Gå til innhold

Gjest Slettet+981238947

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+981238947

Hei.

Vurderer å kaste ut hjemmekinoreciveren og sette inn et 5.1/7.1 lydkort i pc’n. Og koble dette kortet med analogkabler direkte til en flerkanals effektforsterker. Leser på nettet at bl.a. ASUS har noen supergode high-end kort, med komponenter fra øverste hylle og DAC (Burr-Brown PCM1792A) som finnes i noen high-end lydprodukter (sitter i Luxman CD-spiller til kr. 73 000,-). Tenker spesielt på ASUS Xonar D2X og ASUS Essence STX-kortene. I spesifikasjonene er det nevn lydstandarder som Dolby Digital Live, Dolby Home Theater, DTS Connect og DTS Interactive (jeg kjenner ikke disse standardene).

Stereolyden fra disse er virkelig high-end, men:

Vil jeg få “ekte” 5.1/7.1 lyd og ikke virituell surround?

Vil jeg få spilt av full kvalitet Dolby Digital, DTS, Dolby TrueHD og DTS HD-Master uten at det konverteres om til noe virituell lyd, fra f.eks en .MKV fil liggende på harddisken?

Vil dette fungere i et Ubuntu/Linux system?

Dette systemet skal ikke brukes til spill, bare film og musikk.

Er det noen som har erfaringer med et slikt oppsett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kortene har da nok ekte utganger, så hvor skulle virtualisering være nødvendig ?

Spiller da ingen rolle hvilke formater du vil spille av så lenge programvaren dekoder det og kjører det analogt ut på utgangene.

Jeg ville sjekket opp Linux-kompatibilitet. Har ikke brukt disse kortene selv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981238947

Kortene har da nok ekte utganger, så hvor skulle virtualisering være nødvendig ?

Spiller da ingen rolle hvilke formater du vil spille av så lenge programvaren dekoder det og kjører det analogt ut på utgangene.

Jeg ville sjekket opp Linux-kompatibilitet. Har ikke brukt disse kortene selv.

Utgangene på disse kortene sier ingen ting om hvilke lydformat som sendes ut, kun at de kan sender ut lyd i 6/8 kanaler. Disse kortene kan lage virituell 7.1 surround ut av 2.0 signal. I spesificasjonene til kortene stor det ingen ting om at Dolby Digital / Dolby TrueHD / DTS / DTS HD-Master, lydformatene som filmer bruker, kan sendes ut på analogutgangene.

Leser på Dolbys hjemmeside at Dolby Home Theater kan konverter 2 kanals lyd til 5.1 lyd, og 5.1 lyd til 7.1 lyd. På Wikipedia står det at DTS Connect / Interactive kan konvertere lyd til 5.1 ut på spdif-utgangen. Men det står ingen ting om kortene/software støtter ekte Dolby Digital / Dolby TrueHD / DTS / DTS HD-Master ut på analogutgangene.

Har fått oppklart dette med å koble kortene direkte til en flekanals effektforsterker. De som har gjort dette anbefaler ikke å koble direkte utenom en fysisk enhet med volumkontroll. Det er noen som har hatt uhell ved at pc-volumet har stått på fullt etter boot, så effektforsterkeren har levert full effekt ut på høyttalerene. Eksterne lydkort med volumkontroll må brukes, slik som Asus Xonar U7.

Har ikke funnet noen kort som støtter Linux offesielt, men det finnes Linux drivere til mange kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...