Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det selvforsvar hvis jeg egentlig fortjener å få juling?

Anbefalte innlegg

Det er selvforsvar er lovlig betyr ikkje at du kan provosere folk til de klikker og så unnskylde deg med at de slo først etterpå.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/frikjent-fordi-offeret-var-blaerete/a/210280/

Jo, det kan du. Dersom faktum i den saken du viser til vris litt, og "offeret" hadde forsvart seg mot slaget, så ville forsvaret godt kunne vært innenfor nødvergeretten, jf. mitt innlegg ovenfor.

Det er ikkje det som er poenget mitt i det hele tatt.

TS spør om selvforsvar er lov selv om han har provosert fram en slåsskamp, og det ER lov. Du viser til en artikkel om en som ikke utøvde selvforsvar.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er selvforsvar er lovlig betyr ikkje at du kan provosere folk til de klikker og så unnskylde deg med at de slo først etterpå.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/frikjent-fordi-offeret-var-blaerete/a/210280/

Jo, det kan du. Dersom faktum i den saken du viser til vris litt, og "offeret" hadde forsvart seg mot slaget, så ville forsvaret godt kunne vært innenfor nødvergeretten, jf. mitt innlegg ovenfor.

Det er ikkje det som er poenget mitt i det hele tatt.

TS spør om selvforsvar er lov selv om han har provosert fram en slåsskamp, og det ER lov. Du viser til en artikkel om en som ikke utøvde selvforsvar.

TS sier også at han liker å provosere. I den dommen så ble han som ble provosert frikjent for å banke opp provokatøren, siden han ble så provosert.

Poenget mitt er at TS bør lære å oppføre seg istedenfor å gå rundt og slenge drit....

• Liker 1
Lenke til kommentar

TS sier også at han liker å provosere. I den dommen så ble han som ble provosert frikjent for å banke opp provokatøren, siden han ble så provosert.

Poenget mitt er at TS bør lære å oppføre seg istedenfor å gå rundt og slenge drit....

Er helt uenig i dette. Folk må lære seg å oppføre seg sivilisert og ikke som bavianer. Det er ikke jeg som skal trenge å ta forhåndsregeler.

Anonymous poster hash: 7cf8f...577

Lenke til kommentar

Provokasjon er ikke et absolutt hinder for nødverge, men det kan være det. Nødvergeregelen opererer nemlig med at når du møter et angrep med vold må volden være nødvendig for å avverge angrepet. Kan du avverge angrepet ved å holde kjeft vil dette under omstendighetene kunne avskjære retten din til å avverge angrepet ved vold. 

Merk også at det andre spørsmålet som dukker opp i rettssaker, nemlig erstatning, ikke nødvendigvis faller ut på samme måte, se skadeserstatningsloven § 1-4 om ansvar for nødrett og nødverge: 

Skadevolder plikter å erstatte skade han lovlig har voldt for å avverge truende fare. Dette gjelder likevel ikke når skaden er voldt på person eller gjenstand som faren truet fra, med mindre skadevolderen selv er skyld i faren.

Forutsetningen her er at nødvergen er lovlig. Er den ikke det er du erstatningspliktig. Hvis du selv er skyld i at faren truet deg kan også friheten fra å være erstatningspliktig falle bort. 

Et annet interessant spørsmål er i hvilken grad fyren du er storkjeftet mot har rett til nødverge. Høyesterett etablerte i Rt. 1936 s. 740 at også ærekrenkelser (noe storkjeftede er svært dyktige på å presentere) utløser retten til nødverge. I hvilken grad forsvarlighetskravet og nødvendighetskravet åpner for at nødverge kan utøves i form av vold er imidlertid heller tvilsomt, men her kommer straffrihetsregelen i gjeldende straffelov § 48 fjerde ledd inn - har man overskredet grensene ved nødverge er man likevel straffri, hvis overskridelsen bare skyldes "Sindsbevegelse eller Bestyrtelse" fra angrepet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Er helt uenig i dette. Folk må lære seg å oppføre seg sivilisert og ikke som bavianer. Det er ikke jeg som skal trenge å ta forhåndsregeler.

Anonymous poster hash: 7cf8f...577

Det er jo du som oppfører deg som en bavian. Når du får juling er det som fortjent.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det du bør hugse er at om du blir innblanda i slosskamp og blir frifunnet for å ha slått tilbake pga nødverge (som nevnt over) kan du likevel bli anmeldt og bøtelagt for ordensforstyrring om politiet vurderer det som aktuelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...