva som er holbart med et stort utvalg av disker. Altså litt statistikk Hard Drive Reliability Stats for Q1 2015 https://www.backblaze.com/blog/best-hard-drive/ Derfor har jeg MANGE Hitachi 3TB (HGST) og mange seagate 4TB disker For ssd, så ville jeg valgt Samsung 850pro eller en intel 730. Intel 730 fordi de har samme kontroller som enteprisessdene til intel, som er særdeles bra og holdbare, og ikkje minst utprøvd over lang tid. Har sett på statistikken til backblaze, men jeg er redd den kan være misvisende på noen områder da det ikke er logført hvor mye bruk det er på diskene og heller ikke mye informasjon om opphavet til diskene. Det er sikker noe i informasjonen fra backblaze, men det er sunt å ta alt på internett med en liten klype salt. Sant det. Dog har jeg svært god erfaring med de diskene jeg nevnte. Har f.eks 16 stk hitachi 3TB i raid-6. 1 stk feila dag nr 1. Resten inkludert den jeg fikk ny lever i beste velgående enda i hovedserveren. Ingen døde Seagate 4TB heller enda. MEN 2TB seagate green så har jeg dårlig erfaring Halvparten av 16 stk begynte å klikke etterhvert, så alle ble bytta. Lenke til kommentar
Truls84 Skrevet 27. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2015 (endret) Har du noen HGST disker på 5gb+ du ønsker å fremheve? Det ble noen forskjellige å velge mellom og jeg finner ikke noen hard facts på dem i farten. Ytelse er lite prioritert da den blir å bli brukt så lite. Endret 27. juni 2015 av Truls84 Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 28. juni 2015 Del Skrevet 28. juni 2015 Hory shet, jeg har hatt 5 stk ST31500341AS i RAID 5 i over 5 år nå, og nå har en av dem hoppet ut igjen. NÅ tør jeg ikke mer. Blir nytt RAID5-array på 3-4 disker (spare-spare), og jeg har vurdert en blanding av WD Red PRO, Seagate Enterprise og HGST etellerannet for å unngå at flere disker kan ryke samtidig. Smart, eller er det bare å kjøre på med billige Seagate disker igjen, Nizzen? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 28. juni 2015 Del Skrevet 28. juni 2015 Hory shet, jeg har hatt 5 stk ST31500341AS i RAID 5 i over 5 år nå, og nå har en av dem hoppet ut igjen. NÅ tør jeg ikke mer. Blir nytt RAID5-array på 3-4 disker (spare-spare), og jeg har vurdert en blanding av WD Red PRO, Seagate Enterprise og HGST etellerannet for å unngå at flere disker kan ryke samtidig. Smart, eller er det bare å kjøre på med billige Seagate disker igjen, Nizzen? 4TB seagate desktop virker å være veldig bra ja. Funker stabilt med Areca kontrollere også, noe som er et must for meg Eneste enteprisedisker jeg har hatt er seagate 15K sas disker. De har jeg 12 stk av. Ingen har tatt kvleden, men er nå selvfølgelig pensjonert etter at jeg har fått noen TB med ssd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå