Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Evelen's leilighetstråd - Tråden om min nye bolig

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke fått sjekket det ut, men her kommer en liten update fra den siste tiden:

Dør Fjernet
Fjernet dør mellom stue og gang, den sto egentlig konstant åpen og var bare i veien, tror forrige eier også hadde denne demontert når dem bodde her:
post-74970-0-39438400-1443724590_thumb.jpg

Nye kjøkkenting:
For å slippe å kjøre oppvaskmaskinen for mye kjøpte jeg en del mer av ting jeg allerde hadde
post-74970-0-73696100-1443725198_thumb.png
post-74970-0-85932600-1443724589_thumb.jpg

Hjemmeautomasjon/Domoticz/IP Kamera
I går og i dag har jeg implementert et IP-Kamera, dvs egentlig en mobiltelefon etter at jeg fant denne tråden på Comoticz forumet:
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=35&t=8199

Softwaren som brukes på mobiltelefonen (Android) heter "IP Webcam" som kan finnes her gratis:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.pas.webcam

Etter litt prøving og feiling er det på plass.
post-74970-0-08095200-1443724039.jpg

Domoticz config:
post-74970-0-96773200-1443723668.png

Resultat:
post-74970-0-10656200-1443723670.png

På mobil via appen "Dromotica" (gratis her: https://play.google.com/store/apps/details?id=me.sebastiaanschimmel.dromotica)
post-74970-0-37331800-1443723760.jpg

Lenke til kommentar

Husk at slik overvåking er ulovlig også, så å montere opp ett utendørskamera som filmer naboen og veien må søkes om osv, og blir neppe godkjent.

Så skal du sette opp untendørskamera må du passe på å bare få med din eiendom og antagelig skilte at det er overvåket.

Hvordan du løser det er jo opp til deg, men helst ikke sett opp et kamera som åpenbart filmer veien og naboen :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1685805

Se siste post der, svaret fra datatilsynet om ett tilsvarende spørsmål om kameraovervåking av fotballplass uten identifiseringsmuligheter:

Som du korrekt påpeker vil det avgjørende for lovligheten være om det er mulig å identifisere personene som kameraet fanger opp. Bruk av fastmonterte kamera for publisering av oversiktsbilder på Internett vil være lov dersom det ikke er mulig å identifisere de som er på banen. Hvor grensen går for når det er mulig å identifisere enkeltmennesker er ikke klar, noe gode råd er derfor:
-          Å sikre at privatbebyggelse ikke kommer med på bildet
-          Lang avstand til det som fanges opp
-          At bildekvaliteten gjør det vanskelig å se detaljer

Dersom man oppfyller de kriteriene vil ikke overvåkningen falle inn under personopplysningsloven og det er da heller ikke nødvendig med skilt eller innmelding til oss.
Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veit forøvrig ikke om noen privatpersoner som har fått avslag på søknad om å sette opp overvåkningskamera på egen eiendom.

Nå tenkte jeg på om han skal filme tilsvarende område som han gjør nå, altså, egen eiendom, vei og nabohuset inkl. inngangspartiet og stuevinduet(?) til venstre der.

Skal man filme kun egen eiendom er vel enkelt å få lov til, er usikker på om man må søke eller bare informere om det, men det kan sikkert sjekkes ut om det er relevant.

Lenke til kommentar

Hva er vitsen med å sette opp kamera om man ikke kan identifisere eventuelle pøbler?

Man kan jo sette opp så man identifiserer de på som beveger seg på egen eiendom :)

Ellers holder det med 1 pøbel som forvirrer seg inn i ditt nabolag, trenger ikke være ett problemområde for å få ruta knust og bilen ripet opp...

Lenke til kommentar

I den konkrete problemstillingen var det for å la andre kunne se om en fotballbane var opptatt eller ikke, man trengte altså ikke å se hvem som er på banen, kun om det er mange folk der.

På den måten spare mange bomturer for andre som vil bruke banen.

Overvåkingsamera kan brukes til mye mer enn å ta pøbler i etterkant :)

Lenke til kommentar

Veit forøvrig ikke om noen privatpersoner som har fått avslag på søknad om å sette opp overvåkningskamera på egen eiendom.

Nå tenkte jeg på om han skal filme tilsvarende område som han gjør nå, altså, egen eiendom, vei og nabohuset inkl. inngangspartiet og stuevinduet(?) til venstre der.

Skal man filme kun egen eiendom er vel enkelt å få lov til, er usikker på om man må søke eller bare informere om det, men det kan sikkert sjekkes ut om det er relevant.

Mange dørklokker har nå kamera installert. Hvorfor er ikke det ulovlig?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...