Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Maktmisbruk av politiet

Anbefalte innlegg

Har havna i en vanskelig situasjon pga politiets oppførsel.

Det som skjedde var at jeg var på vei i bilen til et sted jeg skulle campe. På veien ble jeg tuta på en bil bak, så jeg stoppa. Da fortalte de at det var noe galt med det ene hjulet. Så da kjørte jeg inn på nærmeste bensinstasjon og ga de nøklene slik at de kunne se på hva som var galt og fikse det. Imens tok jeg taxi resten av veien.

Når jeg kom hjem igjen fra campinga så får jeg vite at politiet kom ut fem minutter etter jeg dro med taxien. Og de tok nøklene og spurte om meg. Politiet hadde fått melding om en mulig promillekjøring, noe som forøvrig ikke var tilfelle. Og de fant heller ikke noe i bilen.

Men så kommer skjer det som jeg ikke helt skjønner. Ifølge han på bensinstasjonen sa politimannen at bilen måtte taues inn til Viking. Det forteller jeg til politimannen som var på vakt, og han syntes det hørtes veldig merkelig ut at den aktuelle politimannen hadde både tatt nøkkelen og fått fjerna bilen. Så leste han i loggen at nøkkelen var tatt, men bilen hadde ikke blitt beordra fjerna ifølge politiets logg.

Så forteller jeg til han som er på vakt på politistasjonen at han på bensinstasjonen fortalte meg at han som tok nøkkelen hadde sagt at bilen måtte fjernes. Så da ringte han som var på vakt til bensinstasjonen, men da fortalte han på bensinstasjonen noe helt annet, nemlig at det var han som hadde fått bilen fjerna.

Deretter spør jeg om å få navnet på den politimannen som var på jobb den kvelden, men det kunne jeg ikke få.

Har de lov til å holde tilbake den informasjonen egentlig? For her er det tydelig at noen ikke forteller sannheten.

Anonymous poster hash: ac1ab...db3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vell, de trenger ikke aa gi deg navnet hans, det er sikkert.

Etter historien din, saa er det jo uten tvil han paa bensinstasjonen som lyver.

Ifølge han på bensinstasjonen sa politimannen at bilen måtte taues inn til Viking.

Så da ringte han som var på vakt til bensinstasjonen, men da fortalte han på bensinstasjonen noe helt annet, nemlig at det var han som hadde fått bilen fjerna.

Saa han paa bensinstasjonen fortalte ikke sannheten...

Lenke til kommentar

Vell, de trenger ikke aa gi deg navnet hans, det er sikkert.

Etter historien din, saa er det jo uten tvil han paa bensinstasjonen som lyver.

Ifølge han på bensinstasjonen sa politimannen at bilen måtte taues inn til Viking.

Så da ringte han som var på vakt til bensinstasjonen, men da fortalte han på bensinstasjonen noe helt annet, nemlig at det var han som hadde fått bilen fjerna.

Saa han paa bensinstasjonen fortalte ikke sannheten...

Ja, men lyver han til politiet eller lyver han til meg. Det lurer jeg på. Fordi det virka som han fortalte sannheten når han fortalte om hvor overkjørende han politimannen som var der var.

Men igjen så kan det hende at han bare er en sleiping som prøver å slippe unna regninga.

For det som er saken er at jeg fikk lov til å la bilen stå der mot at de skulle reparere den. Og så melder han den feilparkert. Og så får jeg regning på 2500 istedet for å betale 500(?) for å få den taua til et annet verksted. Burde jeg anmelde han på bensinstasjonen for å få de pengene tilbake?

Lenke til kommentar

Gjengivelsen din gir ikke noe sikkert svar på hvem som har bedt om at bilen blir tauet. Det vil imidlertid Viking kunne gi deg - hvem som rekvirerer er noe de pleier å loggføre. 

Ikke at jeg er særlig sikker på hva slags rolle det spiller - om du har noe erstatningskrav mot rekvirenten er heller usikkert. 

Lenke til kommentar

Gjengivelsen din gir ikke noe sikkert svar på hvem som har bedt om at bilen blir tauet. Det vil imidlertid Viking kunne gi deg - hvem som rekvirerer er noe de pleier å loggføre. 

Ikke at jeg er særlig sikker på hva slags rolle det spiller - om du har noe erstatningskrav mot rekvirenten er heller usikkert.

Takk for svar. Viking sier at han på bensinstasjonen meldte om feilparkering, selv om vi hadde en muntlig avtale om at den kunne stå der. Han ringte meg heller ikke før han rekvirerte borttauingen.

Jeg vil kreve regningen tilbakebetalt av han. Hvordan burde jeg gå fram for å få det til?

Lenke til kommentar

Han jeg snakket om er også daglig leder, og sist jeg snakket med han ga han all skyld til politiet. Men kan prøve å snakke med han igjen.

Om dette kun er ord mot ord og du faktisk parkerte et sted der du normalt ville blitt tauet tror jeg du burde glemme hele greia og bare betale. 

Han høres ikke ut som en OK fyr, men det får man gjort lite med. Det er stor forskjell på å ha rett og å få rett. 

Det eneste jeg kan se for meg at du kan gjøre er å gå til sak, men tviler sterkt på om du får den opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...