fjelljegeren Skrevet 27. juni 2015 Del Skrevet 27. juni 2015 (endret) Jeg ønsker å bruke ei celle for søk etter et ord/en karakter i det bestemte Excel arket. Akkurat som Ctrl+b Håper noen kan forklare meg hvordan dette kan gjøres :-) Lagt til: Baklager dårlig forklaring! Men i dette tilfellet gjelder det pakkliste for ferie en måned hvor en skal prøve å huske på alt og ingenting. I excel-arket har jeg delt opp i ulike kategorier samt ulike personer. Noen av de som skal bruke excel-arket kan ikke noe om excel og jeg prøver å gjøre det så enkelt som mulig. Altså skrive inn søkeordet i ei bestemt celle og ved det få opp om det eksisterer i arket. Endret 27. juni 2015 av fjelljegeren Lenke til kommentar
8086 Skrevet 27. juni 2015 Del Skrevet 27. juni 2015 Jeg ønsker å bruke ei celle for søk etter et ord/en karakter i det bestemte Excel arket. Akkurat som Ctrl+b Håper noen kan forklare meg hvordan dette kan gjøres :-) Tenker du på noe a la VLOOKUP? Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 27. juni 2015 Del Skrevet 27. juni 2015 Hei Hvis du vil ha noe a la Ctrl B (eller Ctrl F i engelsk versjon), her er en makroløsning. Du skriver inn søkeordet i celle A1, trykker Enter eller tab eller pil, og så hopper den til første funn hvis det er noen. Høyreklikk arkfanen, velg "vis kode" (view code), og lim inn følgende i arket som dukker opp: Option Explicit Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range) Dim Funn As Range On Error Resume Next If Target.Address = "$A$1" Then Set Funn = Me.Cells.Find(What:=Target(1).Value, _ After:=Target(1), _ LookIn:=xlFormulas, _ LookAt:=xlPart, _ SearchOrder:=xlByRows, _ SearchDirection:=xlNext, _ MatchCase:=False) If Not Funn Is Nothing Then Funn.Activate End If End Sub Endre eventuelt "$A$1" til celleadressen du ønsker søkefeltet skal ha. Med dollartegn før både bokstav og tall. Hvis du vil at den skal søke mens du skriver, kan du ikke bruke en celle, men en ActiveX tekstboks. Det er en ganske annen øvelse som jeg trenger detaljer rundt (bl.a. hva dette skal brukes til). Dette er en makroløsning, så du må lagre enten i format xls eller xlsm. HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
fjelljegeren Skrevet 27. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2015 (endret) Baklager dårlig forklaring! Men i dette tilfellet gjelder det pakkliste for ferie en måned hvor en skal prøve å huske på alt og ingenting. I excel-arket har jeg delt opp i ulike kategorier samt ulike personer. Noen av de som skal bruke excel-arket kan ikke noe om excel og jeg prøver å gjøre det så enkelt som mulig. Veldig bra Harald. Kjempe takk!! Det var dette jeg var ute etter :-) Men er det mulig å redigere denne slik at den også kan velge "neste treff" eller helst at alle plasser hvor ordet en søker etter blir markert samtidig? F.eks. "termos" vil komme opp for alle de ulike personene samtidig. Eller et ord kan ligge flere steder men ha ulik funksjon og derfor fint om alle treff ble markert. Mvh. Fjelljegeren Endret 27. juni 2015 av fjelljegeren Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 27. juni 2015 Del Skrevet 27. juni 2015 Ja, jo. Nå er vi der hvor vi velger mellom gode forskjellige løsninger. Å merke alle er ingen god løsning, brukeren klikker i en celle og poff, all merking er vekk. En mer brukervennlig (og mer komplisert) løsning er å vise en dialog med en liste over treff. Men er dataene dine så strukturerte at vi kan bruke filter? Altså å bare vise radene som oppfyller søkekriteriet? Se denne https://m.youtube.com/watch?v=EF9a5XuOu2w eller google Excel Filter Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
fjelljegeren Skrevet 27. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2015 (endret) Jeg vil gjerne ha det slik jeg har beskrevet det. Dette er ikke noe komplisert dokument, kun lister over det en skal huske på :-) I farta finner jeg ikke ut hvordan jeg legger inn et ekesmpel-bilde fra min pc: Bilde: URL... :-( Endret 27. juni 2015 av fjelljegeren Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 27. juni 2015 Del Skrevet 27. juni 2015 Det vil du sikkert. Men jeg trenger mye mer info for å kunne foreslå noe fornuftig. Test i hvert fall filterteknikken før vi snakkes videre. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
fjelljegeren Skrevet 28. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2015 (endret) Slik ser det ut pr nå. Endret 28. juni 2015 av fjelljegeren Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 28. juni 2015 Del Skrevet 28. juni 2015 Jeg beklager at jeg verken forstår skjermbildet eller hva du vi at vi skal lage og hvordan det bør virke. Men uansett, jeg setter øyeblikkelig kursen mot Roskildefestivalen, helt uten PC og nett, så forhåpentligvis er det noen andre som kan følge opp tråden. God sommer fra Harald Lenke til kommentar
fjelljegeren Skrevet 28. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2015 (endret) Det jeg vil er å kunne søke etter om et "ord" eksistere i disse listene. Se skjermbildet jeg har lagt ut. Hvis ordet finnes, så skal hver enkelt celle som inneholder dette bestemte ordet fremheves/markeres. Om ordet er en del av et annet ord (skisko, fjellsko, joggesko) spiller ingen rolle; cellene blir fremhevet/markert. Kos deg med mye god musikk :-)! mvh. Fjelljegeren Endret 28. juni 2015 av fjelljegeren Lenke til kommentar
fjelljegeren Skrevet 3. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2015 (endret) Altså ingen som vet :-( Et litt for komplisert spørsmål men samme hva takk for svarene! mvh. Fjelljegeren Endret 3. juli 2015 av fjelljegeren Lenke til kommentar
H80 Skrevet 4. juli 2015 Del Skrevet 4. juli 2015 Hei, Spørsmålet er ikke komplisert. Det finnes en innebygget funksjon i Excel for å søke etter en streng og markere første treff. Du kan også bruke VLOOKUP(). Eller du kan bruke en makro slik Harald Staff beskriver. Lenke til kommentar
fjelljegeren Skrevet 4. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2015 (endret) Takk for svaret H80 men det er jo rimelig komplisert da ingen klarer å fortelle meg hvordan jeg ved å skrive "sko" i C2 (se bildet) skal få opp alle cellene som da inneholder "sko"...!! VLOOKUP()? Hvilken makro, hvor finner jeg den? Grunnen til at jeg stiller spørsmålet er jo fordi jeg ikke vet hvordan sjøl...! mvh. Fjelljegeren Endret 4. juli 2015 av fjelljegeren Lenke til kommentar
H80 Skrevet 4. juli 2015 Del Skrevet 4. juli 2015 Hei, Å markere alle treff samtidig (for eksempel 7 treff i 3 forskjellige ark) tror jeg du kan glemme. Det er ikke sånn Excel fungerer. Derimot kan du gjøre et søk i en celle og få et svar i cellen ved siden av. Hvis du for eksempel har skoene dine i kolonne F, kan du skrive inn søkebegrepet "sko" i A1. I B1 kan du ha formelen =VLOOKOUP(F:F;A1;FALSE). Jeg tror at Excel ikke er verktøyet du trenger for å organisere pakkingen. Kanskje en kvinne er tingen? ;-) Lenke til kommentar
fjelljegeren Skrevet 4. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2015 (endret) Ikke overdriv/gjør det for komplisert H80! 7 treff sko i et ark er nok (se bildet)! Men jeg vet jo ikke hvor skoene ligger H80! De kan ligge i hvilken som helst kolonne! Det er jo det som er det store problemet = POENGET. Skjønner du? Nei, Excel er kanskje ikke verktøyet men forslaget ditt ligger veldig på kanten og blir for dumt! Skjerp deg! mvh. Fjelljegeren Endret 4. juli 2015 av fjelljegeren Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 Takk. Roskilde Festival var veldig fint. Veldig. Vi er alle venner her, folkens. Ingen misnøye eller formaninger i trådene værsåsnill. Legger ved en alternativ løsning. Den bruker betinget formattering/conditional formatting, med en formel som kriterium. Kanskje dette er nærmere det du ser etter: Sokeord.xlsx Beste hilsen Harald Sokeord.xlsx Lenke til kommentar
fjelljegeren Skrevet 10. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2015 (endret) Takk. Roskilde Festival var veldig fint. Veldig. Vi er alle venner her, folkens. Ingen misnøye eller formaninger i trådene værsåsnill. Legger ved en alternativ løsning. Den bruker betinget formattering/conditional formatting, med en formel som kriterium. Kanskje dette er nærmere det du ser etter: Sokeord.xlsx Beste hilsen Harald Nettopp :-)! Men hvordan...? mvh. Fjelljegern Endret 10. juli 2015 av fjelljegeren Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 Stå i en av cellene med kommunenavn. Velg Betinget formattering på Hjem-fanen, deretter Behandle regler (tror jeg det heter) og så Rediger regel. Se om du skjønner hva jeg har gjort. Start gjerne med å lese deg litt opp på Conditional formatting http://www.contextures.com/xlCondFormat01.html Før eventuell oppfølging må jeg vite hvilken Excelversjon du bruker (2007/2010/2013?) og om den snakker norsk eller engelsk. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
fjelljegeren Skrevet 11. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2015 (endret) Veldig bra Harald! Jeg har markert de ulike cellene med farge for hva som skal pakkes sammen. Men får nå problemer ved at cellene blir "farget" ved "Betingete formateringen". Når det ikke er skrevet noe i "søk/mangler?" -feltet bør cellene ha den fargen jeg har bestemt. Hvordan får jeg det til? Se vedlegget. Jeg har norsk 2007-versjon. mvh. Fjelljegeren Pakkliste.xlsx Endret 11. juli 2015 av fjelljegeren Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå