Gå til innhold

Trenger hjelp til kjøp av kamera.


Anbefalte innlegg

God kveld!

Jeg tenkte å kjøpe meg ett kamera, og har lyst på ett av typen "Systemkamera". Har brukt mobiltelefonen til alt i de fleste år, men det er nå på tide med noe skikkelig.  Dette blir egentlig mitt første kamera, så jeg vil ikke legge så veeeldig mye penger i det. Tenkte rundt 5-6000,-

Er det noen som har noe å anbefale til en nybegynner rundt den prisen? Kom gjerne med tips hva det er jeg bør se etter og vere obs på når jeg er på leting selv i butikker.

Takker for alle innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For at kameraet skal bli mye brukt bør det være behagelig å holde og passe lite og lett til å ta med seg ofte. Sjekk altså håndgrepet, størrelse og vekt. Videre gir det god ergonomi og riktig holdeteknikk om det har søker "vindu" i tillegg til skjermen. Det finnes to typer søkere, elektronisk og optisk. Prøv begge deler for her er det mye smak og behag ute og går. Jeg vil fraråde kamera helt uten søker.

 

Videre kan det være en ide å styre unna Pentax Q på grunn av veldig liten sensor (negativt) og dårlig utvalg av objektiver. Utvalget er også dårlig for Samsung NX mini og Nikon 1. Ellers finner du nok de objektivene du får lyst på til samtlige andre kamerasystemer (herunder storebrødrene Pentax K, Samsung NX og Nikon DX)

 

Videre er det to typer systemkamera: De med speil + optisk søker og de speilløse med elektronisk søker. Førstnevnte har ofte litt mindre kamera og objektiver, mens sistnevnte ofte har bedre ergonomi og er litt tyngre. Og som nevnt er det store smaksforskjeller på søkertypen.

 

Tenk litt over disse momentene først og bruk gjerne prisjakt til å filtrere ut noen høyaktuelle kandidater vi kan vurdere mot hverandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

God kveld!

 

Jeg tenkte å kjøpe meg ett kamera, og har lyst på ett av typen "Systemkamera". Har brukt mobiltelefonen til alt i de fleste år, men det er nå på tide med noe skikkelig.  Dette blir egentlig mitt første kamera, så jeg vil ikke legge så veeeldig mye penger i det. Tenkte rundt 5-6000,-

 

Er det noen som har noe å anbefale til en nybegynner rundt den prisen? Kom gjerne med tips hva det er jeg bør se etter og vere obs på når jeg er på leting selv i butikker.

 

Takker for alle innspill!

 

Halloen du.

 

Om du ser litt nedover i denne kategorien, har det nylig vært en del tilsvarende spørsmål den siste uken. Mulig du kan lese gjennom dem og finne noen alternativer til kameramodeller derfra.

 

Utenom det er det greit om du skriver litt mer om bruksområder. Har du unger i verste trassalder er det ofte viktig med god autofokus. Har du tenåringer som sitter i sofaen med mobilen.. da er det gjerne mindre viktig. Er du mye på sjøen eller bor i Bergen er gjerne værtetting aktuelt, går du lange turer i skogen og knekker tannbørsten for å minimere vekt i sekken bør du styre unna fullformat og proffoptikk. Du skjønner gjerne tegningen.

 

En annen faktor er også om du er interessert i å faktisk lære deg hvordan kameraet fungerer, og ta det videre til en hobby. Mange som kjøper et skikkelig kamera vil bruke det litt villkårlig på auto-modus, bli sånn passe fornøyd med bildene, og så fortsette å bruke mobilen siden bildene derfra er nesten like gode. Om interessen for å lære er der, er det gjerne greit å kjøpe seg inn i godt utviklet system istedenfor noe nytt. Man kan si mye stygt om Canon og Nikon, men de har en haug objektiver, blitser og andre dingser til kameraene sine, vesentlig mer enn man får til f.eks. Samsungs NX-linje eller Sonys NEX-linje. Til Canon har du f.eks. alternativet mellom fire 50mm-objektiver. Har du lyst til å prøve ut brennvidden etter du har betalt restskatten? Da kjøper du den billigste. Fikk du igjen på skatten? Da går du opp en prisklasse eller to, og får igjen bedre kvalitet.

 

Canon og Nikon er også trygge kjøp om du skulle miste interessen. Legg ut en annonse på finn.no eller foto.no, så får du solgt dem ganske kjapt.

 

Husk også at Elkjøp og Lefdal har 30 dagers returrett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil har et digert Canon speilrefleks som kun brukes nær hjemmet eller bilen fordi det er så mye å dra på. Har aldri tatt det med på skitur, padletur eller fottur i fjellet pga størrelse og vekt. Husk at det finnes vanntatte kompaktkameraer som også tar bode bilder, og som er fine å ha med på tur. Tenk igjennom om det kanskje er det du egentlig trenger!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...