Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det selvforsvar hvis jeg egentlig fortjener å få juling?

Anbefalte innlegg

Hei
Jeg er en person som er ofte litt for stor i kjeften og ofte er det noen som har lyst å yte vold mot meg.
Personlig er jeg en avslappet kar som absolutt avskyr vold så midt første valg når jeg misliker noen er å krige med ord. Dessverre er ikke alle mennesker slik og noen har mindre terskel for å denge løs på folk enn andre. Dessuten er jeg 165 høy og kjempe spinkel så jeg er ett lett mål for stortsett alle andre folk på min alder.

Det jeg lurer på er om jeg har lov til å utøve selvforsvar hvis jeg har sagt noe veldig frekt som fører til at noen prøver å banke meg.

Gutt 18

Anonymous poster hash: 7cf8f...577
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lov har du vel. Hvis du er 165cm høy og kjempespinkel så spørs det vel om det smarteste er å oppføre seg som folk. Det finnes nok av individer der ute som kan maltraktere deg fullstendig, og det er det kanskje ikke verdt eller?

Det å moderere seg er ikke helt min stil, så det er nok ikke et alternativ.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Da har du aldri fått skikkelig juling. Og det høres strengt tatt ut som om det bare er et tidsspørsmål.

Nei, det har jeg ikke fått og det skal jeg heller ikke få. Det at det er et tidsspørsmål før jeg havner i en situasjon der jeg potensielt kan få skikkelig juling har du nok rett i, og derfor utforsker jeg mulighetene ved selvforsvar.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selvforsvar er å forsvare seg selv når noen angriper deg, du skal prøve å komme deg unna situasjonen først så det er sagt. Personen som banker deg vil muligens få redusert straff, kommer an på hvor jævlig du ser ut etterpå og hvor dust du har vært.

Så selvfølgelig har du lov til å forsvare deg, det er ikke lov å angripe noen her til lands uansett hvor mye dritt man får slengt etter seg.

16892220.jpg

POW :rofl:

Endret av Dante's Inferno
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvforsvar er å forsvare seg selv når noen angriper deg, du skal prøve å komme deg unna situasjonen først så det er sagt. Personen som banker deg vil muligens få redusert straff, kommer an på hvor jævlig du ser ut etterpå og hvor dust du har vært.

Så selvfølgelig har du lov til å forsvare deg, det er ikke lov å angripe noen her til lands uansett hvor mye dritt man får slengt etter seg.

16892220.jpg

POW :rofl:

Kjekt å vite. Er det noe grense for hva som er tillatt selvforsvar? Hvis noen har lyst å kveste meg med nevene sine, har jeg lov å bruke hva som helst tilgjengelig for å hindre dem?

Lenke til kommentar

Er det selvforsvar hvis man på forhånd vet at det en skal gjøre vil ende med vold?

Ja, er det.

Den nye straffeloven som snart trer i kraft beskriver nødverge på denne måten:

En handling som ellers ville være straffbar, er lovlig når den

a) blir foretatt for å avverge et ulovlig angrep,

b) ikke går lenger enn nødvendig, og

c) ikke går åpenbart ut over hva som er forsvarlig under hensyn til hvor farlig angrepet er, hva slags interesse som angrepet krenker, og angriperens skyld.

Å gi noen juling er alltid et "ulovlig angrep" (mindre alvorlig legemskrenkelse (legemsfornærmelse) kan være straffritt om den er framprovosert med ærekrenkelse, men vil fortsatt være "ulovlig"), og for å forsvare seg mot juling kan man bruke vold så mye vold som er nødvendig for å stanse angrepet, så lenge det er noenlunde proporsjonalt med angrepets alvorlighet (her har man et visst slingringsmonn, jf. "åpenbart"). Det betyr at du ikke kan bruke kniv til å forsvare deg mot en som skal gi deg en ørefik, og om du kan avverge angrepet på en annen måte kan du aldri bruke kniv.

De nærmere grensene her er vanskelig å vurdere når du står i en slik situasjon, så jevnt over vil jeg heller anbefale terapi så du får løst problemene dine.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Tror heller du skal fokusere på å være greiere, og slutte å slenge med kjeften, og bli det vi kaller voksen, så ser du at folk ikke har en slik adferd mot deg. 

Lenke til kommentar

Det er selvforsvar er lovlig betyr ikkje at du kan provosere folk til de klikker og så unnskylde deg med at de slo først etterpå.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/frikjent-fordi-offeret-var-blaerete/a/210280/

Jo, det kan du. Dersom faktum i den saken du viser til vris litt, og "offeret" hadde forsvart seg mot slaget, så ville forsvaret godt kunne vært innenfor nødvergeretten, jf. mitt innlegg ovenfor.
Lenke til kommentar

Og bare for å bringe på det rene.

En slosskamp foregår ikke som på film. Jeg har sett nok av ekstremt stygge skader etter kun et velplassert slag, man risikerer endog å miste livet hvis man blir truffet feil, eller faller og slår hodet i noe uheldig.

Det florerer jo også av kniver og annen dritt ute på byen, så jeg ville vært veldig forsiktig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er selvforsvar er lovlig betyr ikkje at du kan provosere folk til de klikker og så unnskylde deg med at de slo først etterpå.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/frikjent-fordi-offeret-var-blaerete/a/210280/

Jo, det kan du. Dersom faktum i den saken du viser til vris litt, og "offeret" hadde forsvart seg mot slaget, så ville forsvaret godt kunne vært innenfor nødvergeretten, jf. mitt innlegg ovenfor.

Det er ikkje det som er poenget mitt i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...